Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Echte Puzzelaars-hulp gezocht om mijn old-timer-pc weer aan de praat te krijgen  (gelezen 256 keer)

Hoi Allemaal! Dit is voor liefhebbers om mee te denken. Sinds lange tijd ben ik bezig met een leuk old-timer-pc projectje. Het gaat mij hier juist om het kunnen uitpluizen en begrijpen wat er zich nou precies afspeelt en of het me kan lukken om toch dat ding aan de praat te krijgen. Om de kosten gaat het niet. Je koopt al een oudje voor een paar euro. Ik heb zo’n beetje alles geprobeerd dat ik maar wist en van Internet heb kunnen halen,maar het lukt me toch niet. Dus hopelijk is er iemand die me nog wat tips kan geven. Bij voorbaat dank

Data:

Het is een Asus P5VD2-MX van ± 2006. Yep, een oudje met winxp erop en verschillende Xubuntu-versies, van destijds tot aan vorig jaar altijd probleemloos kunnen gebruiken. Videokaart Radeon 6450. Die weliswaar niet door Linux wordt ondersteunt,maar de Linux-driver werkt perfect in de plaats. En vorige maand nog eens 2x 2 GB nieuwe Ram gekocht die het prima doen.

Hét kern-probleem:

ik kan tal van verschillende winxp-installatie cd’s of dvd’s gebruiken van zowel een originele set van mijzelf als gedownloade versies. Bij alle winxp's gaat meestal alles goed TOTAAN het moment dat het proces stopt bij : windows start setup. Dan is het volledig over. De pc heb ik b.v. gisteren 3 uur zo laten staan,maar niets. Op advies van het web dat je dan zo gauw hij met dat windows-start-setup begint, de dvd eruit moet halen.Zo gedaan dus. Ook met het erin laten zitten blijft het zo. Ik heb praktisch alles uit de pc gesloopt. Alleen laat ik de externe dvd-player wel aangesloten ivm die dvd's. Ik loop dus tegen dát ene moment aan waar alle data, dat ik meen is opgeslagen in de Ram, dé overstap moet maken naar de videokaart en de rest van de pc. Bij tal van info ivm een stop-error las ik vaak dat er dan  iets gaande zou zijn van een lager orde dat niet kan stoppen of geen rechten heeft en daardoor niet naar iets van hogere orde kan gaan….?? Yep, algebra. Hoe dan ook, hij wil niet dóórgaan.

Enkele achtergronden. Vorig jaar werd er door werklui een veel te zware kachel aangesloten op mijn huis-net waardoor er een grote stroomstoring plaatsvond terwijl ik op die pc aan het werken was. Een ongelukje. Goed, wat later zag ik bij inspectie van de pc dat er enkele van die Elco-weerstandjes op het moederbord goed bol stonden. M.a.w., die moesten vervangen worden. En ja, die klus heb ik zo goed mogelijk gedaan. Maaaar…,tja, het zóu dus kunnen dat ik ergens iets toch fout heb gedaan? Maar daartegenover staat de pc wel eindeloos werkt met de bios en het installeren tótaan dat ene moment! Mogelijk is er ook nog een ander foutje van mij de oorzaak. Ik had eens de koeler van het MB gehaald om de pasta te vernieuwen. Toen ook maar even gekeken naar de CPU! Bij het er weer in leggen had ik één van de krammetjes op het MB iets verbogen. (gloeiende,gloeiende..) Maar met heel veel geduld en wat tijd heb ik dat weer netjes op z’n plekje kunnen drukken. Maar ook hier geldt….,wellicht toch iets fout gedaan…? En zou dan niet veel meer het niet doen?

Nu de kicker. Ik heb gelukkig mijn huidige werk-pc waar ik alles op doe en kan daar ook de HD’s bekijken en bewerken die ik in die oude pc stop. Dus wat ik steeds deed was, eerst zo’n hd helemaal  diep formatteren en dan pas de winxp proberen te installeren. Maar, de kicker, ook als ik ongeacht welke versie van een Linux-distro probeer, ook dan loopt de pc vast. Met veel kernel-panics, hardware errors en het zelfs niet vanuit het start-scherm in de uitprobeer-optie kunnen komen. Opvallend, ik heb wel eens een Ultimate Boot kunnen laten starten en daarin gekozen voor de mini-winxp. Eén keer lukte dat. Maar na heel,heel,heel lang installeren, kreeg ik een “enigszins” werkende min-winxp waarbij letterlijk elke Enter of klik tussen de 3 en de 5 minuten duurde vóór dat hij dat commando uitvoerde. Ging uiteindelijk ook mis.

