Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub warrig op multiboot system  (gelezen 1446 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
grub warrig op multiboot system
« Gepost op: 2012/11/15, 16:55:16 »
situatie:
-ubuntu 1204
-lubuntu 1204
-lubuntu 1210
Na een kernelupgrade in 12.04, is het keurige grubmenu een rotzooi. Wat krijg ik te zien in de menu entry van 12.10 is zoiets als:
ubuntu --class gun-linux --class gnu --class os ....etc.........en alles dubbel. het lijkt erop dat twee versies van grub2 elkaar dwarszitten in het netjes wegschrijven van de entries.
heeft iemand dezelfde problemen? en is er een oplossing?

Offline jan11000

  • Lid
Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/15, 17:45:14 »
grub werkt zo,
Bijv 12.04 als laatste geinstalleerd,
dan loopt grub zo,
pc boot,
grub in de mbr start(in het begin van je hd),
dan gaat grub naar je 12.04, dus grub die op je ubuntu 12.04 staat,
12.04 daar staat grub met je lijst wat grub heeft gezien met installeren.

Indien jij andere linuxen gaat installeren dan start je pc op je andere grub op bijv lubuntu.

Dus opstarten naar 12.04, daar grub updaten, zodat deze alle linuxen ziet.
https://sites.google.com/site/computertip/grub
sudo update-grub dit in de terminal bij 12.04 ingeven, daarna zou het goed moeten zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/15, 17:59:38 »
Je kunt een andere dan de eerste installatie opstarten en wanneer je daar in een terminal scherm invoert:
sudo update-grub && sudo grub-install /dev/sda (voor de eerste HD)
Dan kan je de fout misschien omzeilen ?

Hopelijk heb je hier iets aan, maar ik ben bang dat je dit al wist :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/15, 19:00:47 »
Je kunt een andere dan de eerste installatie opstarten en wanneer je daar in een terminal scherm invoert:
sudo update-grub && sudo grub-install /dev/sda (voor de eerste HD)
Dan kan je de fout misschien omzeilen ?

Hopelijk heb je hier iets aan, maar ik ben bang dat je dit al wist :lol:

Jazeker Ron, die wist ik. Overigens in een andere volgorde, Maar om eerlijk te zijn, ondanks het feit dat het een multiboot computer is, is het tevens mijn productie machine. Dus ik moet haast 100% zeker zijn van vooruitgang/beter werken, anders doe ik het niet. (denk ik :) )

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/15, 19:03:56 »
grub werkt zo,
Bijv 12.04 als laatste geinstalleerd,
dan loopt grub zo,
pc boot,
grub in de mbr start(in het begin van je hd),
dan gaat grub naar je 12.04, dus grub die op je ubuntu 12.04 staat,
12.04 daar staat grub met je lijst wat grub heeft gezien met installeren.

Indien jij andere linuxen gaat installeren dan start je pc op je andere grub op bijv lubuntu.

Dus opstarten naar 12.04, daar grub updaten, zodat deze alle linuxen ziet.
https://sites.google.com/site/computertip/grub
sudo update-grub dit in de terminal bij 12.04 ingeven, daarna zou het goed moeten zijn.

Ja dat was/is erg bekend. Echter lubuntu 12.10 is het laatst geinstalleerde OS. Je verwacht dan niet dat een kernelupgrade van een relatief "oude" en eerder geinstalleerd OS, namelijk de 12.04 versie het GRUB menu aantast. Toch?

dus: sudo update-grub dit in de terminal bij 12.04 ingeven, heb ik gedaan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/15, 19:20:39 »
Als je update's van je andere linuxen krijgt dan kan dit verschuiven naar de andere linux, dus je kunt het beste 1 linux de grub herstellen, en proberen bij de andere linuxen grub niet te updaten.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/15, 20:04:39 »
jan en ron.
dit werkte:
sudo grub-install /dev/sdasudo update-grubop het laatst geinstalleerde OS.
thanks ron. en jan uiteraard ook :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
[opgelost]Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/15, 20:05:02 »
oops...:P

Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/16, 16:12:43 »
Multiboot en Grub in alle boots is vragen om problemen  >:(

Liep tegen dat gedrag tijden terug ook al eens aan, waarbij ik plotsklaps andere kleuren en volgordes van het Grubscherm kreeg.
Daarna installeerde ik altijd nieuwe boots zonder grub, zodat als er een kernel update op die boot kwam mijn vertrouwde boot zijn Grub niet verloor.
Nadeel is dan wel, dat de standaard boot een grup-update nodig heeft om de nieuwe kernel bekend te maken.

Heb het nu nog anders aangepakt, door Grub in de MBR te plaatsen van de boot.
Door dan in de BIOS 1ste boot te wijzigen, schakel ik nu tussen diverse layout van Grub, maar heb ik tevens toegang tot alle boots.
Vereiste is dan wel dat je voor elke boot een eigen disk gebruikt ... anders werkt mijn oplossing niet  8-)

Conclusie, elke boot inclusief Grub zal je bestaande grub aantasten, zeker als hij op dezelfde disk komt.
Het is eigenlijk met grub zo ... "Wie het laatst komt is in control" ... en dus niet het nakijken  ;)
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline HarzG

  • Lid
Re: grub warrig op multiboot system
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/17, 23:05:25 »
Ik ben eigenwijs en gebruik nog steeds Grub1. Hiermee kan ik dat realiseren wat mij met Grub2 niet lukt. Ik heb een zeer overzichtelijke Grub en daarnaast meerdere platvormen om te experimenteren.

Ik heb 1 hoofdsysteem (Xubuntu 10.04), daarnaast een snel(ler)/zeer_actueel/spannend systeem (siduction, Debian sid, "rolling release"), ook nog ISO-bestanden en vdi-bestanden voor de testen.

Grub1 is hier in gebruik sinds Debian 3/4 en 9.04. Alle andere installaties laat ik met Grub2 vrolijk schrijven naar hun eigen partities.
Je kan bij een pc met meerdere systemen eenvoudig dat doen wat Grub2 standaard gaat afraden met de kreet " dat is niet verstandig" -> ik installeer Grub2 in een partitie.


@leoquant:  je mogelijke/overzichtelijke oplossing
1. kies een hoofdsysteem met Grub1 en gebruik alleen dat systeem om met Grub1 naar de MBR (van bijv. sda) te schrijven;
2. bij alle andere systemen laat je Grub2 in de partitie installeren (dat moet je daar in de andere systemen éénmalig+handmatig uitvoeren, daarna wordt Grub2 standaard in de partitie geïnstalleerd);
3. de andere systemen kunnen via core.img(Linux)/chainload(Windows, heb ik niet meer) gestart.

In je /boot/grub/menu.lst van Grub1 staat dan bijv.

## ## End Default Options ##
title Ubuntu 10.04.4 LTS, kernel 2.6.32-45-generic
uuid abcde12345-UUID-code
kernel /boot/vmlinuz-2.6.32-45-generic root=UUID=abcde12345-UUID-code ro 
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-45-generic

## en dan nog de oudere kernels, zoals
title Ubuntu 10.04.4 LTS, kernel 2.6.32-44-generic
uuid abcde12345-UUID-code
kernel /boot/vmlinuz-2.6.32-44-generic root=UUID=abcde12345-UUID-code ro
initrd /boot/initrd.img-2.6.32-44-generic

maar daarna achter de volgende tekst
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LISTstaat dit bij mij
### siduction installatie
title siduction op sda6
uuid abcde12345678-UUID-code
kernel /boot/grub/core.img

Dat kan je aanpassen aan je eigen sda999 c.q. UUID's en dan heb je 1 "normale" Grub(1) en daarachter meerdere prima werkende Grub2('s) in de bijbehorende partities.

Ja, ik weet het, Grub1 is verouderd. Maar Grub1 doet precies wat ik wil en ik kan nog steeds dingen (als sudo met een teksteditor) handmatig aanpassen (wat tot mijn verdriet Grub2 automatisch "onoverzichtelijk" zou aanvullen).

Dus, äsa frie män: "Isch bien ain GrubAinser".  (sry JFK, Ai upgraded yr quote.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce