Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: open office, alleen lezen  (gelezen 11808 keer)

open office, alleen lezen
« Gepost op: 2008/06/21, 11:07:37 »
Ik heb blijkbaar een probleempje met de rechten, aangezien alle documenten (doc. odt.) die ik open in "alleen lezen" staan. Ik had dit al eens in 7.10, maar doordat ik vlak daarna een schone installatie van 8.04 had gedaan leek het me niet meldingswaardig. Maar hoe is dit op te lossen? Als ik nu aan het werk wil, moet ik eerst het document in een leeg document kopiëren, erg onhandig dus...
Op de chat te vinden als debiantux

open office, alleen lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/21, 12:05:40 »
Onder Extra> Opties>Veiligheid> Staat er een vinkje bij Dit document in alleen-lezen modus openen? Rechs onderaan.
Zoniet loop dan de andere opties na een vinkje is onbewust zo gezet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

open office, alleen lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/21, 12:29:32 »
Staat niet aangevinkt, en bij rechten stond mijn gebruikersgroep op alleen lezen. Dit heb ik verandert, ook zonder resultaat. Wat overigens wel vreemd is, is dat nieuwe documenten dit soms wel en soms niet hebben. Maar wellicht heb ik inderdaad iets verkeerd aangevinkt, ben alleen wel benieuwd wat :D
Op de chat te vinden als debiantux

open office, alleen lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/21, 18:11:01 »
Ja volgens mij wordt het zoeken in de opties. Ik zou ook niet zo gauw wat anders weten. Een van de andere forum leden?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/22, 11:33:02 »
Gebeurt dat ook met nieuwe bestanden wanneer je ze hebt opgeslaan en later opnieuw opent? Ben je wel degelijk de "owner" (eigenaar) van de documenten die alleen-lezen geopend worden?

Offline Mij

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/22, 11:42:39 »
Inderdaad staat het in je /home/ ?
In Ubuntu 8.04 (itt tot 7.10) is de map van de ander standaard alleen-lezen. Dit kan je wel veranderen.

open office, alleen lezen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/22, 16:12:05 »
Staat allemaal in mijn eigen home-map, ik sta even voor een raadsel :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Mij

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/22, 16:17:29 »
Citaat van: kebabfish
Staat allemaal in mijn eigen home-map, ik sta even voor een raadsel :P
Kan je de rest de bestanden wel aanpassen?
Als dat zo is, en als de instellingen van openoffice.org je niet zoveel uitmaken, kan je die resetten: ga naar je gebruikers-map, doe ctrl + h, nu zie je mappen met een punt ervoor, zoek de map van openoffice.org op: .oo.org of .openoffice.org ofzo, en verwijder het.

Offline Drummies

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/22, 16:26:17 »
kebabfish


probeer eens rechten van je home map te wijzigen

sudo chmod +x  /home/jouw naam/open.office.org

met chmod kan je de rechten van een bestand  directory wijzigen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline vanadium

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/22, 16:44:12 »
Best niet blindelings permissies veranderen. Kan je eens de permissies hier kopiëren van dergelijke bestanden die enkel-lezen zijn: je opent een terminal venster, gaat naar een directory waar een bestand is dat het probleem vertoont, en doet een listing, bijvoorbeeld

cd "Documenten"
ls -l

Kopieer de output (inclusief het commando dat je ingaf) en plak die hier.

open office, alleen lezen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/22, 18:27:32 »
xxx@xxx-laptop:~/Documenten/1$ ls -l
totaal 20
-rw-r--r-- 1 xxx xxx 19619 2008-06-22 18:21 Aanvullende documentatie Ubuntu.odt
Op de chat te vinden als debiantux

Offline vanadium

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/22, 19:26:24 »
Aan de systeemrechten en eigenaar lijkt het alvast niet te liggen. Gebeurt het onafhankelijk van de manier waarop je het doc opent (dubbel klikken in nautilus/ Bestand - Open on OOo)?

open office, alleen lezen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/22, 19:30:24 »
Altijd openen via nautilus. Opvallend is dat andere nieuwe bestanden het voorval niet hebben, dus de bestanden waar ik de tekst naartoe heb gekopieerd om het te bewerken, en die daarna heb opgeslagen. Maar om dat bij alle bestanden te gaan doen :|
Op de chat te vinden als debiantux

Offline vanadium

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/22, 22:10:56 »
En als je opent vanuit Ooo?

open office, alleen lezen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/23, 00:35:00 »
Ook alleen lezen. Wel alvast bedankt voor alle hulp, op deze manier leer ik OO wel van binnen en buiten kennen :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline vanadium

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/23, 10:59:01 »
Het spijt me dat ik je nog niet echt heb kunnen helpen, want ik vind dit een eigenaardige en zeer vervelende issue. Het is bovendien iets waar je bijkbaar alleen mee staat. De enige mogelijkheid die ik zie *binnen* OOo is wat Gijs heeft aangehaalt, en verder zien we ook dat het niet aan bestandspermissies of een nautilusconfigurate enz ligt.

Open eens een bestand met "Bestand - Open:" onderaan in de Open dialoog zie je een tekentje "Read-only" staan: overtuig je ervan dat dat niet gechecked is (normaal niet! Ook als je het eens gechecked hebt, staat het de volgende keer (normaal gezien) weer af).

Vergelijk ook eens de permissies tussen een document dat je zelf gecreeerd hebt en normaal kunt openen, en een dat je enkel-lezen kunt openen, om de (absurde) mogelijkheid uit te sluiten dat jou Openoffice als een andere gebruiker zou opgestart zijn.

open office, alleen lezen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/23, 11:32:00 »
Alleen-lezen staat daar ook af. Maar ik ga de normale en alleen-lezen documenten nog eens af om te kijken wat voor verschillen er tussen zitten.
En het is wellicht een hardnekkig probleem, maar voor een hardnekkige puzzelaar alleen maar een uitdaging ;)
Op de chat te vinden als debiantux

open office, alleen lezen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/24, 08:26:03 »
Citaat van: kebabfish
Staat niet aangevinkt, en bij rechten stond mijn gebruikersgroep op alleen lezen. Dit heb ik verandert, ook zonder resultaat. Wat overigens wel vreemd is, is dat nieuwe documenten dit soms wel en soms niet hebben. Maar wellicht heb ik inderdaad iets verkeerd aangevinkt, ben alleen wel benieuwd wat big_smile
Ik ken het probleem misschien.
Kunnen het in elk geval proberen  :-)

Ik heb iets dergelijks, wanneer ik bestanden van een cd-r naar mijn home-dir kopieer. Dan zijn de rechten van al die bestanden verkeerd.
Kortom: de rechten van mijn home-map staan wel goed, maar van de gekopieerde bestanden niet.
Dit wijzigen helpt bij mij pas, na het 2x achter elkaar te wijzigen. Vraag niet waarom, maar na 1x stonden de rechten slechts voor de helft goed. Na de 2e keer opnieuw de rechten aanpassen, stonden de rechten goed.

Het makkelijkst: alle bestanden waar de rechten verkeerd van staan selecteren en dan rechtermuisknop Dan Eigenschappen en Rechten.
De rechten pas je dan voor alle bestandjes aan.
Direct daarna nog een 2e keer doen.

Bij mij werkte het.

open office, alleen lezen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/24, 10:23:17 »
De rechten staan hier al goed, gelijk aan aanpasbare bestanden ;) Toch bedankt voor de suggestie.
Op de chat te vinden als debiantux

open office, alleen lezen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/24, 20:47:09 »
Ik blijf meedenken  :-)
Helaas kan ik je niet de garantie geven dat ik wat vind, maar hoe meer ogen zoeken, hoe meer kans van slagen, toch.

open office, alleen lezen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/24, 20:57:42 »
Same here :P
En ondertussen maar alle documenten die ik nodig heb kopiëren naar nieuwe documenten, en die opslaan... Het is even wat werk, maar het werkt wel. Het zijn er alleen zoveel, ben ook zo'n fanatieke typer ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Drummies

  • Lid
open office, alleen lezen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/24, 21:01:04 »
sisosteven

hoi ik gebruik die ogen als ik een doc op eigenschappen checkt zie ik bij rechten eigenaar (mijn naam)

toegang lezen en schrijven dit is te wijzigen in enkel lezen

weet niet of kebabfish er iets aan heeft
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

open office, alleen lezen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/24, 22:45:20 »
Het is uit je bijdragen niet duidelijk, kebabfish, of je de goede raad van doan uit post 8 al hebt geprobeerd: het verwijderen van de verborgen map .openoffice in je eigen gebruikersmap.
Dus de map /home/gebruikersnaam/.openoffice_nogwat gewoon verwijderen en dan OOo terug opstarten.  Hij maakt dan deze configuratiemap terug aan, met allemaal standaardconfiguraties...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

open office, alleen lezen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/24, 23:38:38 »
Citaat van: Prosper
Het is uit je bijdragen niet duidelijk, kebabfish, of je de goede raad van doan uit post 8 al hebt geprobeerd: het verwijderen van de verborgen map .openoffice in je eigen gebruikersmap.
Dus de map /home/gebruikersnaam/.openoffice_nogwat gewoon verwijderen en dan OOo terug opstarten.  Hij maakt dan deze configuratiemap terug aan, met allemaal standaardconfiguraties...
Had ik nog niet gedaan, ivm bepaalde instellingen. Ik schrijf die binnenkort even allemaal op, en probeer dan die suggestie.

edit: getest, geen resultaat. Conclusie, het ligt toch echt aan de documenten zelf. Ik duik die instellingen van die documenten nog eens in.
Op de chat te vinden als debiantux

open office, alleen lezen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/25, 06:46:57 »
In een ander topic heeft er nog iemand een, weliswaar ander, probleem met OOo, maar de suggestie van Johanvd in deze post kan misschien voor jou een oplossing betekenen, omwille van wat het doet.  Het is een recursieve opdracht om de rechten op je eigen gebruikersmap, alle bestanden en submappen erin toe te kennen aan ... jezelf.  Als er dan enkele tussenstonden waarvoor dit niet goed was, dan staat dit nu ineens terug goed, en aan de andere verandert niks.  Nu weet ik wel, dat er volgens de eerdere posts niks mis was met de rechten, maar dan zal dit commando ook niks veranderen...
Je vervangt fmbroers door jouw eigen gebruikersnaam...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...