Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ovpn drama 1: hoe op te zetten vanuit thuisnetwerk?  (gelezen 945 keer)

ovpn drama 1: hoe op te zetten vanuit thuisnetwerk?
« Gepost op: 2011/05/23, 11:29:17 »
Na het lezen van ettelijke gedateerde handleidingen over het opzetten van een VPN-server met openvpn, ben ik ertoe overgegaan om de uitgebreide teksten van openvpn.net/howto maar te volgen voor zover ik ze begrijp. Server is een ubuntu 10.04.2 headless waarop openvpn.
(proto udp; poort 1194)

De test-client (ubuntu 10.04.02), zit draadloos in het lokale subnet 192.168.1.0.
Serverip: 192.168.1.129
test-client- ip:192.168.1.120
router: 192.168.1.254
router heeft forwarding voor poort 1194 pakketjes naar server (voor als het van 'buiten' komt)
Voor als het moet: ik heb een dyndns-account en ook nog een http-server waarvan ik poort 1194 naar de vpnserver kan sluizen. (Is in feite al gebakken op de router)

Als je nou niet steeds naar de MacDo wilt rijden voor gratis wifi om te testen, hoe zet je dan openvpn op in je thuisnetwerk zodat je een idee hebt dat het zou kunnen werken als je straks ergens buiten zit?

Terzijde:
Enneh, is het normaal dat wanneer ik de server aanzet en openvpn start en dan de client aanzet, zonder dat openvpn op de client is gestart dat ik vrijwel meteen een tun0 interface krijg?? Dan start ik openvpn op de client en die gebruikt tun1? Beide tuns gebruiken/wijzen naar  dezelfde ips (10.20.12.5 en ...6).
Ik 'sudo ifconfig tun0 down' de tun0 nu maar eerst voordat ik de openvpn-client start. Maar ik weet niet of dat wijs is? Start ik openvpn-client dan alsnog, dan start tun1, terwijl je toch zou verwachten dat'ie dan tun0 zou prepareren?

Graag advies,

m.v.g.
pablo k


In mijn verwarde experimenten moet ik constateren dat ik met het pingen naar de respectievelijke ips een pakktetverlies van ca. 75% heb. Of dat udp gerelateerd is weet ik niet.