Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?  (gelezen 3689 keer)

hans7

  • Gast
Hi,

Misschien overvraag ik 't forum een beetje met onderstaande? Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er meer mensen zijn die willen overstappen van windows naar Linux.

De aanleiding voor migratie is het feit ik met IIS niet voldoende uit te voeten kan maar ook het feit dat Apache2 niet stabiel is op windows. en nog veel meer details waarop ik vast loop op het Windows platform.

Goed, de feitelijke situatie.

Ik heb een (home)server draaien met twee SATA 250Gb schijven die in een MIRROR configuratie zijn samengesteld. De RAID is op het moederbord (BIOS) geregeld. Dus de server ziet hier helemaal niks van. Alleen voor/tijdens installatie een driver geïnstalleerd.
Echter.
De server is operationeel. Wordt gebruikt voor de normale toeters en bellen zoals file-, print-, DHCP-, SMTP, Domain-, HTTP- etc. server. 't is niet in gebruik als mail server en ook FTP doe ik niks mee. AD is operationeel maar is niet echt nodig.
Maar ook speciale dingen zoals de synchronisatie mogelijkheden , handig om een laptop te synchroniseren,die Win2k3 heeft, is in gebruik.

Wie heeft met succes een migratie van deze omvang overleefd?
Waar ben je begonnen?


Zou graag willen delen in je ervaring.

Hans.

p.s.: Een backup tape ofzo van 250Gb heb ik eventjes niet op de plank liggen!

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/12, 14:09:07 »
Hmm, migreren zit er volgens mij echt helemaal niet in hoor, omdat Ubuntu server (of eender welke andere linux server) op een compleet andere manier werkt dan W2k3 server. Een clean-install en alles vanaf de grond opbouwen is volgens mij de enigste haalbare mogelijkheid.
Alle taken die je nu gebruikt zijn uiteraard zonder problemen ook mogelijk met Ubuntu server, maar hou er rekening mee dat er geen GUI is (tenzij voor een paar specifieke taken) dus alles wordt geconfigureerd vanuit een command prompt. Het aanmaken van users en systemen in het domein moet allemaal handmatig gebeuren vooraleer je de systemen in het domein kan zetten.
Hoe het juist zit met die RAID kan ik je helaas niet vertellen omdat ik er geen praktische ervaring mee heb. Aangezien het een hardware RAID is zou dit geen enkel probleem mogen geven.

Ik kan je al een paar zaken meegeven die je zeker gaat nodig hebben op je linux server:

Samba: voor file-server en accounts (te vergelijken met een zeer eenvoudige vorm van AD)
swat: grafische configuratietool zodat je vanop een ander systeem samba kan configureren (aanmaken van shares, instellen van domeinnaam,...)
xinetd: om de verbinding met swat naar de server mogelijk te maken
openssl + openssh: om veilige verbindingen naar je server te kunnen maken
dhcp3: dhcp-server
apache2: webserver

Ik hoop dat je hiermee al een stapje verder komt

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/12, 14:25:48 »
Citaat van: hans7
p.s.: Een backup tape ofzo van 250Gb heb ik eventjes niet op de plank liggen!
Hoe doe je dan nu je backups?
Een RAID 1 beschermt niet tegen je eigen fouten, een virus enz. Je kan dus altijd belangrijke data verliezen.
Als je zo'n grote overstap maakt is het maken van backups een noodzakelijk iets.
Zo raak je je gegevens niet kwijt en kan je evt. makkelijk terug naar Windows als het toch niet goed werkt.

Backups zijn altijd handig, en bijna iedereen maakt ze te weinig.

hans7

  • Gast
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/12, 14:39:48 »
Voor al je opmerking over RAID: "zou dit geen enkel probleem mogen geven". Dit is m'n grootste zorg.

Als moederbord gebruik ik nu een ECS P4M800-M7. Een lowbudget dingetje met een P4 Dual Core er op.
Werkt op zich prima.

M'n ervaring met RAID beperkt zich echter tot deze ene windows machine.

Ik denk aan het volgende scenario:
RAID verbreken. (Hopelijk geen data verlies?)
Ubuntu systeem opbouwen met een(1) harddisk.
Oude data van de andere schijf via het netwerk of zo terug plaatsen.
RAID herstellen. (Wederopm, hopelijk zonder data verlies?)

Waar zitten de kritische punten?

Hans.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/12, 16:19:40 »
- RAID kun je alleen installeren via de Ubuntu Alternate CD, niet de gewone dus. Alleen de Alternate biedt de mogelijkheid, om tijdens de installatie RAID-drivers te installeren.

- wacht even tot Ubuntu 8.04 er is. Dat is een Long Term Supported versie, o.a. buitengewoon geschikt voor servers dus, waar het vooral om betrouwbaarheid gaat. Tip: hoewel 8.04 er al over 12 dagen is, zal er in juli nog een Service Pack 1 beschikbaar komen: dan wordt 8.04.1 gelanceerd. Zakelijke gebruikers zullen willen wachten tot dan.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/12, 18:48:35 »
Citaat van: pjotr123
- RAID kun je alleen installeren via de Ubuntu Alternate CD, niet de gewone dus. Alleen de Alternate biedt de mogelijkheid, om tijdens de installatie RAID-drivers te installeren.