Dus de situatie is , dat ik wel een bios heb die ik ook op alle mogelijke manieren heb uitgeprobeerd, en dan een volledig lege HD gebruik. Maar heb dus geen OS waarin ik iets kan gaan doen. Dus ook eventuele foute drivers of andere zaken als foute IRQ’s enz, kan ik niet behandelen. Ook het bios standaard settings geeft geen resultaat. Ik weet dat ik voor mijn SATA HD’s ook SATA-driver moet gebruiken. Die staan niet op mijn originele winxp-schijf en ik heb geen floppydisk. Dus op al die verschillende winxp versies van het internet en ook zelfs de gehele image-set van al mijn oude drivers die ik nog heb, moet ik dan zien om te vormen tot een slipstream-set. Maar of dat allemaal goed gaat is maar de vraag. Tot nu blijf ik vast lopen.

Een tijd vóór dit alles had ik eens besloten een nieuwe trafo te kopen bij Mediamarkt. Die lijkt het mij prima te doen. Maar in een heel ver verleden had ik ook eens daar zo’n nieuwe trafo gekocht en die bleek gewoon kapot terug gezet in het schap. Kwam ik ook pas later achter…! Maar als dit nu ook zo zou zijn lijkt mij van niet. De pc kan rustig uren stationair draaien zonder dat de temp gek gaat doen. Het is nu wel een 350 w ipv een 500 w. Maar zou hij daarmee niet eens een Puppy-linux aan kunnen??? Ja, ik heb van alles geprobeerd.

Dan blijft mijns inzien alleen nog die videokaart over. Ik had ook al een nieuwe kaart gekocht maar die heeft allen 2 DP aansluitingen. Ik had daarvoor ook een verloop-stekker gekocht die dan gaat naar VGA. Op mijn Screen heb ik alleen twee aansluitingen. De ene is de altijd gebruikte D-sub en de ander is nog nooit gebruikt, een DVI-D aansluiting. Als ik die stekker gebruik om zo naar de Screen te gaan dan heb ik bij het starten van de pc geen enkele piep-geluid. Dat wel altijd plaats vind met mijn standaard videokaart. M.a.w., geen enkel signaal gaat door die verloopstekker. Wellicht is dus ook die nieuwe kaart niet te gebruiken..? Dan zou dus de huidige kaart “kapot” moeten zijn ???? Waarom gaat hij dan wel probleemloos met de bios aan de gang en het hele installatie-proces, totaan….het beruchte moment.

Ik weet het nu even dus niet meer. En waar het me nu uitdrukkelijk om gaat is, dat ik te weten kan komen wát is nu gaande ??? Wat is de fout ?? Nogmaals, het gaat niet om het geld. Een 2ehands MB kost iets van 40 euro en een gefurbished nieuwe pc iets van 150 euro. Voila. Nee, ik wil graag uitpluizen wát is er gaande ???

Zover, zijn er mensen die me wat slimme tips kunnen geven? Is er iets van een “live-programaatje” dat ik via de dvd-player kan gebruiken om eens te analyseren welk hardware-deel precies de boel in het honderd laat lopen?  Wat is wijsheid ? Graag jullie reacties. Dank 


Hi Bloom ! Dank voor je reactie. Ja, dit zou ik nu nog eens kunnen doen. Ik had dit bij de vorige twee rammetjes gedaan en die gaven toen veel rode fouten aan. Vandaar dat ik nu twee nieuwe erin heb zitten. En die doen het zover ik kan zien, prima. Ik moet nu even weg maar zal daar vanavond nog eens mee bezig gaan.  Groet.

Hoi Bloom! Gisteren heb ik die memtest gedaan en de pc ruim 6 uur laten draaien. Geen enkele kleur rood o.i.d. / errors. Had in die tijd de 2 cores en 2 threats bekeken en zo'n 18 % pass gedaan. Ik heb altijd wat moeite met dat memtest.  In de techniek is er het gezegde dat als een systeem niet in het eerste uur een probleem geeft,dan moet het goed zijn. Dat bleek ook bij de oude rams die na een kwartier alleen nog maar rode tekst opleverden. Hoe dan ook, ik ga er maar van uit dat mijn rammetjes okay zijn.  Mogelijk nog andere tips? Dank.

Offline DeBaas

  • Lid
De gegevens van de harddisk en maximale door de BIOS aan te sturen grootte komen mogelijk niet overeen?
BIOS kan mogelijk niet met de huidige partition aligning overweg? (huidig 1024, vroeger 64)
Om maar een paar cent bij te dragen..... ^-^
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Oesje

  • Lid
Citaat
Die staan niet op mijn originele winxp-schijf en ik heb geen floppydisk.

Windows XP installatieschijfje ondersteunt geen SATA , Je zal een slipstreamschijfje met Servicepack2  moeten branden .

 https://bcrawfordjr.wordpress.com/2007/10/18/slipstreaming-service-pack-2-into-a-bootable-windows-xp-cd/

Kun je hier nog downloaden
https://www.microsoft.com/en-us/Download/confirmation.aspx?id=18242

Is dat nog een 32-bits PC of is het een 64-bits ?

Die sata drivers kun je volgens mij ook vanop een USB stick installeren, i.p.v. floppy drive .

« Laatst bewerkt op: 2024/04/23, 12:42:36 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Gamer

  • Lid
Terechte vraag Van @Oesje


Is dat nog een 32-bits PC of is het een 64-bits ?


Dan kan een teveel aan RAM geheugen ook een probleem zijn
« Laatst bewerkt op: 2024/04/25, 22:11:14 door Gamer »

Hoi Allemaal! Pas daarnet,25-04-24, weer de site open gekregen. Was er iets aan de hand? Okay, eerst even DeBaas: ik begrijp daar niet heel veel van. Hoe moet ik dan die gegevens wél laten overeenkomen?Ik gebruik meestal een volledig geformateerde HD, dus leeg! En heb ook vaak de bios op standaard gezet. Dan zou ik zeggen dat hij zelf zo'n lege schijf moet kunnen lezen en bewerken?  Helaas snap ik dit ook niet zo: huidig 1024, vroeger 64). Tenminste als je doelt op dezelfde vraag als van Oesje; is het een 32 bits of 64 bits. Op zich kán daar wel iets mee aan de hand zijn. Oorspronkelijk was de pc een 32 bits. Dat stond zo ook op de data-info als ik nog de winxp gewoon werkend had. Maar gelukkig bleek later, toen eigenlijk steeds meer alles richting 64 bits ging, dat deze pc inderdaad die 64 bits kon draaien. Maar zou dan 4 GB ram teveel zijn? Ik heb nu een geslip-streamde set winxp met sp3 en , naar ik meen de juiste, sata-drivers erbij in, volautomatisch laten draaien. Ik zal me dan ook nog maar eens op die links van Oesje richten en zien of ik die set te pakken kan krijgen.

Graag meer van jullie inzichten en tips. Ik ben echt aan het einde van mijn ideeën. Zodra ik die set voor elkaar heb en uitgeprobeerd, zal ik het laten weten.
Groetjes,
Goese Duikertje

Hoi Allemaal. Hi Oesje. Tja, ik heb die links van je gevolgd en getracht te doen. Maar daar begint weer de ellende. Om het proces te doen dat daar wordt uitgelegd, moet ik dús een “werkend “ systeem hebben om daar in de zaken aan te gaan passen….! Zoals mapjes maken waar je later dan de winxp-files weer in doet en aanpast enz. Ik héb dus geen systeem, überhaupt. Alleen de bios. Hierna heb ik dan nog maar weer eens enkele winxp-setjes van het Archive gedownload. De één met SP2 de ander met SP3, met sata-drivers, met keys en zonder keys,enz.  Daarnet dan maar weer eens zo’n schijnbaar volledig gevulde / geslipstreamde set met sp3 en sata geïnstalleerd op die oude pc. En weer opnieuw loopt alles perfect todat…………………,ene moment waar set-up is starting windows!!! Dan dus niets meer. Alles valt stil. Op aanraden van iemand op het web ook maar weer eens dan de dvd eruit gehaald want dat zou dé oplossing zijn….NIETS dus. Ik had ook de truck gedaan waarbij je tijdens de install i.p.v. op F6 op F5 moet drukken en zo de destijds ook al eens geselecteerd “standaard pc” weer terug op “Advanced “ gezet, maar …….NIETS dus.
Ik zal ongetwijfeld iets absurd simpels over het hoofd zien,maar mijn trukendoos is zo goed als leeg nu. Mijn analyse is dat er iets fout gaat nadat de ram helemaal gevuld is met alle data van de install-dvd-cd of usb, en dán moet gaan communiceren met “het systeem”. Ik heb daarnet dan ook nog maar weer eens de video-kaart eruit gesloopt om vervolgens de interne Vega te gebruiken. Maar ook hier gebeurd precies hetzelfde. Alles gaat goed, tot aan dat ene omslag-moment. Ik sta open voor alle ideeën. Al was het dus alleen maar om simpelweg te begrijpen WAT er zich nu fout afspeelt. Want dán kan ik er wat aan doen.

Nog een kleine aanvulling. Ik heb daarnet de harde schijf uit de oude pc gehaald en via een koppelblok aangesloten op mijn werkende pc waar ik nu mee werk. Zie de bijgaande pic.
Er werd tijdens één van de eerdere pogingen wel degelijk data overgebracht naar die HD. Maar de meeste mappen zijn leeg. De map Fonts gaf zelfs een input / output error.
Mogelijk nuttige info ?

Offline DeBaas

  • Lid
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5VD2-MX/e2505_p5vd2-mx_V2.pdf?model=P5VD2-MX

Aan de BIOS te zien (bijna aan het eind van de user manual) moet e.e.a. gewoon onder Linux kunnen draaien.

https://theretroweb.com/uploads/drivers/via-hyperionpro-v524a-631a049fe8b61078724933.zip
zou alle (oude) Windows drivers voor deze via chipset moeten bevatten.

https://www.asus.com/me-en/supportonly/p5vd2-mx/helpdesk_download/
Wijst zichzelf.

Mijn P5QL-PRO 2009 PC draait W11, Mint 21.3, PCLinuxOS 2024.04 en af en toe Ubuntu.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Hi DeBaas! Bedankt! Ik heb maar zoveel mogelijk alles maar gedownload. Ik had daar in het verre verleden ook al wel eens naar gekeken maar kwam er toen ook niet goed uit. Heb er niet veel ervaring mee. Ik heb nu verschillende Rar-files en Zip-files van die asus-drivers-site. Gekke vraag wellicht, maar is het alleen maar een kwestie van deze zó, dus onuitgepakt en  onbewerkt, op één of ander manier te slipstreamen met de orginele winxp install cd's? Ik heb gisteren dan toch ook maar weer die , nieuwe , HD helemaal schoon geveegd. Zoals ik het nu zie, is wellicht de reden dat veel van dat gedeeltelijk op de schijf gezette winxp-data, dat die data-stroom steeds langzamer gaat en uiteindelijk stopt? Of dat het dus verschrikkelijk lang moet gaan duren. Wellicht 1 a 2 dagen ??? Dat dus in die data-overdracht van de Rams naar de HD er iets fout zit?

P.s.: ja, Linux heeft ook bij altijd perfect gedraaid. Ik had met die oude pc tot dus vorig jaar nooit problemen. Ik had naast winxp wel 4 verschillende Linux-versies staan, Probleemloos. Maar ook Linux gaat dus vrijwel direct na het begin nat. Zowel bij de uitprobeer als de install-optie. Er zou dus "iets" van een hardware-error zijn....!Maar wat ???? Ik heb nagenoeg alles eruit gesloopt. Graag advies !