Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu server useradmin in php, pearl of phyton  (gelezen 1594 keer)

Offline evarie

  • Lid
ubuntu server useradmin in php, pearl of phyton
« Gepost op: 2011/01/24, 12:39:53 »
Voor een ubuntu server kan ik begrijpen dat sommige graag een useradmin willen zodat er accounts gemaakt kunnen worden op een website die op een ubuntu server draait. Ik zelf ben helemaal geen programmeur. Nu is dat maar 'n idee. Misschien kan dit idee voor de programmeurs de moeite waard zijn, zodat systeem beheerders het kunnen installeren?
Of heeft dit helemaal geen zin om dat joomla en drupal deze functies vervangen? Met in gedachte ubuntu blokken doos, zou het handig kunnen zijn om zo een situatie op te kunnen bouwen. Denk bijvoorbeeld aan oude computers. Daar is joomla en drupal te zwaar voor. Afijn, het is maar een idee, en misschien, heel misschien is het iets voor de ubuntu blokken doos of een offtopic luchtkasteel?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ubuntu server useradmin in php, pearl of phyton
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/24, 13:08:04 »
Voor een ubuntu server kan ik begrijpen dat sommige graag een useradmin willen zodat er accounts gemaakt kunnen worden op een website die op een ubuntu server draait.
Wat voor accounts bedoel je precies?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline evarie

  • Lid
Re: ubuntu server useradmin in php, pearl of phyton
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/24, 17:51:14 »
Accounts die gekoppeld zijn aan applicaties voor bezoekers van je website bijvoorbeeld voor familie en vrienden.

Basis applicaties zoals email, een vraag en antwoord systeem, een forum, een agenda ondersteund met email herinneringen, foto's delen en gescande documenten, geluidsbestanden opnemen en afspelen voor spraak, democratisch stem systeem voor activiteiten en ontwikkelingen, een prikboard voor je oude rommel die je eerst wilt aan bieden aan je familie of vrienden, en als laatste een financieel systeem.

Ik hoop dat dit systeem families en vrienden dichter bij elkaar brengt.

Bedankt !

Re: ubuntu server useradmin in php, pearl of phyton
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/25, 12:26:16 »
Jouw idee lijkt me zinloos omdat iedere CMS website al een volledig admin gedeelte heeft waarin je gebruikers bepaalde rechten kan geven.

Lijkt me ook beter dat je dit op web niveau doet dan op server niveau ivm lekken ed.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline evarie

  • Lid
Re: ubuntu server useradmin in php, pearl of phyton
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/25, 17:44:17 »
Ja, in jouw visie kan ik begrijpen dat dit zinloos is. Maar als ik een useradmin wil in plaats van een voor wordpress en een voor joomla en een voor een forum. Dan begin ik al te denken dat ik dat niet kan. Of is het helemaal niet zo moeilijk dan ik denk?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ubuntu server useradmin in php, pearl of phyton
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/25, 18:11:01 »
Ja, in jouw visie kan ik begrijpen dat dit zinloos is. Maar als ik een useradmin wil in plaats van een voor wordpress en een voor joomla en een voor een forum. Dan begin ik al te denken dat ik dat niet kan. Of is het helemaal niet zo moeilijk dan ik denk?
Ik denk dat je dan eerder moet denken aan iets als Single Sign-On.
Het idee hiervan is dat een gebruiker 1 keer inlogt, en vervolgens de verschillende apps kan gebruiken onder zijn/haar naam. Elke app (wordpress, joomla) moet dan wel zoiets als OpenID ondersteunen

De voorbeelden die je noemt komen voor mij een beetje in de buurt van Google met haar Apps enzo. Je logt in met je gmail account, en kan emailen, documenten maken, foto's uploaden (picassa?), etc...

Wellicht zijn er vergelijkbare diensten die ook zo werken hoor, maar ik ken geen (opensource) pakket dat je zelf kunt installeren op je server.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: ubuntu server useradmin in php, pearl of phyton
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/26, 09:30:26 »
Ja, in jouw visie kan ik begrijpen dat dit zinloos is. Maar als ik een useradmin wil in plaats van een voor wordpress en een voor joomla en een voor een forum. Dan begin ik al te denken dat ik dat niet kan. Of is het helemaal niet zo moeilijk dan ik denk?

Hmz als ik het goed begrijp zit je dus met het prob dat het voor ieder programma nu apart moet?

Dit hoeft niet perse.
Primair is er de website dus in jouw geval Joomla.
Daarin of gekoppeld ermee installeer je wordpress en een forum, vanaf dat moment werkt het zo dat als een gebruiker zich registreerd op de website en daar bepaalde rechten krijgt dit automatisch door werkt in wordpress en het forum.

Je kan alles afzonderlijk installeren en op eigen basis (database) laten werken, maar je kan ook de zaak koppelen.
Vergt ff zoekwerk hoe je dit moet doen maar het is te doen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D