Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten  (gelezen 43909 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Gepost op: 2010/06/26, 19:54:21 »
Met een van Canonical verkregen live-CD geprobeerd Ubuntu 10:04 op mijn PC naast Windows XP te installeren.
In eerste instantie is dat gedeeltelijk gelukt. Het werkte wel, maar niet naar behoren.(heel traag)

Als ik bijv. via Locaties> naar mijn eigen Persoonlijke Map> wilde, opende SMPlayer.
Ik kon niet "normaal" bij mijn bestanden en mappen komen. (al eerder hulp gevraagd en gekregen)
Met het verwijderen van SMPlayer was dat verholpen; maar dat is niet de juiste weg denk ik.

Omdat ik ook mijn CD-/DVD-speler/brander niet kon benaderen (mounten heet dat geloof ik) heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en een poging gewaagd Ubuntu 10:04 opnieuw te installeren.
Hierbij kreeg ik een foutmelding dat de CD/DVD (schijf) óf het apparaat niet goed was.
Het advies bij de foutmelding was: De lens van de CD-Rom reinigen.
Met een aangeschafte "DVD Lens Cleaner" dat klusje geklaard; maar het mocht niet baten.
Bij een nieuwe installatie poging ging het ongeveer op dezelfde plaats/tijd weer mis.

De computer bleef toen ergens "hangen" en ik kon niet anders meer doen dan hem met de aan/uitknop stoppen.
Een nieuwe poging ging opnieuw mis. Wat ik toen verkeerd gedaan heb weet of begrijp ik niet, maar ik kan de PC nu helemaal niet meer opstarten. Niet in Windows XP en ook niet meer in Ubuntu.

Als ik probeer de PC op te starten krijg ik het volgende op mijn beeldscherm:
"Verifying DMI Pool Data ......."
"Boot from CD :"
"Boot from CD :"
"error: file not found."
"grub rescue> _ "
met een knipperende cursor daarachter.
voor de rest een groot zwart beeld scherm. >:(
Ik heb geen flauw idee wat ik hiermee moet/kan beginnen.

In dit forum heb ik gezocht naar een oplossing van dat probleem, maar de gevonden mogelijkheden zijn voor mijn kennis te hoog gegrepen.
Kan iemand mij, in eenvoudige woorden, aan een oplossing helpen zodat ik mjn PC weer kan gebruiken.
(dit bericht is op een laptop van een vriendelijke buurman gemaakt)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 20:38:04 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/27, 00:33:57 »
Dit is niet direct een oplossing van je probleem, maar er zijn mensen die als steunpunt mensen thuis willen helpen.
Ik zou eens vragen hier of er iemand bij je in de buurt woont en je een beetje zou willen helpen met je problemen.
Was al even in je details wezen kijken, maar je locatie staat niet ingevuld.

Dan een klein stukje waar we wat info over willen hebben.
Die info haal je op door achter deze grub rescue prompt een aantal zaken in te typen.

ls (de 'l' van 'l'ezen)Hiermee krijg je een lijst met je beschikbare partities.
search -f /vmlinuzHiermee gaan we opzoek naar de partitie waarop je linux staat.
Maar omdat de install niet goed is verlopen, verwacht ik niet direct via de grub rescue prompt een wel startende Ubuntu te krijgen.

Het bovenstaand uit een Engels forum gehaald, maar dat zal wel net iets te ver gaan http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275

Wat ik uit het verhaal kan halen dat is, je CD/DVD speler doet het nu niet goed?
Daar kom ik toe omdat ik die Boot from CD lees, maar hij kan CD vinden
Dat kan natuurlijk het begin zijn geweest van je problemen.

Er zit op dit moment dus geen leven meer in je CD speler .. daar lijkt het op?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline mrGee

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/27, 10:51:51 »
Hallo

Het lijkt er inderdaad op,dat  de combinatie cdrom en dvd/cd speler de hoofdoorzaak is.
Je kunt in ieder geval een andere (gebrande cd) met ubuntu proberen om op te starten.
Zo heb ik thuis een al wat slechtere dvd speler (reinigen helpt niet meer) die sommige
merken gebrande cd's wel lust, maar een aantal originele niet meer. Controleer trouwens
ook even het oppervlak van het cd plaatje zelf.

Wat lens reinigen betreft; dat DVD lens cleaner ken ik zo niet, maar lenzen maak je
normaal met een alcohol-achtige vloeistof schoon. En dan is het resultaat bij een dvd speler
vaak niet om over naar huis te schrijven, bij een cd speler meestal meer succes.
Alcohol op wattenstaafje, beetje afwrijven op de rug van je hand zodat hij vochtig
aanvoelt, lensje voorzichtig afpoetsen en met de droge achterkant van wattenstaafje
weer blinkend poetsen. Teveel alcohol( druppel) zou de lijm op kunnen lossen en dan
heb je een los lensje vandaar; vochtig.

Soms helpt het om in geval van nood, de cd in te leggen en de laptop op een zijkant
of op (onwerkbaar) zijn kop te leggen, je helpt de lens-focussering op die manier een beetje
en dat kan misschien net het verschil maken. Als dat zo is dan weet je ook zeker dat
de dvd/cd versleten is

Hmmm. is dit trouwens een laptop of een pc, want in een pc kan je niet makkelijk bij die lens
en daarbij zijn dvd spelers tegenwoordig goedkoop genoeg, dat voor mij openmaken en
reinigen niet loont. Ook omdraaien van dvd speler kan pas als hij uitgebouwd en nog aan
zijn kabeltjes is aangesloten (om te testen) De complete pc op zijn kop zetten lijkt me een
beetje ver gaan  =D

Groeten Gerrit
 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/27, 16:56:53 »
#donpedroII en mrGee,  dank voor Uw antwoorden.

Ongeduldig als ik ben, heb ik dat niet afgewacht maar (dom?) zelf verder gezocht en geprobeerd.

Omdat ik weinig vertrouwen had in mijn eigen kwaliteiten, heb ik niet zelf een Live-CD gedownload en gebrand, maar er een besteld bij Canonical. Toen ik de DVD ontving heb ik die niet gecontroleerd, want ik had het volste vertrouwen dat de door Canonical geleverde spullen wel goed zijn.

Ik heb 2 CD-Romdrives in mijn Packard Bell computer. Een orginele DVD-writer waar ik dus schijven mee kan branden. En zelf heb ik er een Aopen CD/DVD-lezer bij geplaatst. Dit om makkelijk schijven te kunnen kopiëeren; van de ene naar de andere CD-Rom.

Met de Aopen CD-Rom mislukte de eerste installatie van Ubuntu 10:04; hier kreeg ik de foutmelding dat de lezer vervuild zou zijn. Omdat mijn PC toen “vast stond” wist ik niets anders te doen dan hem met de aan/uitknop te stoppen.
Ik heb toen een tweede poging gewaagd en daarbij zijn vermoedelijk (onbedoeld) meer partities gemaakt waarin zaken zijn overschreven o.i.d.
Door mijn geknoei is de zaak vastgelopen en de GRUB beschadigd? Zodat ik de PC nu niet meer kan opstarten; ook niet in Windows XP.

Pas nadat het mis gegaan is met de installatie heb ik de Live-CD gecontroleerd.
Bij de controle van de Live-CD vermeld de Aopen-CD-Rom: “No errors found”.
Bij controle in de andere CD-Rom krijg ik de meldig: “check finished: errors found in 2 files”

Tot mijn verwondering kan ik nu met de “goede” CDRom/writer de Live-CD niet meer starten.(het scherm met de puntjes onder Ubuntu blijft eindeloos door lopen)
Maar met de (kapotte?) Aopen-CD-Rom kan ik de Live-CD wél uitproberen.
Het is me zelfs gelukt om met <Gparted>  een afdruk te maken van mijn harde schijf en de daarop gemaakte partities. Ik heb daar een screenshot van gemaakt op het bureaublad en dat kunnen kopiëeren naar “My Book”. Dat is een losse harde schijf met een USB-aansluiting.

De vraag is nu; hoe krijg ik dat plaatje met die partities in het forum, zodat jullie daar mogelijk iets mee kunnen doen?

p.s.
Ik heb dit hele verhaal zitten typen middels de geopende Live-CD waarmee ik op internet en in het forum kon komen. Ik weet niet of het wil lukken dit ook leesbaar voor jullie te krijgen.


Als alles goed gegaan is staat de screenshot van GParted hier boven.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/27, 21:04:24 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/27, 19:03:45 »
Je moet dat screenshot eerst uploaden naar een upload-site. Bijv. http://www.tinypic.com/
Maak even een account aan, dat werkt makkelijker om later je upgeloade afbeeldingen terug te vinden. Er zijn ten andere nog upload-site.

Na de upload kan je één van de links die je te zien krijgt kopiëren en in je bericht zetten. Normaal gezien is dat de "IMG" link of de "layout" link die je moet kopiëren. (even uit het hoofd)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/29, 21:33:34 »
Dit is niet direct een oplossing van je probleem, maar er zijn mensen die als steunpunt mensen thuis willen helpen.
Ik zou eens vragen hier of er iemand bij je in de buurt woont en je een beetje zou willen helpen met je problemen.
Was al even in je details wezen kijken, maar je locatie staat niet ingevuld.
Ik woon in Heemskerk en heb je advies opgevolgd en via de "Steunpuntenkaart" hulp gevaagd aan "AutoStatic" in Beverwijk.(dat steunpunt is het dichtste bij mijn adres)
Helaas heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen, maar het kan natuurlijk best zijn dat "AutoStatic" afwezig is (vakantie bijv.)

Ik ben inmiddels (ongeduldig) door blijven knoeien en zo ver gevorderd, of achteruit gegaan, dat als ik nu mijn PC opstart, ik terecht kom in een blauw scherm met "Memtest86  v4.00".
IK begrijp hieruit dat een geheugentest wordt uitgevoerd. De test blijft eindeloos(?) door lopen. Ik weet niet hoe ik dat kan stoppen, behalve met uitzetten van de PC met de aan/uit-knop.
Bijkomend probleem is ook, dat "Memtest86" geheel in het Engels is en die taal ken ik niet.

Vraag:   (zie mijn screenshot boven in #antwoord 3)
is het met gebruik van de Live-CD mogelijk om de verkeerde of dubbele partities middels Gparted te verwijderen, zodat alleen de partities sda1, sda2, en sda5 behouden blijven?
Dat zijn de partities van Windows XP (NTFS) en Mijn documenten in Windows. (NTFS)

Is mijn gedachte juist, dat als ik de andere (dus nu verkeerde) partities zou kunnen verwijderen en op de  dan vrijgekomen ruimte Ubuntu 10:04 opnieuw installeer, er dan automatisch ook weer een nieuwe GRUB wordt aangemaakt waarmee ik mijn PC weer kan opstarten in Windows en/of Ubuntu?




« Laatst bewerkt op: 2010/06/29, 21:38:10 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/29, 21:47:53 »
Om de memtest te eindigen moet normaal geloof ik ESC ingedrukt worden. Staat ergens onderaan het blauwe scherm aangegeven. Normaal de bedoeling dat je die een ganse nacht even laat draaien. Als er geen errors zijn dan is er dus niet aan de hand met je memory.

Ja, je kan via de LiveCD en gParted die partities verwijderen.
Blijkbaar heb je wel al een extended partitie gemaakt voor je documenten zie ik. Is dit voor de installatie van ubuntu gebeurd? Dus als je nog enkel windows had? Of heb je die nadien aangemaakt?

Maak voor die documenten misschien een primaire partitie aan en een extended voor de linux partitie(s). Swap kan je evt. ook een primaire partitie geven.

En er word inderdaad een nieuwe grub aangemaakt in het MBR.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/29, 21:59:13 »


Voordat je begint met het verwijderen van partities, stel eerst zeker welke partities je ZEKER NIET moet verwijderen!
Dus vooral (denk ik) NIET SDA1 & SDA5 verwijderen !!!!

Denk dan dat je uitkomt dat je SDA6 & SDA7 & SWAP zonder problemen kan verwijderen binnen de extended partitie.
Daarna zou ik SDA3 en de SWAP ook kunnen verwijderen.
Daarna zou je de extended partitie kunnen doortrekken naar het einde van de disk.
Hierdoor krijg je een hoop 'unallocated' ruimte, waar je vervolgens je nieuwe install kan doen van Ubuntu 10.04.

Betreffende de Grub, deze wordt inderdaad opnieuw aangemaakt en zou 'out of the box' moeten werken.

Nog een belangrijk punt, voordat je met je partities in de weer gaat .. probeer van belangrijke data een backup te maken voor in het geval dat ....

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/29, 22:13:22 »
Nog iets:
Als je de swap wil verwijderen zal je eerst rechts moeten klikken en kiezen voor: swapoff

Staan er trouwens al documenten op die sda5 (denk het wel, maar anders kan je die eerst backuppen en dan ook die sda5 verwijderen. maar dus eerst backuppen op een externe opslag).
« Laatst bewerkt op: 2010/06/29, 22:15:10 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/29, 23:24:00 »
Beste mensen, vriendelijk dank voor deze antwoorden; het klinkt weer heel hoopgevend.
Ik ga er nu niet meer aan beginnen, het wordt bedtijd voor deze 'jongeman'. ;)
Als ik nu nog langer doorga, ga ik weer fouten maken en dat wil ik vermijden.
Morgen verder, met ook weer nieuwe vragen als het mag.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/30, 14:59:54 »
Even vooraf;
Ik ben de Engelse taal niet machtig. Als ik met de Live-CD "GParted" open is alles in het Engels.
Daar weet ik geen raad mee en durf dan verder haast niets meer te doen.
Bestaat er in Ubutu ergens een Nederlandstalige handleiding of uitleg van GParted?

Vraag 1:      (zie screenshot in antwoord #3  of  #7.)
sda6  +  sda7  +  sda8  verwijderen...... Hoe doe ik dat?
sda3  +  sda4 verwijderen...............Hoe doe ik dat?
Extended sda2 doortrekken naar einde van de disk...... Hoe doe ik dat?
ik durf hiermee nu niet te gaan experimenteren, want ik ben bang nog meer fouten te maken

Vraag 2:
Kan ik met de Live-CD een BackUp maken van <Mijn Dokumenten> in sda5 ?
Kan ik die BackUp dan wegschrijven naar mijn externe harde schijf met USB-aansluiting?
Welk programma van de Live-CD moet of kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Hoe doe ik dat?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/30, 15:26:46 »
Om de memtest te eindigen moet normaal geloof ik ESC ingedrukt worden. Staat ergens onderaan het blauwe scherm aangegeven. Normaal de bedoeling dat je die een ganse nacht even laat draaien. Als er geen errors zijn dan is er dus niet aan de hand met je memory.
Ik heb de Memtest een lange tijd laten doorlopen en kreeg toen de melding dat er geen errors in het geheugen waren aangetroffen.    Dat is dus zeer hoopgevend.

Citaat van: heir4c
Ja, je kan via de LiveCD en gParted die partities verwijderen.
Blijkbaar heb je wel al een extended partitie gemaakt voor je documenten zie ik. Is dit voor de installatie van ubuntu gebeurd? Dus als je nog enkel windows had? Of heb je die nadien aangemaakt?
De extended partitie voor <Mijn Dokumenten> is vroeger met hulp van een vriendelijk Ubuntu-er gemaakt bij de installatie van Ubuntu 8:04 naast Windows XP.
Wij hebben dat toen "samen" gedaan, maar ik zou nu niet meer weten "hoe" we dat gedaan hebben.
Dat is het probleem van de leeftijd; die kennis blijft niet meer zo goed behouden tegenwoordig. :(

Citaat van: heir4c
Maak voor die documenten misschien een primaire partitie aan en een extended voor de linux partitie(s). Swap kan je evt. ook een primaire partitie geven.
Dezelfde vraag als aan #donpedroII; is hier een Nederlandstalige handleiding voor?

Citaat van: heir4c
En er word inderdaad een nieuwe grub aangemaakt in het MBR.
Dat <MBR> is iets van Windows meen ik. Ik kan nu de PC ook niet meer in Windows opstarten.
Moet daar ook nog iets gerepareerd worden of komt dat vanzelf goed met het aanmaken van de GRUB als Ubuntu 10:04 op de nieuwe partities geïnstalleerd wordt?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/30, 15:29:59 »
Om problemen te vermijden, zou ik gans de ubuntu installatie in de extended partitie plaatsen.

Ik begin met het belangrijkste, vraag 2.

Met de live CD moet het mogelijk zijn je documenten in sda5 te kopiëren naar een externe harde schijf met USB-aansluiting. Kan je echter niet gewoon in Windows booten? Dan kan je vanuit windows je kopie maken.

Vraag 1:

* Een partitie kan je verwijderen via het rechts-klik menu, op voorwaarde dat die niet aangekoppeld is. Indien die wel aangekoppeld is, dan zal je rechts-klik menu de optie "unmount" geven. Kies die om te ontkoppelen. Roep dan terug het rechts-klik menu op en kies "Delete" (wissen). Klik nu op de "vink" in de iconenbalk (de gele helptekst zegt "Apply all operations" als de muiscursor over die knop zweeft). Pas nu wordt de verandering weggescheven naar de schijf.

* Doe dit voor /dev/sda6 en voor /dev/sda7. Doe dit ook voor /dev/sda3.

* Voor de twee rode partities, twee swap partities, luister je naar heir4c: éérst rechtsklik, "swap off", dan terug rechts-klik en "delete". Telkens na het wissen op de vink klikken. Je kan dat in theorie ook gans op het einde doen, maar ik doe dat liever stap voor stap.

* Als alles goed is heb je nu in de blauw omrande zone enkel /dev/sda5, rechts binnen de omrande zone is alles grijs. Rechts van de omrande zone is ook alles grijs. Nu gaan we die blauwe rand naar rechts schuiven om de extended partitie zo groot mogelijk te maken: klik op de rechterrrand en sleep die zover je kunt naar rechts. Weer op "Apply all operations" drukken.

Nu heb je een schoon basissysteem. Je kan Ubuntu volledig in de extended partitie (het blauwe kader) installeren.

Probeer het eerst eens met de automatische partitioneringsoptie in het installatieprogramma (optie waarbij het grootste vrije gedeelte van de schijf gebruikt wordt). Werkt dat niet, dan zal je zelf minstens een sda6 (ext4, aankoppelen aan /) en een sda7 (swap) moeten aanmaken.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/30, 17:51:41 »
vanadium, dank voor het snelle en duidelijke antwoord.

Om problemen te vermijden, zou ik gans de ubuntu installatie in de extended partitie plaatsen.

Ik begin met het belangrijkste, vraag 2.

Met de live CD moet het mogelijk zijn je documenten in sda5 te kopiëren naar een externe harde schijf met USB-aansluiting. Kan je echter niet gewoon in Windows booten? Dan kan je vanuit windows je kopie maken.
Dat is juist een deel van het probleem; ik kan helemaal de harde schijf niet booten, niet  in Ubuntu en niet in Windows.

#Vraag 1:#
je duidelijke aanwijzingen opgevolgd en dat levert het volgende plaatje op:


Citaat van: vanadium
Nu heb je een schoon basissysteem. Je kan Ubuntu volledig in de extended partitie (het blauwe kader) installeren.

Probeer het eerst eens met de automatische partitioneringsoptie in het installatieprogramma (optie waarbij het grootste vrije gedeelte van de schijf gebruikt wordt). Werkt dat niet, dan zal je zelf minstens een sda6 (ext4, aankoppelen aan /) en een sda7 (swap) moeten aanmaken.

Ik zou graag in de ontstane vrije ruimte de volgende partities maken:
 */*  de root waar Ubuntu 10:04 in komt.
*/home*  waar mijn bestanden in moeten komen.
die kan ik dan bij een volgende upgrade gewoon behouden
*/swap*  voor de wissel-bestanden.
wat voor 'soort' partitie moet ik voor elke partitie kiezen?


andere vraag:
in #antwoord 3  beschreef ik het vreemde probleem met de 2 CD-Rom-drives.
Controle van de Live-CD gaf in de Aopen CD-Rom twee fouten
en in de andere DWDRRW-Rom geen fouten

In de Aopen CD-Rom (de foute) kan ik wel opstarten; de andere blijft eindeloos de knipperende puntjes onder Ubuntu vertonen, maar doet verder niets.

Wat is nu wijsheid? Toch met deze van Canonical verkregen Live-CD proberen te installeren in de "foute" CD-Rom, of een nieuwe Live-CD aanvragen. IK heb niet voldoende kennis en vertrouwen in mezelf om een Live-CD-rom te downloaden en branden om daarmee te installeren.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/30, 20:18:51 »
Als je je sda5 (Documenten) kan kopiëren naar een externe schijf, doe dat dan eerst. Alleen al om een backup te hebben.
Via de LiveCD kan je dat doen. Klik op 'Locaties' bovenaan in het panel (bovenste balk) en selecteer daar "Computer en dan komen de verschillende bestandssystemen (of andere omschrijving) te voorschijn in een venster.
Ter info en voor het gemak: Als je één van die bestandssystemen selecteert klik dan rechts erop en kies voor: openen in nieuw venster.

Als je nu je documenten gevonden hebt ga je terug naar dat eerst geopende venster en selecteer je daar je externe schijf (die moet dan wel erin zitten natuurlijk  ;)) Nu kan je alle documenten van het ene venster gewoon naar het andere 'slepen'. Maar daar dat tijd kost om dat één voor één te doen, doe je het volgende:
Rechtklikken in een leeg veld waar je documenten staan en kiezen voor: "alles selecteren". Het 'veld' zal nu grijs worden.
Nu kan je twee dingen doen: ofwel rechts klikken en kiezen voor kopiëren en dan ga je naar je externe schijf en klik je daar rechts op een lege plaats en kies je voor: Plakken.
Ofwel "sleep" je alles naar de externe schijf. Dit kan je doen door in het grijs geworden veld links te klikken en de knop ingedrukt houden, dan ga je zo naar je externe schijf, en laat je daar de knop los. Nu zullen alle documenten overgezet worden naar de externe schijf.

Controleer daarna of de documenten effectief overgezet zijn.

Voor je andere vraag:
Start gewoon op met de drive waar je kan mee opstarten en die ook doorgaat naar het Live-gedeelte. Of je kan kiezen voor direct te installeren.
Anders kan je nog altijd de .iso downloaden en branden als image op een cdrom. (Als image en NIET als data dus, anders werkt het niet)
Met vragen hieromtrent kom je maar naar hier. De leden hier zullen je wel op weg helpen.

Probeer dus eerst met de officiële cd.
Wanneer je verder kan en de installatie procedure aan de gang is zal je na het kiezen van het toetsenbord bij de schijfindeler komen.
Daar kan je kiezen voor: Gebruik de grootst aaneengesloten vrije ruimte. Hierna zou hij dus alles zelf moeten instellen.
Lees wel even wat er allemaal staat, overloop alles op je gemak en neem er dus je tijd voor.

Succes, en met vragen kan je altijd langskomen.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/30, 22:51:57 »
Start gewoon op met de drive waar je kan mee opstarten en die ook doorgaat naar het Live-gedeelte.
Dit was dus met de ('foute?') Aopen CD-Rom
Citaat van: heir4c
Probeer dus eerst met de officiële cd.
Wanneer je verder kan en de installatie procedure aan de gang is zal je na het kiezen van het toetsenbord bij de schijfindeler komen.
Daar kan je kiezen voor: Gebruik de grootst aaneengesloten vrije ruimte. Hierna zou hij dus alles zelf moeten instellen.
Deze opdracht uitgevoerd; dus met de oficiële cd in de drive die doorgaat naar het Live-gedeelte.
Van daaruit de installatie gestart.
Na 30% = Bestanden kopiëren  stopt de installatie met de volgende melding:



Omdat ik toen nog op de Live-CD bezig was kon ik <GParted> starten en de toen aangemaakte partities met inhoud weer verwijderen.
Ik ben opnieuw begonnen maar heb dit keer geprobeerd direct te installeren ipv. vanuit het Live-CD-gedeelte.
Helaas weer met hetzelfde resultaat; na 30% bestanden kopiëren geeft hij dezelfde foutmelding.

Ik heb de CD-Rom-drive behandeld met een DVD Lens Cleaner (Vivanco), maar dit heeft voor mij geen merkbaar resultaat opgeleverd.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/30, 23:28:50 »
En met de andere drive kan je niet booten?

Download dan de .iso en brand hem met Brasero (Toepassingen>Audio en Video>Brasero cd's branden)
Onderste optie "Beeldbestand branden" aanklikken en dan krijg je dit venster te zien:




Hier kan je dan op zoek naar het .iso bestand en als je er een lege cd insteekt zal je dat zien op de tweede "knop".
Dan klikken op: image bestand maken.
Dan heb je de liveCD gebrand.
Je kan ook de alternate gebruiken, dat gaat misschien beter.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/01, 11:31:31 »
Eventjes tussendoor: proficiat, KeesS. Je hebt de partitioneringsklus perfect geklaard.

Ik vrees dat je met een gebrekkige CD-lezer zit: de kans dat een nieuwe officiële CD het niet doet is namelijk klein.

Een andere mogelijkheid om te installeren is gebruik te maken van een opstartbare USB stick. Hier staat heel duidelijk uitgelegd hoe dat werkt (http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf).

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/01, 12:06:22 »
Gisteravond de .iso gedownload en geprobeerd een dvd te branden.
Momenteel heb ik even geen CD bij de hand, maar een DVD moet toch ook kunnen?
Dit is het resultaat:



Ik kan geen schijf selecteren, dat veld blijft grijs (zie hierboven)
Ik heb met Systeem> Beheer> Schijfgereedschap> gekeken naar de CD-Rom in deze laptop.
Daar staat vermeld achter: SMART-status = Niet ondersteund.

Ik begin te vrezen dat de installatie van Ubuntu 10:04 op deze laptop ook niet goed geslaagd is.
Die installatie is ook gedaan met de officiële Live-CD van Canonical.
Eerder had ik al een keer problemen met de laptop na installatie van Ubuntu 10:04.
Als ik op <Locaties> klikte om naar mijn bestanden te gaan opende SMPlayer.
Ik heb dat niet anders kunnen oplossen dan door SMPlayer geheel te verwijderen.
Nu ik er over nadenk, gebeuren er onregelmatig wel meer vreemde dingen met de laptop.
Ik hoop maar dat hij aan de praat blijft, want het is het enige waarmee ik nog op internet kan.


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/01, 12:41:36 »
Eventjes tussendoor: proficiat, KeesS. Je hebt de partitioneringsklus perfect geklaard.

Ik vrees dat je met een gebrekkige CD-lezer zit: de kans dat een nieuwe officiële CD het niet doet is namelijk klein.

Een andere mogelijkheid om te installeren is gebruik te maken van een opstartbare USB stick. Hier staat heel duidelijk uitgelegd hoe dat werkt (http://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf).
Dank vanadium; dat is misschien ook een goede mogelijkheid.
In de uitleg staat vermeld dat de USB-stick "USB-2" moet zijn.
Geldt dat ook voor de PC of laptop?
Mijn PC en laptop zijn niet zo jong meer en hebben denk ik alleen USB-1 aansluitingen .
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/01, 15:06:27 »
* Een CD image kan je alleen naar een lege CD wegschrijven. Dat kan niet op een DVD.
* Als je laptop wat oud is, dan is het mogelijk dat hij opstarten via USB niet ondersteunt. Ik weet niet welke de andere alternatieven zijn voor installatie van Ubuntu (floppy disk en netwerk installatie?)

Offline Mark81

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/01, 15:32:21 »
* Een CD image kan je alleen naar een lege CD wegschrijven. Dat kan niet op een DVD.

Even kleine inmenging, dit klopt niet. Een CD image kan best naar een DVD geschreven worden... Dus idd eerder probleem met schrijver.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/01, 16:45:37 »
Na dagenlang klooien begint er nu eindelijk licht in de duisternis te komen.

Ik heb in mijn PC de Aopen CD/DVD-rom omgeruild voor een oude CD-Rom.
Daarmee kon ik de Live-CD wel opstarten, maar installeren wilde niet lukken.

Uit ballorigheid probeerde ik het nogmaals met de DVD-writer (die voorheen 2 errors vermelde) en tot mijn grote verbazing en blijdschap lukte het nu wél om vanuit het Live-CD (probeerprogramma) 10:04 te installeren. Het ging allemaal ontzettend traag, maar het werkte!!!!!

