Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeld formaat aanpassen  (gelezen 2615 keer)

Offline loufleur

  • Lid
Beeld formaat aanpassen
« Gepost op: 2012/02/19, 16:13:07 »
Hallo iedereen, ik heb in mijn laptop een nvidia kaart een gforce 500 m serie, nu wanneer ik mijn laptop(medion MD98560) aansluit aan mijn samsung tv(plasma) door middel van een HDMI-Kabel is de weergave te groot, wanneer ik naar de settings wil gaan bij nvidia krijg ik de volgende melding."You do not appear to be using the NVIDIA X driver.  Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server." Ik kan dus de instellingen niet configureren. Ik heb al vanalles gedownload om te proberen maar niets wil lukken. De bedoeling is om de weergave te verkleinen op mijn tv door middel van de instellingen via mijn laptop. Onder mijn windows kan ik dit doen door middel van de instellingen van Intel Grafische opties, is er bij ubuntu ook zo'n progje waar ik dat mee kan doen. Het beeld past niet goed op mijn TV om het simpelweg te zeggen.

mvg

Een nieuwe ubuntu gebruiker  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2012/02/19, 16:15:11 door loufleur »

Offline speculoos

  • Lid
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/19, 16:43:36 »
Als je de gesloten stuurprogrammas (derde partij) hebt geinstalleerd, en dat is via Systeem>Beheer>Stuurprogrammas
dan
zou ik een terminal typen
sudo nvidia-settingsdan krijg je het progje en kan je ook je instellingen opslaan doordat je met sudo rechten het progje hebt opgestart

Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/19, 17:15:33 »
Beste,

Nou heb ik weinig verstand van drivers, maar als ik jouw verhaal hoor denk ik dat je het volgende moet doen:
-open een terminal
-typ in: sudo nvidia-xconfig
-waarschijnlijk opent zich een tekst bestand; hier staan de instellingen in.
-sla op
-herstart je driver


EDIT: Negeer dit maar gewoon
« Laatst bewerkt op: 2012/02/19, 20:04:28 door Luckiboy »

Offline speculoos

  • Lid
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/19, 17:31:49 »
Citaat
Hallo iedereen, ik heb in mijn laptop een nvidia kaart een gforce 500 m serie, nu wanneer ik mijn laptop(medion MD98560) aansluit aan mijn samsung tv(plasma) door middel van een HDMI-Kabel is de weergave te groot, wanneer ik naar de settings wil gaan bij nvidia krijg ik de volgende melding."You do not appear to be using the NVIDIA X driver

dus eerst zien dat je stuurprogrammas geinstalleerd zijn:

Citaat
gesloten stuurprogrammas (derde partij) hebt geinstalleerd, en dat is via Systeem>Beheer>Stuurprogrammas

en dan het programma van nvidia opstarten om je beeldscherm instellingen te doen, kan ook via Beheer>Nvidia X server settings, maar dan kan je je settings wel doen maar niet opslaan omdat het aanpassen van deze een .conf bestand betreft dat enkel met rootrechten kan worden opgeslagen,
vandaar hetzelfde progje opstarten maar dan via command line met rootrechten:

sudo nvidia-settings
bij het afsluiten kan je dan je wijzigingen opslaan

Wat jij zegt Luckiboy:
Citaat
Nou heb ik weinig verstand van drivers, maar als ik jouw verhaal hoor denk ik dat je het volgende moet doen:
-open een terminal
-typ in: sudo nvidia-xconfig
-waarschijnlijk opent zich een tekst bestand; hier staan de instellingen in.
-sla op
-herstart je driver

dan is dat iets wat ik duidelijk niet heb geschreven en dat is dan een afleiding die je voor jou rekening mag nemen

ik deel enkel mee, hoe ik het ken
ik ben blij om andere wegen en systemen te leren kennen, Luckyboy, maar dan moet je die eerst zelf uittesten en indien positief hier neerzetten als je dat wil.
Met andere woorden als iemand het eenvoudiger en beter weet, graag, ik leer graag bij, maar test het dan eerst uit anders wordt de kans op misverstanden en verwarring groot.

ik zou bijvoorbeeld graag verwijzen naar het handmatig installeren van de nvidia drivers van nvidia zelf, maar ik heb daar geen goede ervaringen mee in Ubuntu, dus ga ik dat niet doen bijvoorbeeld.

Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/19, 17:48:51 »

ik deel enkel mee, hoe ik het ken
ik ben blij om andere wegen en systemen te leren kennen, Luckyboy, maar dan moet je die eerst zelf uittesten en indien positief hier neerzetten als je dat wil.
Met andere woorden als iemand het eenvoudiger en beter weet, graag, ik leer graag bij, maar test het dan eerst uit anders wordt de kans op misverstanden en verwarring groot.


