Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: achtergrond in Xubuntu  (gelezen 920 keer)

OPGELOST: achtergrond in Xubuntu
« Gepost op: 2012/07/17, 16:31:07 »
hallo allemaal,

ik heb een paar weken geleden Xubuntu geïnstalleerd op mijn netbookje (was een goede tip van Pjotr) .

Tot een paar dagen geleden had ik gewoon een door mij gekozen achtergrond, een paar icoontjes en maar 1 werkblad.
Maar opeens zijn de icoontjes weg en is de achtergrond niet meer in te stellen, geeft alleen de (vrij sombere) standaard achtergrond weer. Het rare is, dat als ik bij de instellingen beheerder kijk, ik wél gewoon mijn eigen achtergrond geselecteerd zie staan.

Ik heb geen flauw idee wat er nu opeens aan de hand is! Heb volgens mij geen software van KDE of Gnome geïnstalleerd die de Xfce-instellingen zouden kunnen verstieren.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Want ik vind deze achtergrond echt niet mooi. Veel te donker. En de tip op de Google-site om de achtergrond wat helderder te maken, blijft mijn netbookje maar niet onthouden.

Ik hoop dat een van jullie een blijvende oplossing voor me heeft.
groetjes,
Marianne
« Laatst bewerkt op: 2012/07/19, 19:48:09 door MarianTiel »

Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/17, 18:10:18 »
Hallo, dat van die icoontjes weg komt misschien doordat je 'Werkbalken automatisch verbergen' hebt aageklikt. Dat verbergen gaat prima, terugtoveren is er echter niet bij! Ga in je menu naar Instellingen, dan Werkbalk en zet autoverbergen uit. Als dit niet werkt, weet ik niet wat er aan de hand kan zijn.

Als je op je bureaublad rechtsklikt en vervolgens op Bureaubladinstellingen, wat zie je dan, qua achtergronden? Als je daar helderheid en verzadiging verandert, wordt dit dus niet onthouden?

Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/17, 20:33:49 »
hoi Paul,

mijn werkbalk wordt niet automatisch verborgen, dus dat kan het niet zijn.
Rechts klikken op mijn bureaublad doet HELEMAAL niets!!! ik krijg geen enkel menu te zien.
Heel raar.
Ik heb alle tips en trucs van Pjotr opgevolgd, maar Xubuntu is nu even aan het hikken.
Jammer, want ik vond het er mooi uitzien.


Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/18, 10:13:38 »
Hello, je xfce-omgeving is klaarblijkelijk verheen&weerd. Probeer eens het programma xfdesktop4 te herinstalleren, bv. via Ubuntu Softwarecentrum. Misschien dat dat helpt.

Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/18, 17:22:08 »
Nee sorry, dit werkt ook niet.
Ergens zit iets fout, maar ik weet domweg niet waar ik het moet zoeken.

In de Instellingen beheerder van Xubuntu (de tweede) kan ik niets raars vinden, die heeft keurig de achtergrond geselecteerd die ik ingesteld heb. De eerste instellingenbeheerder ook. Alleen mijn achtergrond denkt dat ie daar niets mee te maken heeft en blijft hardnekkig hetzelfde sombere blauwe scherm tonen.... grrr

Heb je nog een ander idee om uit te proberen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/18, 17:28:12 »
Maak eens een geheel nieuw gebruikersaccount aan:
Systeem - Gebruikers en groepen - Toevoegen

....en meld je aan in dat nieuwe account. Is het daarin ook mis?
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 17:29:57 door Pjotr »

Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/18, 19:34:08 »
hoi Pjotr,

gedaan.
Enn dan doet Xubuntu alles goed. Maar ja, dat deed het ook de eerste 2 weken op het "gewone" account. Ik ben van ubunu overgestapt op xubuntu om van het gedoe af te zijn. Maar op een of andere manier lukt dat niet.

Ik word er zo langzamerhand een beetje (X)Ubuntu-moe van.
Als in september Windows 8 uitkomt, denk ik dat ik mijn netbookje weer helemaal aan de Windows gooi, Dan weet ik tenminste wat er mis is. En nu moet ik iedere keer voor zoiets lulligs om hulp vragen....

een paar dagen geleden vond ik iets om alle KDE en Gnome instellingen weg te halen, en dat heb ik toen gedaan. Vervolgens deed de desktophet 1 hele dag goed, tot ik weer een update kreeg. En daarna werd het weer een donkerblauw feestje.....
Als ik die optie weer zou kunnen terugvinden, ga ik "gewoon" iedere keer weer dat xfc4-nog iets draaien. Maar eigenlijk is dat gewoon te gek.

Heb jij nog een leuke tip?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/18, 19:41:32 »
hoi Pjotr,

gedaan.
Enn dan doet Xubuntu alles goed.
Dat betekent dat je beschadigde gebruikersinstellingen hebt. Gooi alle verborgen gebruikersbestanden (waar de instellingen in zitten) weg in het betreffende account, liefst vanaf de Live-CD, dan begin je ook daar weer met een schone lei.

Citaat
een paar dagen geleden vond ik iets om alle KDE en Gnome instellingen weg te halen, en dat heb ik toen gedaan.
Dat zou best wel eens de fatale ingreep kunnen zijn geweest. Niet doen, zoiets.... Vroeg of laat krijg je gedonder met zulke "schoonmaak"-acties.

Citaat
Ik word er zo langzamerhand een beetje (X)Ubuntu-moe van.
Als in september Windows 8 uitkomt, denk ik dat ik mijn netbookje weer helemaal aan de Windows gooi, Dan weet ik tenminste wat er mis is.
Als je dat beter ligt, dan moet je dat vooral doen.... Even goede vrienden. :)

Ik bedoel dit niet vervelend, maar het probleem ligt niet aan Xubuntu, maar aan jou. Want anders zouden veel meer Xubuntugebruikers daar gelijktijdig last van moeten hebben gekregen.... En dat is niet zo.

Kijk, lekker zitten klooien en vogelen aan je besturingssysteem, soms ook zonder dat je altijd precies beseft wat je aan het doen bent, is heel leuk en leerzaam. Doe ik ook regelmatig, niks mis mee.

Maar besef dan wel, dat als de boel dan in de soep draait, het *jouw* toedoen is geweest. Niet de schuld van (in dit geval) Xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 20:41:29 door Pjotr »

Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/19, 19:08:21 »
Beetje kort door de bocht, dit.
Ik ben dat programmaatje gaan gebruiken OMDAT alle instellingen betr. mijn bureaublad om zeep geholpen waren door iets, de een of andere update.

Ik ben het er mee eens dat er dan meer mensen last van het euvel zouden moeten hebben, maar misschien zijn er niet zoveel DesktopNova-gebruikers...?
Zijn er nog andere DN-gebruikers met hetzelfde probleem?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/19, 19:27:37 »
Ik ben het er mee eens dat er dan meer mensen last van het euvel zouden moeten hebben, maar misschien zijn er niet zoveel DesktopNova-gebruikers...?
Zijn er nog andere DN-gebruikers met hetzelfde probleem?
DesktopNova gebruiken valt voor mij onder de categorie "zitten vogelen aan je systeem". Niet elk Universe-pakket is even uitgekristalliseerd en gestabiliseerd... :)

Ik vermoed dat DN wellicht te maken heeft met je probleem, of dit zelfs heeft veroorzaakt. Ik zou het volledig verwijderen uit je systeem; misschien (hopelijk) is dat al voldoende om je probleem op te lossen.

Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/19, 19:46:06 »
zo te zien heb je gelijk. Ik heb DN verwijderd en opeens doet het uitklapmenu het weer bij rechts klikken. Ook kan ik nu weer een ander, lichter bureaublad selecteren.

Raar hoor, want DesktopNova staat gewoon bij de Ubuntuprogramma's.

Maar goed, ik ben weer helemaal blij. dank je wel

OPGELOST Re: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/19, 19:47:17 »
hallo allemaal,

ik heb een paar weken geleden Xubuntu geïnstalleerd op mijn netbookje (was een goede tip van Pjotr) .

Tot een paar dagen geleden had ik gewoon een door mij gekozen achtergrond, een paar icoontjes en maar 1 werkblad.
Maar opeens zijn de icoontjes weg en is de achtergrond niet meer in te stellen, geeft alleen de (vrij sombere) standaard achtergrond weer. Het rare is, dat als ik bij de instellingen beheerder kijk, ik wél gewoon mijn eigen achtergrond geselecteerd zie staan.

Ik heb geen flauw idee wat er nu opeens aan de hand is! Heb volgens mij geen software van KDE of Gnome geïnstalleerd die de Xfce-instellingen zouden kunnen verstieren.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Want ik vind deze achtergrond echt niet mooi. Veel te donker. En de tip op de Google-site om de achtergrond wat helderder te maken, blijft mijn netbookje maar niet onthouden.

Ik hoop dat een van jullie een blijvende oplossing voor me heeft.
groetjes,
Marianne

Re: OPGELOST: achtergrond in Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/20, 12:41:42 »
Hallo Marian,

Even "desktopnova xubuntu" ingetypt en er lijken hier en daar idd. wat problemen op te treden. Als je toch die achtergrondwisselaar wilt hebben, kijk dan even op de link hieronder, want het moet kunnen werken in Xubu 12.04. Je moet naast desktopnova ook desktopnova-tray en desktopnova-module-xfce installeren en het tray-icoon automatisch laten starten.

http://forum.ubuntuusers.de/topic/probleme-mit-desktopnova-unter-xubuntu-12/#post-4385652

Groet, Paul.