Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] UNR op Dell Inspiron Mini 10v  (gelezen 2912 keer)

JimZ

  • Gast
[Opgelost] UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Gepost op: 2009/08/28, 18:50:15 »
Er is/was al een topic over de UNR c.q. Remix maar da's inmiddels al zo'n dikke twee maanden oud dus open ik toch maar een vers draadje.

Ik heb sinds drie dagen zo'n bovengenoemd doosje (fijn en vooral solide ding trouwens) en nu naast de (natuurlijk haast obligate) erop voorgeïnstalleerde Windows heb ik Jaunty Desktop ernaast geïnstalleerd als dualboot.

Tot mijn grote genoegen werkt alles (voor zover ik tot nu toe heb kunnen vaststellen) prima en "zo uit de doos".

Beeldscherm, toetsenbord, netwerk (ook draadloos, Broadcom chip), kaartslot, kortom alles wordt correct herkend en werk prima. De webcam heb ik nog niet geprobeerd, zou niet eens weten hoe dat moet trouwens  :D  Ook de snelheid is alleszins acceptabel te noemen.

En nu dan nu eindelijk de vraag: Wat biedt die UNR-versie nog aan voordelen t.o.v. de normale versie?

Er zijn vast forummers die daar ervaring mee hebben en me dat haarfijn uit kunnen leggen dus ik ben benieuwd.

Gr,
Jim
« Laatst bewerkt op: 2009/09/01, 22:09:20 door JimZ »

Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/28, 21:21:42 »
Ik heb op mijn netbook, Acers Aspire One, UNR geinstalleerd. UNR is speciaal gericht op netbooks. Eerst had ik 8.10 er opstaan, hierop had ik wat meer moeite om de webcam,wifi aan de gang te krijgen. Ook werkte mijn leds van de wifi niet. Met UNR werkte alles out of de box.Je webcam kan je testen met Cheese, ik weet alleen niet meer of dit standaard is geinstalleerd. Volgens mij zit er weinig verschil in, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 21:23:37 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/28, 21:26:45 »
Cheese is niet standaard geïnstalleerd op Ubuntu. Op Debian Stable 5 wel.

FrSu

  • Gast
Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/28, 23:13:35 »
Ik heb mezelf vandaag een Asus EEE PC 1000H aangeschaft. Zit XP op. Moet natuurlijk Ubuntu Jaunty naast of NBR. Wat is beter? ???

2de vraag: Kan NBR ook via USB geinstalleerd worden? Wat is de goede USB hiervoor? En hoe doe je dat? Kan n.l. vanuit mijn Ubuntu wel een USB maken. Voor NBR weet ik het even niet. Een 2 Gig flash USB geeft foutmelding over: Kan partitienummer niet vinden.:o

Leuk ding trouwens die Asus. XD

Ik heb trouwens op onze laptop NBR vanuit Jaunty geinstalleerd, werkt ook goed, maar een klein probleempje met de home tab. Loopt een ander topic over. http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/nieuwe-netbook-remix-vanuit-synaptic-op-oude-laptop/msg456161/.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 23:44:03 door FrSu »

JimZ

  • Gast
Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/28, 23:52:16 »
Gijsbert schreef:
Citaat
UNR is speciaal gericht op netbooks.
Jawel, da's me wel duidelijk, 't heet niet voor niets "Netbook Remix" natuurlijk.

Maar de vraag was: Waaruit bestaat die speciale gerichtheid dan?

Want zoals ik al schreef, de "normale" Jaunty draait ook vlekkeloos op m'n Delletje.

Gr,
Jim

Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/29, 00:04:50 »
Zoals ik eerder had geschreven, ik had eerst 8.10 en daar kreeg ik wat zaken niet direct aan de gang. Ik heb ook de "gewone" 9.04 er op gehad, ik denk buiten het aparte bureaublad wat je eerst te zien krijgt, met de twee zei panelen, er eigenlijk geen verschil is met UNR. Op zijn hoogst vond ik de installatie met UNR iets soepler gaan, maar dat is gevoelsmatig.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lizardman

  • Lid
Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/29, 10:03:44 »
Het verschil zit 'm vlgs mij inderdaad hoofdzakelijk in de interface. Hoewel ik meen ergens gelezen te hebben dat er in de volgende versie(s) ook speciale code in zit die betrekking heeft op de hardware die voor deze netboeks wordt gebruikt. (bijv. de Atom processor)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/29, 11:12:38 »
Het verschil zit 'm vlgs mij inderdaad hoofdzakelijk in de interface. Hoewel ik meen ergens gelezen te hebben dat er in de volgende versie(s) ook speciale code in zit die betrekking heeft op de hardware die voor deze netboeks wordt gebruikt. (bijv. de Atom processor)

Nu al, in UNR 9.04, zitten er speciale aanpassingen voor de Intel Atom. Sterker nog, UNR heeft Intel Atom staan bij de hardware-vereisten:
http://www.canonical.com/projects/ubuntu/unr

Kerncitaat:
"All of the initial Ubuntu Netbook remixes combine optimisations from the Moblin project for Intel® Atom™ processors and it is specially designed for netbooks. Intel and Canonical are working to create a new computing experience across a rapidly expanding category of portable devices."

JimZ

  • Gast
Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/29, 15:40:32 »
OK luyden, ik heb e.e.a. gelezen en ook in de link van Pjotr de nieuwe interface mogen bewonderen dus ik ga het maar gewoon proberen.

Er zit een 160 GB schijf in m'n  machientje dus ruimte genoeg voorlopig.

Hartelijk dank aan ieder tot zover en ik laat de resultaten daarna uiteraard weten.

Groeten en nog een prettig weekend (voor het restant tenminste) voor U allen,

Jim

JimZ

  • Gast
Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/31, 23:13:07 »
Nou, UNR staat er inmiddels ook op. De interface ziet er inderdaad "gelikt" uit, ik kan niet anders zeggen. 't Is even zoeken waar nou precies wat te vinden is in de menu's maar da's natuurlijk gewoon een kwestie van wennen.

Maar dat verhaal over die "speciaal aangepaste interface aan het kleinere beeldschermoppervlak" is tot nu toe naar mijn idee toch wel minstens een enigzins dubieus.

In Thunderbird kun je bijvoorbeeld de plaats waar de mailboxen op schijf bewaard worden zelf instellen onder ""accountinstellingen/serverinstellingen (helemaal onderaan). Maar dat lukt zowel onder de normale Jaunty als onder UNR niet. Het beeldscherm is simpelweg niet hoog genoeg en TB laat dan die onderste regel gewoon weg.

Da's mogelijk (eenmalig) wel op te lossen door er tijdelijk m'n  22 inch beelscherm aan te hangen maar dat kan toch niet echt de bedoeling zijn natuurlijk.

En wat die kernelaanpassingen betreft: Ik heb het niet met een stopwatch nagemeten maar gevoelsmatig merk ik eigenlijk weinig (zeg maar geen) verschil moet ik zeggen.

Gr.
Jim

JimZ

  • Gast
Re: UNR op Dell Inspiron Mini 10v
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/01, 14:06:38 »
nou, bij de installatie werd daar volgens mij helemaal niet naar gevraagd. Of ik moet niet goed opgelet hebben natuurlijk  ^-^ .

Maar ik heb het probleem inmiddels min of meer omzeild door de afmetingen van dat venster "Bewerken/Accountinstellingen" wat groter te trekken via ALT-F7 en ALT -F8.
daardoor kan ik nu net de bedoelde regel (half maar toch leesbaar)  onder in het beeld zichtbaar krijgen. De alleronderste knoppen (die ik daardoor dus helemaal niet te zien krijg maar waarvan ik weet dat ze er zijn) "OK" en "annuleren" daar ga ik met de TAB-toets naartoe om op OK terecht te komen en op "Enter" te drukken.

Wonderlijk genoeg doet het probleem zich onder Windows niet voor, maar die gebruikt standaard een wat kleiner lettertype dus misschien zit daar de oplossing.

Heb er nu even geen tijd voor maar dat ga ik nog wel eens uitzoeken.

Wat mij betreft is de zaak hiermee voorlopig dus (min of meer) opgelost.

Gr,
Jim

EDIT:

En dat kleinere systeemlettertype bleek inderdaad de oplossing. Ik heb onder  "Voorkeuren/Uiterlijk/Lettertypen" het Toepassingslettertype gewijzigd van 10 naar 8 en vervolgens kon ik door het venster aan de onderzijde maximaal naar beneden te trekken plotseling wel bij de "gewraakte" instellingsregel.

Dus nu echt opgelost. Mogelijk kunnen anderen hier ook wat mee.

Gr,
Jim
« Laatst bewerkt op: 2009/09/01, 22:05:59 door JimZ »