Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid onboard werkt niet helemaal lekker.  (gelezen 986 keer)

Offline Math.

  • Lid
geluid onboard werkt niet helemaal lekker.
« Gepost op: 2007/01/24, 12:09:16 »
Kheb qua games als maar problemen met m'n geluid onboard (Realtek AC '97 Nvidia CK804).
Het heeft me al heel wat gedoe gekost om Quake III Arena met geluid draaiende te krijgen.
Deze kan ik nu alleen draaien met jackcontrol en joss.
Nu weet ik dat het Quake3 erg oud is en slecht wordt ondersteund, maar heb zojuist Doom3 geïnstalleerd (wat alweer een stuk nieuwer is), maar heb daarin weer een raar blikkerig geluid. :/
Ik dacht, allebei ID Software, dus zal wel aan ID Software zelf liggen... maar had dit laats ook met glest en met een simpel spel als supertux en tuxracer, al lijken deze games nu gelukkig alleen nog maar in het begin ff te stotteren.

Anyway, zit er dus aan te denken een nieuwe geluidskaart aan te schaffen en dat ding onboard uit te schakelen.
De vraag is nu alleen: wordt m'n nieuwe geluidskaart dan meteen herkend door Ubuntu? En welke geluidskaart moet ik zeker niet aanschaffen i.v.m. compatibiliteit?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
geluid onboard werkt niet helemaal lekker.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/24, 13:16:47 »
Bijna alle PCI kaarten worden perfect ondersteund.

Zeker geen (ouderwetse, niet meer te koop denk ik) ISA kaart aanschaffen.

Sommige heel erg speciale moderne kaarten worden ook (nog) niet ondersteund, maar dat is heel uitzonderlijk.

Jackcontrol en Joss is echter niet per se nodig om die games te spelen. Ik denk dat een betere oplossing is om

A. al je geluidsprogramma's af te sluiten en ook ESD (geluidsserver van GNOME) en dan zou geluid in OSS moeten werken (maar dan kunnen je andere programma's even geen geluid meer afspelen)

of

B. alsa-oss gebruiken om het OSS geluid te mixen met je ALSA geluid. Dit is wat ik normaal gezien doe. Hiervoor moet je wel het pakket "alsa-oss" geïnstalleerd hebben en dan je spel starten met: aoss naam-van-spel

Jammer dat sommige mensen nog gebruik maken van OSS voor hun programma's! Dat is ondertussen zo ouderwets geworden, maar misschien komt het ook wel door het ontbreken van ALSA op niet-Linux systemen (ALSA is specifiek voor Linux en bv. FreeBSD heeft geen ALSA)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geluid onboard werkt niet helemaal lekker.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/24, 13:33:15 »
Wat ook soms helpt (hoef je misschien geen nieuw kaartje te kopen):
installeer eens alsamixergui  (gewoon, via Synaptic).

Vervolgens alsamixergui starten en wat experimenteren met het opengooien van schuifjes.

Groet, Pjotr.

Offline Math.

  • Lid
geluid onboard werkt niet helemaal lekker.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/24, 14:23:05 »
@Profox

Zonet nog ff ESD en alle programma's die geluid gebruiken afgesloten, Quake3 nog ffies opgestart... geen geluid...
Moet ik daarna nog iets van \snddevice /dev/dsp veranderen...?

Alsa Oss nog maar weer is geïnstalleerd, Quake3 met aoss opgestart... geen geluid...

Doom3 geprobeerd met ESD uit... weer dat blikkerige geluid.
Doom3 met aoss opgestart, precies hetzelfde...

@Pjotr
alsamixergui geïnstalleerd, maar ik zie dat ik alleen maar dingen kan open gooien en opslot zetten...?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geluid onboard werkt niet helemaal lekker.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/24, 16:20:48 »
De vraag is, of je met een bepaalde combinatie van openstaande schuifjes, een kwaliteitsverbetering van je geluid kunt bewerkstelligen. Niet alles tegelijk openzetten, dat werkt averechts.

Let op: Het gaat niet om "op slot" of "niet op slot", maar om de schuifbalkjes. Schuifbalkjes nooit hoger dan ongeveer 90 % zetten.

Offline Math.

  • Lid
geluid onboard werkt niet helemaal lekker.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/24, 16:29:16 »
@pjotr
ok thnx, wellicht kan ik hiermee m'n geluid wat bijstellen ...al vind ik het wel vreemd dat het het bij het ene spel wel goed zit, maar bij het andere weer niet....

Offline Math.

  • Lid
geluid onboard werkt niet helemaal lekker.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/24, 17:02:14 »
Ah! probleem met het geluid in doom3 is in ieder geval weer opgelost, die kon ik het spel gewoon naar oss zetten. :)
Nu de rest nog... ;)