- wacht even tot Ubuntu 8.04 er is. Dat is een Long Term Supported versie, o.a. buitengewoon geschikt voor servers dus, waar het vooral om betrouwbaarheid gaat. Tip: hoewel 8.04 er al over 12 dagen is, zal er in juli nog een Service Pack 1 beschikbaar komen: dan wordt 8.04.1 gelanceerd. Zakelijke gebruikers zullen willen wachten tot dan.
Ubuntu server heeft alleen een 'alternate' installatie ;)

Ben je zeker dat je mobo een hardwarematige RAID controller heeft? Want er is natuurlijk een verschil tussen een SATA-controller die verschillende RAID configuraties aankan, en een RAID-controller die ongeacht de software of het OS de data op de schijven gaat beheren. Als het een 'budget' bord is, dan gaat het volgens mij om een 'software-RAID'. Echt veel ervaring heb ik er helaas niet mee (ook niet onder Linux), maar ik denk dat je gewoon de RAID moet geactiveerd laten en eerst zo eens kijken hoe de install lukt. Zorg er in elk geval zeker voor (!!!!) dat je een rebuild kan doen van je W2k3 systeem moest je er toch helemaal niet meer uit geraken. Een nog betere optie is misschien nog om een ander systeem te zoeken met een simpele RAID config en daar je Ubuntu server eens op te installeren.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline ruujan

  • Lid
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/13, 22:02:32 »
Tja, volgens mij leveren dit soort bordjes wel een soort van hardware raid, maar heb je er wel een driver voor nodig. Die driver is er misschien niet voor Linux of niet compatibel met de windows driver.
Een echte hardware raid zou geen probleem geven. Hierbij biedt de controller de raidset aan als een enkele schijf en merkt het bovenliggende OS er dus helemaal niks van. Dit soort controllers is meestal wel prijzig.

Ik denk dat Darkstar een goed punt heeft als hij zegt dat je misschien eerst een proefopstelling moet neerzetten. Alles wat je wilt is wel mogelijk in Linux, maar op meerdere mogelijkheden.  

Als je het bijvoorbeeld hebt over DNS, dan kun je dat doen met DNSMasq. Dat werkt prima, is heel simpel, maar is wel beperkt. Je kunt ook kiezen voor BIND. Dan heb je een volledige DNS-server, inclusief subdomeinen en alle recordtypen. Je bent dan wel wat langer bezig om dat op te zetten.

Zo zul je eerst voor iedere functionaliteit een keuze moeten maken. Anders heb je straks gegarandeerd problemen.

BTW, backups moeten. Iedereen is een keer aan de beurt en als het zover is, sla je je voor je kop dat je die paar tientjes hebt bezuinigd die een externe harddisk van een paar honderd GB tegenwoordig nog kost.

Hendrikdegraaf

  • Gast
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/14, 10:07:05 »
Wellicht is het de moeite waard om een 250GB USB harddisk te kopen en een image van je huidige systeem te maken alvorens je met dit grote avontuur begint....

Kijk ook eens hier: http://www.clarkconnect.com/ en hier: http://www.clarkconnect.com/docs/RAID_Support

Deze distro is volledig gericht op wat jij wilt en is veel makkelijker te configureren. Waarschijnlijk is Ubuntu veel meer up-to-date wat betreft software versies en hardware ondersteuning (ClarkConnect is geloof ik afgeleid van RH5). Verder heeft ClarkConnect een veel kleinere community, dus als je hulp zoekt wordt het wachten en hopen voor een antwoord.....

Aan de andere kant heb ik een up-time van 8 maanden gehaald met deze distro....

Succes!
Hendrik

PS: Ik probeer hier geen andere distro te promoten, maar gewoon de TS te helpen....

Offline woteb

  • Lid
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/14, 10:31:47 »
Als je Ubuntu server hebt geïnstalleerd en daarna het pakket(je??) Webmin daarop zet, kun je vanaf een werkstation die server net zo makkelijk benaderen als Clarcconnect. Ik heb trouwens het idee dat Clarcconect ook op een dergelijke manier werkt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Hendrikdegraaf

  • Gast
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/14, 11:54:52 »
Beste Woteb,

De overeenkomst is dat het inderdaad een besturing via een webinterface is. Er is echter een belangrijk verschil:
Webmin is generiek voor allerlei distributies en allerlei mogelijke opties, terwijl de web-interface van CC special voor deze distributie gemaakt is en slechts een beperkt aantal opties biedt. Gevolg is dat het overzichtelijk is en geschikt voor mensen zonder Linux ervaring (zoals de TS volgens mij). Bovendien werkt alles: in mijn ervaring is dat met Webmin op Ubuntu niet zo (installeren via webmin lukt bijna nooit, maar configureren werkt wel bijna altijd).

Webmin schijnt op debian trouwens wel gewoon vlekkeloos te werken (gelezen op dit forum)....

EDIT: Als ik dit terug lees lijkt het wel alsof ik iets tegen Ubuntu heb... Niets is minder waar: ik gebruik het met veel plezier op mijn laptop en vindt dat het in het desktop segment de meest bruikbare distro is!

Offline woteb

  • Lid
RAID server op Win2003 migreren naar RAID UBUNTU Hoe te werk te gaan?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/14, 15:22:17 »
Even een reactie op jouw Edit...: Jouw suggeste dat je iets tegen Ubunte hebt, heb ik niet kunnen lezen.... ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)