Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programmeren op Ubuntu  (gelezen 3387 keer)

Offline Ran

  • Lid
Programmeren op Ubuntu
« Gepost op: 2012/09/19, 14:52:29 »
Eigenlijk zijn de meeste programmeer IDE's gemaakt voor windows.
De meeste mensen werken ten andere in Visual Basic..... een windows gebeuren.

Ik kom van winXP en kwam nu reeds een hele tijd naar Ubuntu.
Echter werkte ik al jaren onder C en C++ met Visual Studio C++ 6.0.
Ik was al heel gelukkig dat VC++ 6.0 onder Wine werkte zodat ik verder kon programmeren
zonder Ubuntu te verlaten. Het werkt perfect met toch kleine probleemjes vooral van de IDE.
Maar het werkt en de service pack 6 van VC++ 6.0 kan er zonder problemen ingebracht worden.

Echter draai ik op dezelfde laptop ook winXP en compileer ik het programma voor alle zekerheid
nog eens onder XP met de gratis Visual Express van Microsoft.
Ik heb ondervonden dat de compilatie onder Wine die perfect werkt echter niet altijd werkt onder windows.

Wat ik wel doe is cross platform programmeren. Ik werk meestal grafisch en aldus gebruik ik SDL en Opengl
zodat ik niet gebonden ben aan windows; Ik maak dus console programma's voor windows en anderde OS's.

Een tijd geleden kwam ik tot de vaststelling dat mijn C++ programma's problemen kregen met andere Microsoft
programma's. In die zin dat de runtime dll's van bv. VC++ en de runtime's van Visual Basic conflicten hadden met elkaar
waarbij mijn C++ programma's niet goed (of niet) werken in windows. Probleem veroorzaakt door microsoft zelf waarbij
hun runtime dll's in conflict waren. Dus met het C++ prog moet ook de runtime dll bijgeleverd worden om het programma
te laten lopen.

Om dat te vermijden ben ik over gegaan naar zuiver C, namelijk Pelle's C die ook gelukkig werkt onder Wine maar ook met kleinere
problemen in de IDE. Maar niet echt problematisch. Ik heb mijn programma dus overgebracht naar ansi  C en werk onder Wine en
ben daar zeer tevreden mee. Echter nu ook compileer ik nog eens in Pelle's C onder winXP voor alle zekerheid.
Ik vermijd aldus de runtime dll's van microsoft die problemen gaven.

Aldus zit ik wel dicht bij Linux want ik zal als ik eens zin heb de GNU C eens bekijken en met de C prog's van Pelle's C komt het maken
van een Linux exe wel heel dichtbij.

Dit is mijn programmeer ervaring onder Ubuntu, weliswaar dus nog niet echt onder Linux.
Echter werken al mijn prog's perfect onder Wine.
Mijn aanbevelingen zijn: neem een goede IDE zoals Pelle's C, ontwikkel daar je prog's en hercompileer ze nadien
voor de OS waarvoor ze bestemd zijn.

Ik kan Pelle's C aanbevelen aan alle starters:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compilers

Groeten,
Ran
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 17:07:54 door Ran »

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/19, 18:29:40 »
Ik vind Eclipse een erg goede IDE volgensmij heeft hij ook mogelijkheden voor C, hiervoor moet je eventueel nog plugins installeren.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/19, 19:17:06 »
"Geen Linux IDE's"? Nog nooit van Vim gehoord zeker? :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/19, 20:19:10 »
Eclipse, Netbeans, Sublime Text 2, Geany, Vim, KDevelop... allemaal vrij uitgebreide IDE's voor Linux.

http://www.eclipse.org/
http://netbeans.org/
http://www.sublimetext.com/
http://www.geany.org/
http://www.vim.org/
http://kdevelop.org/
« Laatst bewerkt op: 2012/09/19, 20:21:23 door Vistaus »

Offline Ran

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/19, 21:35:41 »
Ho, ho, ik wilde hier geen oorlog ontwikkelen.
Ik was alleen gewoon om om te gaan met de win IDE's en wilde gewoon
vertellen hoe ik voorzichtig naar het linux programmeren aan het evolueren was/ben
via Wine. Ik zal de IDE's bekijken die beschikbaar zijn voor Ubuntu en daar eventueel
de beste uitkiezen of ten minste deze die me best ligt.
Ik wilde ook van "leven" inblazen in het "programmeren".
Groeten allemaal,
Ran

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/19, 22:00:23 »
Nou, het kwam meer door je bewoording ;) Nu zeg je iets anders maar je begon eerst met "Eigenlijk zijn de meeste programmeer IDE's gemaakt voor windows."

Dat is iets anders dan "ik ben gewoon aan".

Offline MKe

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/19, 22:47:10 »
Tuurlijk zijn er voldoende IDE's voor Linux. Ik moet echter toegeven dat Visual studio (of beter nog, de opensource alternatief SharpDevelop) onovertroffen zijn voor de snelle GUI programmeur. Daar is GUI ontwerpen en programmeren erg goed in geintegreerd. Heb dat nog niet op die manier onder Linux gezien (vim is natuurlijk ook onovertroffen  =D).

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/19, 23:58:22 »
GUI ontwerpen op Linux kan met de net als Visual Studio uitgebreide Qt Creator of Glade (al is die laatste nou niet bepaald stabiel te noemen maar toch...). Met name met Qt Creator kun je echt heel snel iets ontwerpen.

Offline Ran

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/20, 08:41:41 »
Een beetje zoals MKe zegt, Visual Studio is altijd al mijn tool geweest en is/was zeer goed
en "eenvoudig". Visual C++ was toch een beetje "af" (Ide, compiler) en snel.
Kwestie van linux Ide's + compiler is voor mij nog een beetje uitzoeken.
En Pelle's C gebruik ik omdat de IDE zeer goed op deze van Visual C++ gelijkt.
Volgens dat ik nu momenteel kan beoordelen zijn de meeste IDE's in linux een
beetje Java georienteerd met add's voor C/C++. Maar ik kan me vergissen want
ik ben wat aan het rondkijken. Als je van Visual Studio komt heb je het niet gemakkelijk
om de IDE + compiler te vinden die je het best past.
Ik denk dat jullie dat ook zullen zo aanvoelen.
Het is een beetje als het passen van een nieuw pak.
Groeten,
Ran

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/20, 15:49:04 »
Op Linux zijn compiler en IDE gescheiden. Qua compiler heb je op Linux momenteel de keuze tussen GCC en GCC ;) (en hopelijk binnenkort ook Clang, maar daar zijn we nog aan bezig).

Zo goed als alle IDE's op Linux zijn cross-platform (kan je dus dezelfde op Windows gebruiken) en detecteren en gebruiken GCC.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/20, 23:47:51 »
Geany is een van de meeste gebruikte Linux GUI IDE's en heeft compileren aan boord. Dat gaat wel via GCC, maar het kan dus gewoon met 1 knopje in Geany. Maakt het net iets simpeler :)

Geany is erg fijn maar ik gebruik tegenwoordig Sublime Text 2.

Offline Ran

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/21, 14:02:58 »
Ik ben wel blij om toch wat bij te leren over het programmeren onder linux.
Ik wist helemaal niet wat er op dat gebied gaande was.
Nu, mijn prog's heb ik steeds cross platform gehouden SDL, Opengl.....
Dus voor mij was het logisch om ook op linux naar het programmeer gegeven
te zoeken.
Ik heb er al verschillende ingeladen en even bekeken. Het is even aanpassen
maar dat zal wel lukken.
Ik denk niet dat een specifiek forum zin heeft want iedereen heeft zijn de programmeertaal
waar hij het liefst mee werkt.
Misschien ware een topic over de verschillende mogelijkheden van de verschillende (prog)talen
wel zinnig.
Maar.... misschien bestaat die al wel en heb ik die nog niet gevonden.
Ik ga nu Geany even uitzoeken....
Nu bedankt allemaal voor de uitstekende info.
Ran

Offline MKe

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/21, 16:37:27 »
GUI ontwerpen op Linux kan met de net als Visual Studio uitgebreide Qt Creator of Glade (al is die laatste nou niet bepaald stabiel te noemen maar toch...). Met name met Qt Creator kun je echt heel snel iets ontwerpen.
yup, qtcreator is prima, maar het verschil is dat vstudio een totaal omgeving is. Goede tip wb geany. Dat is ook mijn favorite programmeer omgeving.

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/21, 20:15:40 »
Qt Creator en KDevelop zijn allebei totale omgevingen...

Offline Ran

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/22, 06:36:06 »
En voor geany vond ik alvast:
http://matthew-4gl.wikispaces.com/geany_settings
Wat toegang al makkelijker maakt.

Gr,
Ran

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/22, 10:51:57 »
Inderdaad. Er zit in het Softwarecentrum ook nog een pakket 'geany-plugins'. Als je die installeert kun je in Geany nog een aantal pkugjns inschakelen.

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/27, 22:58:00 »
KDevelop is KDE, en heb ik dus niet op Ubuntu, maar als ik kijk op de website, vind ik daar niets terug over Integrated GUI ontwerp?
QTCreator is de GUI designer inderdaad wel heel goed geïntegreerd, al is het daar jammer dat die alleen voor C++ en Javascript is.

Overigens snap ik niet dat Linux op dit vlak zoveel achter loopt. Aparte GUI files en code files zijn echt toch niet meer van deze tijd. Al geef ik wel toe dat het best goed kan zijn om je code te scheiden.

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/28, 13:32:18 »
KDevelop is KDE, en heb ik dus niet op Ubuntu, maar als ik kijk op de website, vind ik daar niets terug over Integrated GUI ontwerp?

Zoveel KDE-afhankelijkheden heeft KDevelop anders niet, alleen een paar libraries maarja dat hebben sommige GNOME-IDE's (alleen dan ander soort libs) ook. En ja, het is wel degelijk Integrated.

Offline Ran

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/30, 08:11:32 »
Ik ben er nog altijd niet uit wat te gebruiken maar een bepaalde site geeft een zeer duidelijke
richting en manier van doen:

http://www.codeproject.com/Articles/182109/Setting-up-an-OpenGL-development-environment-in-Ub

Zoiets kan b.v. de start zijn van een programmeeromgeving onder Ubuntu.

Groeten,
Ran

Offline Ran

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/30, 08:16:44 »
Het is een beetje het gemis aan dergelijke voorbeelden die het
programmeren onder linux(Ubuntu) tegenhouden.
Ik begrijp natuurlijk wel dat VC++ onder windows bijna door iedereen
werd gebruikt en dat er aldus zeer veel aan voorbeelden te vinden
waren.
Ik denk dan ook dat de manier zoals de site hierboven de manier is
om het programmeren te propageren onder linux(Ubuntu).
Misschien wel een start voor : "Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu" ?
Gr;
Ran
« Laatst bewerkt op: 2012/09/30, 08:23:58 door Ran »

Offline Ran

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/25, 21:39:55 »
zie: Les voor beginnelingen in Ubuntu (zoals ik) C of C++ glut/Opengl programmeren

Ran

Offline Gompie

  • Lid
Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/04, 10:40:12 »
Is wxWidgets ook te gebruiken voor het maken van C++ Linux/Ubuntu programma's met als mogelijke IDE's wxDev-C++ of Code::Blocks?

Re: Programmeren op Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/04, 13:27:19 »
Is wxWidgets ook te gebruiken voor het maken van C++ Linux/Ubuntu programma's met als mogelijke IDE's wxDev-C++ of Code::Blocks?

Tuurlijk. Je kan ook eens kijken naar Qt (met Qt Creator), dat geeft je iets meer mogelijkheden in je GUI. Ik heb zelf nooit met wxWidgets gewerkt, maar het lijkt me een goede toolkit.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net