Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat  (gelezen 4127 keer)

foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Gepost op: 2014/06/17, 16:03:21 »
Wel standaardprogramma is er om foto`s in bestandsgrootte te verkleinen?
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/17, 17:26:17 »
Dit kan met verschillende programma's. Ik bewerk foto's altijd met Gimp en sla een copy van het bewerkte bestand op in de gewenste resolutie.
Open een foto met Gimp, klik dan in het menu op "afbeelding" en vervolgens op "afbeelding schalen"

Natuurlijk zijn er meer programma's en mogelijkheden, dit is er slechts 1 van.

Succes Ben
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/17, 20:14:52 »
Wel standaardprogramma is er om foto`s in bestandsgrootte te verkleinen?

Dat kan gewoon met het standaardprogramma Shotwell.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/17, 20:28:48 »
Ik doe dat meestal met gThump. Makkelijk, zeer makkelijk!

Handleiding is te downloaden https://www.dropbox.com/sh/5xoaqozjx849rlu/BbndqbA9Gj/07.%20Juli%202013.pdf
en dan even zoeken naar het artikel Na vakantietijd foto's bewerken in Ubuntu/Mint

(geschreven door mijzelf)

Schaal eens dezelfde foto naar een kleinere waarde met Gimp en daarna met Gthumb. Kijk dan nog eens naar de MB's of KB's. Je zult schrikken.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline RikRik

  • Lid
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/17, 23:11:02 »
Schaal eens dezelfde foto naar een kleinere waarde met Gimp en daarna met Gthumb. Kijk dan nog eens naar de MB's of KB's. Je zult schrikken.
Gthumb zorgt voor een jpg bestand met heel weinig kb's, ideaal voor een website natuurlijk, maar wel met een aardig verlies van detail in de foto. 

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/17, 23:16:08 »
Schaal eens dezelfde foto naar een kleinere waarde met Gimp en daarna met Gthumb. Kijk dan nog eens naar de MB's of KB's. Je zult schrikken.
Gthumb zorgt voor een jpg bestand met heel weinig kb's, ideaal voor een website natuurlijk, maar wel met een aardig verlies van detail in de foto.

Klopt Rik Rik. Je vernaggelt dus je foto, zelfs als je in de voorkeur instelt op 100%
« Laatst bewerkt op: 2014/06/17, 23:17:56 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/18, 09:30:12 »
Wel standaardprogramma is er om foto`s in bestandsgrootte te verkleinen?

Dat kan gewoon met het standaardprogramma Shotwell.
Nee, hoor, resizen kan daar niet mee, zie ik, alleen verbeteringen aanbrengen.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/18, 09:34:14 »
Dit kan met verschillende programma's. Ik bewerk foto's altijd met Gimp en sla een copy van het bewerkte bestand op in de gewenste resolutie.
Open een foto met Gimp, klik dan in het menu op "afbeelding" en vervolgens op "afbeelding schalen"

Natuurlijk zijn er meer programma's en mogelijkheden, dit is er slechts 1 van.

Succes Ben
Ben,
bedankt, heb Gimp geïnstalleerd.
Piet
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline wowo

  • Lid
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/18, 10:28:10 »
Wel standaardprogramma is er om foto`s in bestandsgrootte te verkleinen?

Dat kan gewoon met het standaardprogramma Shotwell.
Nee, hoor, resizen kan daar niet mee, zie ik, alleen verbeteringen aanbrengen.
Resizen kan wel gewoon in Shotwell:
- Selecteer 1 of meerdere foto's in Shotwell
- Bestand > Exporteren
- Dan komt er een popup scherm waarmee je met schaalbeperking voor een andere schaal kan kiezen
bv breedte of hoogte en kies dan een lagere pixelwaarde.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/18, 11:45:40 »
Precies wowo! Dank voor het verduidelijken, dat is inderdaad de manier waar ik op doelde en die werkt prima. Plus Shotwell is een standaardprogramma dus je hebt geen extra software nodig voor het resizen van een foto :)

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/18, 13:27:08 »
In Gimp heb je soms wel het tegenovergestelde!De origineel is zeg 100 kb en als je dat dan kleiner opslaat zonder verdere compressie als jpeg,is hij in ene zeg 150 kb!Niet altijd,maar soms wel en dat snap ik dan weer niet.Maar het beste is in Gimp om hem op te slaan(of in de nieuwe versies exporteren!) opnieuw en dan de compressie schuif naar links te schuiven.Dan houd je het zelfde formaat,maar je verlaagt wat de kwaliteit.Ik ga meestal niet minder dan 70 % of zo..Dan is het verschil moeilijk te zien..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/18, 14:41:18 »
In Gthumb wordt altijd compressie toegepast, ook al stel je de kwaliteit in op 100. Als ik een foto schaal met Gimp dan heb ik meer kb over dan hetzelfde met Gtumb.

Voor een amateurtje misschien niet erg maar wanneer je wat serieuzer met fotografie bezig bent is Gtumb geen aanrader.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/18, 14:59:55 »
Precies en dat kan je ook aangeven in gThump.
gThumb is voor kleine wijzigingen onovertroffen. Het is speciaal daarvoor gemaakt. Het kan ook niet zo veel (meer) maar dat is niet erg.
(kies je gereedschap dat bij het probleem past, en niet andersom)

Citaat
Overigens kan je in gThump heel veel foto's tegelijk doen, net zo makkelijk dus.
Voor iedereen die eens meer dan 10 foto's achter elkaar hetzelfde heeft moeten doen is gThumb een uitkomst.

Citaat
In Gimp gaat dat dus niet.
Gimp is een soort van Zwitsers zakmes: ja het kan alles maar het is een enorme overkill. Daardoor zijn eenvoudige bewerkingen als verschalen/bijsnijden nodeloos complex en tijdrovend. Om in de analogie van messen te blijven: als een aardappelschilmesje voldoet. dan heb je ook niet meer nodig.

Resizen kan wel gewoon in Shotwell:
- Selecteer 1 of meerdere foto's in Shotwell
- Bestand > Exporteren
- Dan komt er een popup scherm waarmee je met schaalbeperking voor een andere schaal kan kiezen
bv breedte of hoogte en kies dan een lagere pixelwaarde.
Ah, dit is nieuw voor mij. Maar waarom zit dit op zo'n onlogische plaats (Bestand, Exporteren)? Want dat is vast de reden waarom ik het nooit gevonden kon krijgen. Een useability-fout zogezegd: mooi dat het erin zit, maar als een gebruiker het niet kan vinden, heb je er ook niets aan.

In Gthumb wordt altijd compressie toegepast, ook al stel je de kwaliteit in op 100. Als ik een foto schaal met Gimp dan heb ik meer kb over dan hetzelfde met Gtumb.

Voor een amateurtje misschien niet erg maar wanneer je wat serieuzer met fotografie bezig bent is Gtumb geen aanrader.
Dit heeft niets met amateurisme te maken. Op een website (waar je verschalen vaak voor gebruikt) zie je a) het verschil niet en b) is de laadtijd veel belangrijker; daarom is een kleine bestandsgrootte van het hoogste belang.

Een site met een lange laadtijd, dat is pas amateuristisch.....
« Laatst bewerkt op: 2014/06/18, 15:05:00 door markba »

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/18, 16:05:36 »
Kortom,dan moet je van te voren gaan zitten duimelen van welk proggie ga ik gebruik maken?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/18, 19:07:07 »
Neee,ik gebruik gewoon voor alles Gimp..Simpel...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/18, 20:18:09 »
De nieuwste versie van GThumb heeft wel e.e.a. verbeterd bij het schalen van foto's t.o.v. de vorige versies. Maar goed, ik houd het toch op Shotwell voor schalen tenzij je meer tools wilt, dan is GIMP natuurlijk onovertroffen.

@markba: Ik kan in veel programma's wel eens een functie niet vinden. Zijn al die programma's dan voorzien van "usability-fouten"?
Ben het wel met je eens w.b.t. kwaliteit foto's vs laadtijd van websites.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/18, 20:19:42 door Vistaus »

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/18, 21:22:47 »
Waarom gaan we steeds verder odftopic? TS vroeg om een programma om foto's te schalen toch, over foto's voor een website is geen sprake geweest. De meeste reacties hier raken dus kant nog wal.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/18, 21:58:36 »
@markba: Ik kan in veel programma's wel eens een functie niet vinden. Zijn al die programma's dan voorzien van "usability-fouten"?
Ja.

Waarom gaan we steeds verder odftopic? TS vroeg om een programma om foto's te schalen toch, over foto's voor een website is geen sprake geweest. De meeste reacties hier raken dus kant nog wal.
Er staat nergens waarvoor de foto's verschaald moeten worden, dus zolang de TS niet zegt dat het offtopic is, is alles ontopic.

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/19, 09:00:22 »
Dit verkleint foto's tot een kwart en bewaart ze met een jpg-kwaliteit van 85. Handig als je duizenden platen moet verkleinen. Let op: dit overschrijft de bestaande jpg's, beter is om op kopieën te werken...
for i in *.jpg; do echo $i; convert -resize 50% $i -quality 85 $i; done

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/19, 10:03:53 »
@markba: Ik kan in veel programma's wel eens een functie niet vinden. Zijn al die programma's dan voorzien van "usability-fouten"?
Nog een keer: als de optie voor verschalen beter detectbaar was (dat noem ik dus een fout), dan was deze draad er niet geweest:

Wel standaardprogramma is er om foto`s in bestandsgrootte te verkleinen?

Dat kan gewoon met het standaardprogramma Shotwell.
Nee, hoor, resizen kan daar niet mee, zie ik, alleen verbeteringen aanbrengen.
Duzzzzzz.......

Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/19, 11:01:59 »
@markba: Waarom herhaal je dat? Ik had het de eerste keer ook wel begrepen wat je bedoelde toen je 'ja' antwoordde... Daarna heb ik ook niet meer gereageerd in dit topic, dus...

Verder ben ik het met femke98 eens, hoewel ik zelf liever Shotwell gebruik voor dit verschalen, maar GThumb is een mooi alternatief hiervoor :)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 11:04:33 door Vistaus »

Offline wowo

  • Lid
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/19, 12:17:35 »
Voor de volledigheid in GIMP kan je (natuurlijk) ook plugins toevoegen die batch processen gemakkelijk mogelijk maken.
Twee min of meer gelijkwaardige plugins:
-  Batch Image Manipulation Plugin (BIMP) (http://registry.gimp.org/node/26259
-  Davids's Batch Processor (DBP) (http://sourceforge.net/projects/gimpdbpplugin/

In beide gevallen zal je hetgeen wat je download ook even moeten compileren (zie readme file).
Dat is echter een fluitje van een cent. De uitvoerbare bestanden bimp en dbp in de verborgen map .gimp-2.8/plugin-ins zetten
BIMP kan je vervolgens vinden in GIMP onder Bestand >  Batch Image Manipulation Plugin
DBP  kan je vervolgens vinden in GIMP onder Filters > Batch Process

Ook heb je het losstaande programma Phatch Foto Batch Processor te vinden in het Ubuntu Software Centrum.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: foto bestandsgrootte kleiner maken, hoe moet dat
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/19, 12:36:03 »
@markba: Waarom herhaal je dat?
Omdat ik nu pas zie dat de TS die verschaal-functie in Shotwell niet heeft kunnen vinden. De eerste keer dat ik de opmerking plaatste, wist ik dat nog niet (my bad, had niet goed gelezen). Dacht dat over het algemeen ging (= een prog om te verschalen) ipv een specfiek probleem (= gemiste functie) in Shotwell.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/19, 14:48:05 door markba »