Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AMD Athlon 64 op Ubuntu 32 bit mogelijk?  (gelezen 1750 keer)

Azalin

  • Gast
AMD Athlon 64 op Ubuntu 32 bit mogelijk?
« Gepost op: 2006/09/01, 16:55:19 »
Aangezien ik dus een kaduuk moederboard heb, dit ga vervangen en dan dus een nieuwe CPU moet kiezen leek mij die Amd wel een leukert... alleen, vraag ik me af of ik dan Ubuntu Dapper Drake gewoon kan installeren en draaien (32-bit) of MOET ik die 64bit gaan draaien? Kan ik dan 32bit applicaties wel draaien? Of ben ik de *piep* als ik een Amd Athlon 64 3500+ koop? Voor ik iets koop wil ik wel weten of ik Ubuntu kan draaien... want Windows hoef ik NOOIT meer.

budster

  • Gast
AMD Athlon 64 op Ubuntu 32 bit mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/01, 18:39:24 »
Je kan gewoon 32Bbit ubuntu install op een 64bit processor installeren, je hebt dan geen profijt van de extra snelheid, maar kan dan wel flash en w32codecs gebruiken (die zijn alleen maar voor 32 bit beschikbaar)

Phaldmmor

  • Gast
AMD Athlon 64 op Ubuntu 32 bit mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/01, 18:54:22 »
Hoi Azalin, je kan zowel 32-bits als 64-bits draaien op een AMD 64 bits processor. Ik zelf heb een AMD64 Athlon X2, werkt perfect op zowel de 32-bits als 64-bits versie. Ik kan je al vast vertellen dat je sitecom kaart niet werkt op de 64-bits linux versie, want er zijn geen 64-bits drivers voor. Dat is namelijk de reden dat ik op 32 bits draai. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die niet goed werken op 64-bits, zoals de W32codes en flash, maar dit is te omzeilen door de 32 bits versies met bijbehorende applicaties te installeren.

Als je 64-bits wilt gaan draaien moet je er dus voorzorgen dat je van al je hardware 64-bits drivers beschikbaar hebt, anders hoef je het niet eens te proberen.Verder zit er tot zover ik gemerkt heb nog niet echt veel merkbaar snelheids verschil tussen de 32-bits of 64-bits applicaties.


Nog een tip van flip, Let op met aankoop van je nieuwe mobo. Meest nieuwe mobo's ondersteunen geen AGP en DDR meer. Je dient dan dus ook een nieuwe videokaart en geheugen te kopen. Als je nog je oude DRM geheugen en AGP videokaart wilt blijven gebruiken kijk dan eens naar het moederbord 939Dual-VSTA van ASROCK. Ik heb een versie eerder van dit moederbord en het is echt een heel goed moederbord. Voordeel is dat het zowel AGP als PCI express ondersteund, dus je kan nu alleen een moederbord en processor kopen en dan al je oude spullen uit je oude pc plaatsen op je nieuwe moederbord. Als je later een nieuwe videokaart koopt, kan je deze zelfs naast je AGP kaart gebruiken als je dat zou willen.

Ander voordeel van dit moederbord is dat je er een mogelijkheid aanwezig is om een andere cpu-socked op te plaatsen, zodat je later bijvoorbeeld als nog een AM2 socket erop kan plaatsen. Het moederbord kan is erg stabiel, en indien je wilt overclocken ook geen probleem. BIOS is erg uitgebreid en linux/ubuntu gebruik is geen probleem. Ik ben er in iedergeval erg tevreden over. Moederbord is te koop voor 59 eurie bij Alternate.

Azalin

  • Gast
AMD Athlon 64 op Ubuntu 32 bit mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/01, 21:31:11 »
@Phaldmmor en budster: Hartstikke bedankt voor de informatie. Het blijkt dat de AMD64 en AMD Athlon 64 twee compleet verschillende processoren zijn. Ik ging er vanuit dat het allebei 64bits systemen zijn maar de Athlon 64 heeft slechts 64bits extenties... De leverancier van ons werk heeft ook geen idee wat die extenties dan eigenlijk doen maar dat het een 32bit processor is, is een feit... nagoed.

Verder heb ik helaas je advies voor het moederbord niet kunnen opvolgen.. dit kwam een beetje te laat (ongeduldig dat krijg je er van :) maar aan de andere kant, mijn PC kan ik nu niet gebruiken dus zo gek is mijn ongeduld denk ik ook niet :) )
Anyway, ik heb een A8V-X (http://www.vobis.nl/?ID=ProductDetail&ProductID=119984) met een AMD Athlon 64 3500+ besteld. De leverancier van ons werk, de expert toch wel in mijn ogen, vertelde mij dat dit plus twee banken 256mb (ik vond 512 voorlopig wel genoeg) aan geheugen een prima systeempje is. Ik heb deze gekozen omdat ik dan mijn gloedje nieuwe AGP 8x kaartje (ATIRadeon9550) toch nog gebruiken kan. Het geheugen niet maargoed, ik had dan ook geen DDR maar de voorloper (ja, zo oud is dat ding nou) plus dat ik wat het geheugen betreft ook schoon wil beginnen.... Het voordeel is dat dit bord ook PCIe ondersteunt.. goed het is een ASUS en daar zijn wel wat problemen mee icm Ubuntu schijnbaar maar dat zien we dan wel... ALS het zich voor doet. Het moederbord heb ik tevens gekozen omdat het niet de nieuwste is... zodat ik er ook niet de hoofdprijs voor betaal... Tegen de tijd dat ik een nieuwe CPU wil dan zal het wel een nieuwe PC worden. Maar aangezien ik zeker 6 jaar met een 1.5Ghz heb gedaan zal dat nog wel even duren....