Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS  (gelezen 14175 keer)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Gepost op: 2014/01/07, 23:29:11 »
Ik ben van plan om voor 14.04 LTS weer Nederlandstalige images te maken, en die hopelijk weer via de site te verspreiden. Dit topic is voor discussie over wat er wel/niet in die images aangepast moet worden, en voor mensen die willen helpen de images te seeden na de release.

Ik zit er aan te denken om twee nieuwe icoontjes aan de Starter toe te voegen, namelijk een link naar de documentatie van ubuntu zelf en een web-link naar ubuntu-nl. Het standaard bureaublad ziet er dan zo uit: http://people.ubuntu.com/~redmar/desktop.png. Als je normaal op het icoontje van 'Hulp nodig?' klikt wordt je naar deze pagina doorgestuurd: http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning.

Het is ook mogelijk om standaard bepaalde programma's te installeren, maar ik ben me niet bewust van programma's die specifiek voor Nederland/België essentieel zijn, dus voor nu doe ik dat niet.

Daarnaast zit er altijd een lijst met standaard radiostations voor rhyhtmbox/banshee bij, missen er nog radiostations in deze lijst?

NL-Radio1
NL-Radio2
NL-3FM
NL-Arrow Classic Rock
NL-Radio538
NL-Arrow Jazz FM
NL-100%NL
NL-BNR Nieuwsradio
NL-Q Music
NL-Radio Veronica
NL-Sky Radio
NL-SLAM!FM
NL-Concertzender
BE-Radio 1
BE-Radio 2 Antwerpen
BE-Radio 2 Vlaams Brabant
BE-Radio 2 Limburg
BE-Radio 2 Oost-Vlaanderen
BE-Klara
BE-Klara continuo
BE-StuBru
BE-MNM
BE-MNM Hits
BE-Radio Vlaanderen Info
BE-Radio Vlaanderen
BE-Nieuws plus
BE-Q-music
BE-JOE fm
BE-Urgent.fm (Gent)
BE-Radio Scorpio (Leuven)
BE-Zen FM (Gent)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 23:32:03 door redmar »

Re: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/07, 23:52:04 »
Ik weet niet of BeId geshipt mag worden, maar dat zou voor Vlaamstaligen essentieel zijn om standaard te hebben. Goed idee trouwens van die Ubuntu-NL Starter op de balk! :)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/08, 14:25:50 »
Beld ken ik niet, en ik kan het ook niet in de repository vinden. Wat is het voor programma? Sowieso wil ik geen software van buiten de repositories toevoegen omdat ik daarvan de veiligheid niet kan controleren.

Re: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/08, 14:52:32 »
Beld ken ik niet, en ik kan het ook niet in de repository vinden. Wat is het voor programma? Sowieso wil ik geen software van buiten de repositories toevoegen omdat ik daarvan de veiligheid niet kan controleren.

Beid is van de Vlaamse overheid. Ik weet niet in hoeverre zij onveilige software maken, maar lijkt mij wel veilig. Vlaamstaligen hebben dat nodig om in te loggen op bepaalde overheidssites, net als wij met DigiD dat doen. http://eid.belgium.be/nl/
(artikel is een beetje verouderd maar kan hulpvol zijn: wiki.ubuntu-nl.org/community/Eid)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/09, 10:23:14 »
Het gaat niet direct om de maker van de software, maar juist alles er omheen. De source bestanden op de website zijn bijvoorbeeld niet ondertekend, en ik kon ook geen hash vinden. Hetzelfde geldt voor de .deb pakketten, we weten niet wie die gemaakt heeft omdat er geen ondertekening op zit. Wat als er een veiligheidslek in de software zit, hoe moet ik er dan voor zorgen dat de update bij alle gebruiker terecht komt?
Al deze problemen heb je niet met software die in de repository zit.

Re: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/09, 11:58:13 »
In dit geval maakt de Vlaamse overheid de pakketten zelf. Als het zo crappy zou zijn, dan zou niet een groot gedeelte van België de software ook maar downloaden... Maar ik snap je punt en daarom kunnen we het inderdaad beter niet doen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/09, 15:48:06 »
In dit geval maakt de Vlaamse overheid de pakketten zelf. ls het zo crappy zou zijn, dan zou niet een groot gedeelte van België de software ook maar downloaden...
Heb je wel eens (een paar jaar geleden) belastingaangifte gedaan met dat 'mooie' linux-programma van de Nederlandse belastingdienst?
Zo nee, kijk eens voor de grap, kun je lachen :)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/09, 15:49:09 »
In dit geval maakt de Vlaamse overheid de pakketten zelf. ls het zo crappy zou zijn, dan zou niet een groot gedeelte van België de software ook maar downloaden...
Heb je wel eens (een paar jaar geleden) belastingaangifte gedaan met dat 'mooie' linux-programma van de Nederlandse belastingdienst?
Zo nee, kijk eens voor de grap, kun je lachen :)

Ik doe elk jaar aangifte via dat programma. Ik had het over 'crappy' als in 'vervuild'. Sorry, dat had ik duidelijker moeten zeggen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nederlandstalige images voor 14.04 LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/09, 16:47:34 »
Wanneer je een ISO ter beschikking stelt, dan moet je m.i. alleen vanuit de repositories werken en niets anders erbij willen.
Het is tenslotte een officiële distributie en geen eigen uitgave.
Maar dat is mijn idee natuurlijk :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.