Ik heb nu op mijn Desktop-PC Ubuntu 10:04 naast WindowsXP; en dat is wat ik wilde.
Maar helaas >:(, opstarten in Windows is geen probleem.
Maar als ik probeer op te starten in Ubuntu krijg ik een zwart scherm met de volgende onbegrijpelijke tekst:

Gave up waiting for root device.  Common Problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
  - Check Rootdelay= (did the system wait long enough?)
  - Check Root= (did the system wait for the right device?)
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)

ALERT!  /dev/disk/by-uuid/dfeb0feb-4664-4638-9680-922ae2fc48ec does not excist. Dropping to a shell

BusyBox v1.13.3 (ubuntu 1:13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'Help' for a list of built-in commands.

(initramfs) "_"
    dat laatste is een knipperende cursor        


de commando's die verschijnen na het intypen van "Help", zijn allemaal in voor mij onbegrijpelijk Engels.

(dit was een heel verhaal, ik hoop dat ik een fouten gemaakt hebt met het intypen)

Maar nu de hamvraag:
Weet iemand hier raad mee en de oplossing zodat ik ook weer in Ubuntu kan opstarten?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/01, 19:44:47 »
Dit blijkt een breed probleem te zijn met de wat oudere machines.
Er zijn hier ook al diverse entries op dit forum die dit probleem behandelen.

Een optie die ik tegenkwam was om je boot string aan te passen.

1. Laat je computer opstarten naar het grub selectie scherm
2. Selecteer de Ubuntu opstart.
3. Druk op de 'e' van 'e'dit.
4. Ga nu met de pijltjestoets naar de kernel regel ( ziet er ongeveer zo uit)
/boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=43206294-74ef-434d-aca2-db74b4257590 ro quiet splash5. Ga nu aan het eind staan met de cursor en doe een spatie en typ het volgende er achter all_generic_ide
Dan ziet het er als volgt uit
/boot/vmlinuz-2.6.32-x-generic root=UUID=43206294-74ef-434d-aca2-db74b4257590 ro quiet splash all_generic_ide6. Als de regel compleet is, druk dan op CTRL-X voor een start met de nieuwe boot string.

NOTE: De vmlinuz nummer kan anders zijn bij jou en tevens het UUID zal anders zijn bij jou.

Ik hou het erop dat het hier toch om een BUG gaat, die uiteindelijk wel opgelost gaat worden, maar waneer?
Een omslachtige oplossing die ik ook nog gevonden had, was een bestand overzetten uit een werkend systeem.
Dat staat hier geschreven voor de mensen die dit intereseert, helaas wel in het engels .. sorry KeesS.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatie 10:04 mislukt; kan PC niet meer opstarten
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/01, 20:48:36 »
@TS

Wellicht zou je eerst nog even kunnen vermelden op welke type Packard Bell PC je Ubuntu 10.04 aan het installeren bent. Omdat er blijkbaar ook nog Windows op die probleem Packard Bell PC staat, zou je ook in Windows via applicatie Nero DiscSpeed testen of de zelfgebrande Ubuntu- en de geperste Canonical CD's nog wel goed worden gelezen, in de originele- en bijgeplaatste Aopen CD/DVD speler/brander. Die applicatie is weliswaar Engelstalig, maar is niet moeilijk om mee te werken. Zie onderstaande afbeelding



Eerst selecteer je de testen CD/DVD speler/brander. Dan klik je op tabblad ScanDisk, dan op Start. Dat testen van een CD duurt enig tijd. Als alle blokjes groen zijn, dan wordt de CD goed gelezen. Eventuele rode blokjes zijn plekken op de CD die niet goed zijn gelezen.

Als je overigens zelf een Ubuntu 10.04 ISO wilt downloaden en gaat branden, dan kun je beter wachten tot 29 juli 2010. Want dan verschijnt de eerste punt versie 10.04.1.


Zo heb ik thuis een al wat slechtere dvd speler (reinigen helpt niet meer) die sommige
merken gebrande cd's wel lust, maar een aantal originele niet meer.
Vreemd. Ik zou eerder leesproblemen verwachten met zelfgebrande CD's. Want fabriek geperste CD's zijn doorgaans van een veel betere kwaliteit dan zelfgebrande CD's. Maar voor beide geldt dat er beter geen (vette) vingerafdrukken en/of krassen op kunnen staan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM