Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start alleen op van CD  (gelezen 1933 keer)

Offline meloderon

  • Lid
Ubuntu start alleen op van CD
« Gepost op: 2012/02/06, 22:00:28 »
Ik heb Ubuntu 8.04 geistalleerd op een wat oudere computer als enige besturingssysteem.
Ook heb ik inmiddels een update naar 10.10 gedaan.
Het systeem start alleen maar op vanaf de CD en niet vanaf de harde schijf.
Ik heb de installatie tweemaal gedaan met volledig schijfgebruik en ook met handmatige partitionering, maar in beide gevallen is het effect gelijk.
Ik zal wel iets fout gedaan hebben, maar ik weet niet wat.
Kan iemand mij helpen aan een oplossing.

Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/06, 22:41:05 »
Gewoon in de Bios veranderen dat hij moet booten vanaf de harde schijf.

Of de disc eruit halen en laten doen gewoonlijk is het eerst de CD/DVD dan de HD enz. .

Probeer even die setting uit
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/07, 07:03:35 »
En, neem een nieuwe versie. Dikke kans dat het dan wel werkt. Als je met 8.04 door blijft gaan, ben je zeer onveilig bezig!

Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/07, 08:02:56 »
En, neem een nieuwe versie. Dikke kans dat het dan wel werkt. Als je met 8.04 door blijft gaan, ben je zeer onveilig bezig!

Er staat dat hij later 10.10 gedaan heeft, en die wordt nog een tijd ondersteund :)


@TS:
Inderdaad de bios terugzetten en de cd eruit.
Als dat niet werkt, krijg je een error of zoiets? zo ja, graag een foto'tje om te bekijken :)

succes!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/07, 08:09:12 »
Oh, mi scuzi, niet goed gelezen :-[

In dat geval, vergeet wat ik heb gezegd. :)

Offline meloderon

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/07, 11:38:11 »
Ik had het veranderen van de bios al geprobeerd, maar ik krijg steeds de melding BOOT FAILURE.
De update had ik online gedaan en dat ging allemaal prima en als ik opstart vanaf CD doet UBUNTU het ook voor zover ik kan beoordelen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/07, 12:39:40 »
Er staat dat hij later 10.10 gedaan heeft, en die wordt nog een tijd ondersteund :)

Nou.... een tijd...? Nog een maand of twee. ^-^

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/07, 15:12:36 »
Ik heb Ubuntu 8.04 geistalleerd op een wat oudere computer als enige besturingssysteem.
Ook heb ik inmiddels een update naar 10.10 gedaan.
Het systeem start alleen maar op vanaf de CD en niet vanaf de harde schijf.

Je hebt dus eerst 8.04 geïnstalleerd. Onlangs? Waarom dan zo'n oude versie?
Of is die installatie alweer van een paar jaar geleden en heb je onlangs (?) de upgrade naar 10.10 gedaan? Normaal gesproken krijg je in 8.04 LTS géén melding dat er een nieuwere 'tussenversie' gedownload kan worden, maar krijg je die pas als de volgende LTS-versie (in dit geval 10.04) klaar staat. Dat je een tussenversie wilde, moet je dus zelf hebben ingesteld. Begrijp ik niet waarom dan opnieuw zo'n oude versie.

Ging opstarten en werken met 8.04 wél zonder problemen?

Is het niet de beste oplossing niet langer met deze installatie van te oude Ubuntu-versies om te knoeien maar het iso-bestand van bijvoorbeeld Ubuntu 10.04 (wordt nog ondersteund tot in april 2013) als image op cd te branden, op een láge snelheid (bijv. 4x)? Kies in het menu dat je in het begin te zien krijgt de optie om de cd op fouten te controleren, zodat je weet dat die cd in ieder geval goed gebrand is.

Over dik twee maanden komt 12.04 LTS uit. Wordt ondersteund tot in april 2017, dus je zou ook kunnen wachten en het dan met 12.04 nog eens kunnen proberen.


Edit: er wordt aangenomen dat je die pc opstart terwijl er nog een cd in de lade zit en dat ie dáárom niet doorstart. IS dat eigenlijk zo?
Als je schrijft:

Het systeem start alleen maar op vanaf de CD en niet vanaf de harde schijf.

en:

.....als ik opstart vanaf CD doet UBUNTU het ook voor zover ik kan beoordelen.

dan lees ik hier namelijk uit dat die pc na de installatie van (8.04 en?) 10.10 niet doorstart naar het Bureaublad, maar dat je alleen maar kunt computeren vanaf de live-cd.
Lees ik dat goed of heb ik het mis?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/07, 15:36:40 door Mikkel »

Offline chaos7

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/07, 23:19:24 »
ik heb hier ook een pc staan die het zelfde doet. je stopt er een cd in, maakt niet uit welke versie, je installeert op de harde schijf.
je ziet namelijk de harde schijf partitie en je geeft aan de gehele schijf gebruiken. de install gaat goed. je zorgt dat je alle updates die al aangeboden worden, tijdens de installatie, taalpakketten etc geinstalleerd worden
dan moet je het opnieuw opstarten. het vraagt de cd er uit te nemen en op enter te drukken. de opstart gaat zonder cd gebeuren en je krijgt vrijwel direkt boot failure.

ik krijg het bij die pc niet voor elkaar.

hetzelfde als topicstarter dus.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/08, 15:20:21 »
Misschien heb je in de BIOS aangegeven dat de boot sector niet beschreven mag worden?
Dat is een beveiliging tegen virussen, maar het voorkomt ook dat GRUB goed geïnstalleerd wordt.

Of je hebt een antieke/rare BIOS met fouten, waardoor het niet goed gaat...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/08, 15:31:15 »
Usb stick kan dit ook veroorzaken, dus deze ook verwijderen.

Een asus moederbord had ook met boot apparaat kiezen iets heel raar.
Apparaat die kan booten kiezen, reboot, niet de goede voorgekozen(moederbord kiest zelf iets anders).
Opgelost door, apparaat kiezen in de bios, reboot, meteen naar de bios weer alles checken en saven, bij volgende boot was het wel goed.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/08, 19:36:00 »
......... de opstart gaat zonder cd gebeuren en je krijgt vrijwel direkt boot failure.

hetzelfde als topicstarter dus.

Maar er wordt hierboven van uitgegaan dat de topicstarter de pc opnieuw opstart met de Ubuntu live-cd nog in de lade. En jij schrijft dat je die cd uit de lade hebt gehaald voordat je opnieuw opstartte. Is dus (mogelijk) niet hetzelfde als bij de topicstarter.


Je weet het maar nooit met computers, maar de melding 'Boot failure' zoals de topicstarter krijgt, komt (normaal gesproken) toch niet als er wordt opgestart met een opstartbare cd in de lade, zoals hierboven wordt gedacht?  ???

Offline chaos7

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/08, 19:52:42 »
ik heb in ieder geval een tip gelezen die ik niet heb toegepast, of niet meer weet of ik het geprobeerd heb. om te zorgen dat ik niet teveel de topic overneem, blijf ik deze topic volgen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/08, 21:21:57 »
Maar het blijft onduidelijk wat dat aangaat.

Inderdaad, wij kunnen hier wel gaan raden naar hoe en wat, maar 't is misschien beter even af te wachten tot de topic starter wat meer info geeft.
Ik zit me eigenlijk af te vragen of hij/zij wel begonnen is met 8.04. Want om via upgraden naar 10.10 te gaan moeten 8.10, 9.04, 9.10 en 10.04 dan óók nog eerst voorbij gekomen zijn. Lijkt mij een lange omweg. Zou hij/zij misschien bedoelen dat ie 10.04 eerst geïnstalleerd heeft en daarna geprobeerd heeft te upgraden naar 10.10?

Offline meloderon

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/09, 15:39:36 »
Allemaal hartelijk dank voor de opmerkingen.
Ik was met een hogere versie dan 8.04 begonnen , maar die gaf tijdens de installatie problemen.
Waarschijnlijk te snel gebrand begreep ik later.
Dus toch maar 8.04, want ik had een boek uit de bieb meegenomen voor die versie.
Na de installatie gaf het systeem aan dat er updates waren en zo ben ik in de 10,?? terechtgekomen.
Maar de opstartproblemen blijven zich voordoen.
Ik heb nog wel iets op internet gevonde met een opdracht om GRUB goed te zetten en dat ga ik nog proberen.
Ik ga eerst een recentere versie binnenhalen en voorzichtig branden (lage snelheid) en doorloop het hele proces nog een keer en hoop dat het dan wel goed gaat.
Als er dan nog problemen zijn, meld ik het weer op dit prachtige  forum.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/09, 15:55:02 »
Als er dan nog problemen zijn, meld ik het weer op dit prachtige  forum.
Als er geen problemen zijn, dan ook graag een berichtje, dat is altijd goed voor de motivatie :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline meloderon

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/09, 22:20:38 »
Wie schreef daar iets over een beginner?
Nou je hebt helemaal gelijk !
Ik heb een verse installatie gedaan met versie 10 en ik had in eerste instantie nog steeds hetzelfde probleem.
De computer die ik gebruik startte van de week nog gewoon op met windows en tijdens al mijn pogingen met het apparaat heb ik in de BIOS iets verkeerd gedaan. Ik kwam erachter dat ik niet HDD 1 en 2 moet hebben, maar vooral HDD0.
Het werkt als een zonnetje, dus nu verder met mijn ontdekkingstocht door UBUNTU. :| :| :| :|
Allemaal hartelijk bedankt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu start alleen op van CD
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/10, 08:13:34 »
Ubuntu 10.10 is geen logische keuze. Onder andere vanwege de al genoemde 2 maanden ondersteuning. Zie deze Wikipedia hyperlink Ubuntu Release Timeline. Een logische keuze zou zijn. Ofwel Ubuntu 10.04 LTS of Ubuntu 11.10. Of vanaf 26 april 2012 Ubuntu 12.04 LTS.  Ubuntu 10.10 is geen logische keuze. Onder andere vanwege de al genoemde 2 maanden ondersteuning. Zie deze Wikipedia hyperlink Ubuntu Release Timeline. Een logische keuze zou zijn. Ofwel Ubuntu 10.04 LTS of Ubuntu 11.10. Of vanaf 26 april 2012 Ubuntu 12.04 LTS. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM