Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD's branden vanaf de desktop op de server-cd-schrijver  (gelezen 1649 keer)

Offline Bitbuntu

  • Lid
CD's branden vanaf de desktop op de server-cd-schrijver
« Gepost op: 2009/12/03, 20:43:51 »
Ik heb op de server een cd-schrijver staan. Via de terminal met cdrecord kan ik daar cd's op branden. Ik kan deze schrijver wel mounten als externe cd-rom, maar ik bv K3b of brasero kent hij die niet als schrijver. Iemand hier ervaring mee? is dit mogelijk, en werkt dit goed?

groetjes

Offline track

  • Lid
Re: CD's branden vanaf de desktop op de server-cd-schrijver
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/04, 15:28:25 »
Hoi Bitbuntu,

intern wordt een CD-brander of als CD-speler of als CD-brander aangesproken,
afhankelijk van wat de bedoeling is. 
Mogelijk gaat hier iets mis, dat hij op dit moment al als "cd-speler" gemount is
en vandaar niet als "CD-brander" hermount kan worden.
Bekijk dit punt het best een keer via  mount

track

Offline ruujan

  • Lid
Re: CD's branden vanaf de desktop op de server-cd-schrijver
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/04, 16:08:46 »
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me onwaarschijnlijk als dit gaat werken zonder een soort van client/server-achtige applicatie. Het probleem bij het schrijven naar cd of dvd is dat de timing nogal belangrijk is. Als daar een netwerkverbinding tussen zit, dan is er op geen enkele manier door het brandprogramma te bepalen of dat goed gaat. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat er op je server een programma draait dat het feitelijke branden uitvoert vanuit een buffer die door een ander programma op je werkstation wordt gevoed. Ik heb geen idee of zoiets bestaat.

Offline softbart

  • Lid
Re: CD's branden vanaf de desktop op de server-cd-schrijver
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/04, 22:01:51 »
Ik heb hier ook geen ervaring mee.
cdrecord loopt via de scsibus. Wanneer dit omgebogen kan worden naar een (niet gekoppelde/mount) /dev/srx??
Dan zal x.x.x.x:/dev/srx een mogelijkheid kunnen zijn. Of dit ook met een gui-brandproggie kan, ik denk het niet.
Misschien wel leuk omdat eens uit te proberen met cdrecord.

groet,

Theo

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: CD's branden vanaf de desktop op de server-cd-schrijver
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/04, 23:23:48 »
Op een GUI-loze server doe ik dit met

cdrecord dev=/dev/cdrom driveropts=burnfree -v -speed=10 -data /file.iso
Succes Bitbuntu :)
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: CD's branden vanaf de desktop op de server-cd-schrijver
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/05, 00:14:09 »
Op een GUI-loze server doe ik dit met

cdrecord dev=/dev/cdrom driveropts=burnfree -v -speed=10 -data /file.iso
Succes Bitbuntu :)
Kris

Zo doe ik het momenteel ook. Maar dan moet ik me telkens in de terminal op de server inloggen. De bedoeling was eigenlijk om dit gewoon vanaf de desktop of lapt te kunnen doen met het grafische programma.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: CD's branden vanaf de desktop op de server-cd-schrijver
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/05, 22:14:41 »
Dit heb ik ondertussen ook nog gevonden:

cdwrite:

Got X? No? But there's too much to remember to burn a CD on that VT-only server with the brand new high-performance CD burner? Miss your xcdroast, gcombust, k3b, whatever? Try cdwrite. It takes the pain out of creating a data image and writing it or reading and writing audio tracks. If you have the tools installed, you don't have to keep re-reading the man pages simply to burn an image. Requires: bash, cdparanoia, cdrdao, mkisofs, cdrecord.


Zou ook al mooi zijn. (als het al zou werken tenminste :(( )