Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mp3 converteren naar mid files  (gelezen 614 keer)

mp3 converteren naar mid files
« Gepost op: 2020/03/16, 21:24:37 »
Wie werkt er met audacity of een andere muziek programma om mp3 of ogg bestanden te converteren naar midi files?
Wil deze in musecore openen.

Graag wat tipes

groet SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: mp3 converteren naar mid files
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/17, 01:57:41 »
Volgens mij en voor zover ik weet is dat onmogelijk. Zijn beiden van totaal verschillende opbouw.
Ik geloof dat er wel een manier (apparaat?) bestaat wat geluid kan opvangen en omzetten naar midi, maar zoals gebruikelijk met gigantische foutmarges.
Met musecore is het geloof ik wel mogelijk om bladmuziek te importeren. Of inspelen =D
« Laatst bewerkt op: 2020/03/17, 01:59:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: mp3 converteren naar mid files
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/17, 08:33:35 »
partyrabbit heeft gelijk.

Er is hardware waarmee je het geluid van een electrische gitaar kan omzetten naar midi. Maar je kunt verwachten dat er een vertraging (latency) op zit en daarnaast is het ook lastig om de aanslag van de snaar , de vibrato/tremelo van de toon en het uitsterven van de toon goed om te zetten. Bij akkoorden wordt de uitkomst vaak helemaal onvoorspelbaar. En dat is dus met één instrument.
Zelf heb ik een paar maanden geleden een multieffect van boss getest die deze mogelijkheid had. Het werkte als ik hel erg netjes speelde maar de toon werd expressieloos en vlak.

Softwarematig kun je in linux ook toon omzetten naar midi. Dit kan o.a. met guitarix en rakarrack. Hier eenzelfde onbruikbaar resultaat.
Onder windows weet ik dat er programma's zijn waarmee je muziekbestanden kan omzetten naar midi. Ik heb een paar jaar geleden een proefversie (naam vergeten)  uitgeprobeerd. Het werkte alleen met heel eenvoudige muziekbestanden (een paar heel duidelijk te onderscheiden verschillende instrumenten) maar zat dan nog met veel fouten erin.

Een makkelijke oplossing is waarschijnlijk om te googlen of je ergens al midibestanden kunt vinden die je dan eventueel verder kunt bewerken. 

omzetten van audio naar midi is gewoon een heel moeilijke taak.