Sorry hiervoor dan  ;), heb zelf een netbook zonder grafische kaart dus kon ik het ook niet zelf uitproberen.
Zal voortaan mijn mond houden over dingen waar ik geen verstand van heb... :-X

Loufleur, als je aub mijn vorige bericht hier wilt verwijderen, anders komen mensen (incl. jezelf misschien) alleen maar in verwarring, zoals speculoos al zei



Offline loufleur

  • Lid
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/19, 17:50:58 »
Beste,

Nou heb ik weinig verstand van drivers, maar als ik jouw verhaal hoor denk ik dat je het volgende moet doen:
-open een terminal
-typ in: sudo nvidia-xconfig
-waarschijnlijk opent zich een tekst bestand; hier staan de instellingen in.
-sla op
-herstart je driver

wanneer ik deze actie uitvoer krijg ik de melding van nvidia
"You do not appear to be using the NVIDIA X driver.  Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server."

mvg...

Mod edit: Even de quote-tags gefixd.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/28, 11:21:31 door TopGear »

Offline speculoos

  • Lid
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/19, 17:59:11 »
Ik heb het misschien harder gezegd dan ik het meende Luckiboy,
het is zowiezo een goede zaak om iemand nieuw met ubuntu goed op weg te helpen.

Citaat
Sorry hiervoor dan  Wink, heb zelf een netbook zonder grafische kaart dus kon ik het ook niet zelf uitproberen.

Ik kan mij inbeelden dat een laptop zonder grafische kaart, zeker geen zorgen kan bieden op dat vlak! Lijkt mij een heel leuke laptop!  :) :)

zelf heb ik een Nvidia Quadro FX 880M
vandaar mijn reactie op deze post.


Offline loufleur

  • Lid
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/19, 21:24:57 »
hey ,ik denk dat ik al wat verder ben, maar hoe kan ik een .run bestand uitvoeren als root. Het betreft hier een bestand dat ik gedownload heb bij NVIDIA en zou moeten installeren als root. Iemand raad hierover ?

THX. :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/20, 01:20:48 »
Dat bestand kan je het beste gewoon weggooien. De driver heb je al geïnstalleerd via het pakketsysteem van Ubuntu, en als je dat niet gedaan hebt is dat toch de beste manier om het te doen :)

Druk op Alt-F2 en voer "jockey-gtk" uit, zodat Ubuntu zelf gaat zoeken naar de goede driver.
Zorg er dan voor dat het stuurprogramma voor Nvidia geactiveerd wordt.

Offline loufleur

  • Lid
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/20, 02:05:54 »
Hoe kan ik dat stuurprogramma activeren. Het is misschien een domme vraag maar het is allemaal nieuw voor mij maar ik vind dat ubuntu os wel iets goed hoor.

mvg

loufleur

Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/20, 19:05:30 »
Ha, hier kan ik wel nuttige informatie over geven! =D
In 11.10, die gebruik ik, doe je dat door in het dash te zoeken naar "stuurprogramma's"
Extra stuurprogramma's aanklikken, stuurprogramma selecteren en dan op "inschakelen" klikken.
In 10.04 staat dit onder systeem->beheer
« Laatst bewerkt op: 2012/02/21, 11:54:15 door Luckiboy »

Offline loufleur

  • Lid
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/04, 00:45:25 »
Ik kom er niet mee verder , heb al een herinstallatie gedaan, wanneer ik een terminal open en "sudo nvidiax-config" ingeef keijg ik de volgende melding:
To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

stessens@stessens-P6630:~$ sudo nvidia-xconfig
[sudo] password for stessens:

Using X configuration file: "/etc/X11/xorg.conf".

VALIDATION ERROR: Data incomplete in file /etc/X11/xorg.conf.
                  Device section "Default Device" must have a Driver line.

Backed up file '/etc/X11/xorg.conf' as '/etc/X11/xorg.conf.backup'
New X configuration file written to '/etc/X11/xorg.conf'

Bij dash home staat er wel het nvidia teken om aan te klikken, maar bij het aanklikken krijg ik steeds weer

You do not appear to be using the NVIDIA X driver.  Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server.

Wat kan ik nog doen ?

mvg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Beeld formaat aanpassen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/04, 07:00:58 »
systeem - administration - hardware drivers(Stuurprogrammas) (dit is bij 10.04, bij nieuwere ubuntu moet je even zoeken).
Heb je hier de nVidia driver geactiveerd, aan het bolletje, de kleur kun je zien dat deze geactiveerd is.?

Of
Indien dit niet werkt, dan bovenstaande driver verwijderen, dan de driver van nvidia site zelf installeren, de run bestand.
Run bestand, bij eigenschappen van de file, deze uitvoerbaar maken(aanvinken), dus dat je deze mag starten.
dan met terminal naar de file gaan, dan sudo .....run starten.
rebooten.

Dan de nvidia programma starten, wel met sudo of gksudo, dan mag je ook de wijzigingen weg schrijven.