Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux installeren op een schijf waar OSX opstaat.  (gelezen 1035 keer)

FlurkLinux

  • Gast
Linux installeren op een schijf waar OSX opstaat.
« Gepost op: 2006/04/11, 19:05:37 »
Als ik een deel van de vrije ruimte benut van een harde schijf, kan ik daarop een nieuwe partitie maken die dan in Linux boot?
Of wordt de schijf automatisch volledig gewist?

TIA

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Linux installeren op een schijf waar OSX opstaat.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/11, 19:08:37 »
Als op die vrije ruimte geen partitie staat, dan kan je daar inderdaad een nieuwe partitie aanmaken en deze gebruiken voor Linux. Als daar echter wel een partitie staat heb je zaken als gparted of PartitionMagic nodig om de bestaande partitie te verkleinen en dan een nieuwe partitie aan te maken.

twopeak

  • Gast
Linux installeren op een schijf waar OSX opstaat.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/11, 21:14:35 »
afaik hebben enkel shareware apps de mogelijkheid om partities toe te voegen aan een al gepartitioneerde schijf. (oa. diskwarrior denk ik)
Misschien kan je met een live-linux cd wel partities aanmaken?
Misschien kun je en MacOs en ubuntu tegelijkertijd op dezelfde partitie hebben, en een bootloader controleert wie mag opstarten?

FlurkLinux

  • Gast
Linux installeren op een schijf waar OSX opstaat.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/04/12, 16:03:32 »
Citaat van: twopeak
Misschien kun je en MacOs en ubuntu tegelijkertijd op dezelfde partitie hebben, en een bootloader controleert wie mag opstarten?
Is dat echt zo?
Gebruikt Linux geen ander schijfformaat? Ik vermoed toch van wel?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Linux installeren op een schijf waar OSX opstaat.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/04/12, 16:07:52 »
Nope. Je moet voor elk OS een aparte partitie hebben. Het bestandssysteem van Linux is ook verschillend dan dat van MacOS, wat niet wil zeggen dat je de MacOS partitie niet kan benaderen vanuit Linux. De bootloader zal inderdaad beslissen welk OS zal gestart worden.