Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.  (gelezen 584 keer)

Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird. Maar ik ben er een beetje benauwd voor. Ik gebruik nu Thunderbird voor mijn adres dat ik van mijn provider gekregen heb maar ik wil daarnaast ook het e-mailadres installeren (apart, dus) van Google Mail. De uitleg in Ubuntu 18.04 bevredigt mij niet erg. Ik vrees dat dit Google Mail-adres mijn klassieke provideradres gaat wegdrukken of zelfs vernietigen! Ik wil beide apart in mijn huidig Thunderbirdprogramma zien staat. Lukt dat? En, hoe doe je dat precies? Ik vertrouw Thunderbird niet erg omdat ik bij de opwaardering van 16.04 naar 18.04 al 'n hele hoop mail en adressen zien verdwijnen heb. Staan die nog ergens in mijn thuismap, waarin blijkbaar het deel van 16.04 staat in een aparte bestandenmap?

Norbert de strandkruier

« Laatst bewerkt op: 2021/09/18, 22:10:54 door Ron »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/18, 15:33:32 »
Ik gebruik Thunderbird al vele jaren vóór ik op Ubuntu kwam (dat was in voorjaar 2007), en het heeft nog nooit gefaald. Je kan zonder probleem meerdere accounts naast elkaar hebben in Thunderbird. Die verschijnen dan links netjes onder elkaar, en kan je in-en uitklappen.

Als je een account toevoegt, zal die zeker de andere niet wissen. Lukt het toevoegen van de nieuwe account niet, dan kan je die ook altijd weer verwijderen.

Bij toevoegen van een account wordt die als het goed gaat, praktisch automatisch geconfigureerd. Anders kan je nadien de instellingen checken en aanpassen indien nodig.

Voor gmail zijn de serverinstellingen:

Server type: IMAP Mail Server
Server naam: imap.gmail.com poort 993
Gebruikersnaam: je gmail adres

Veiligheidsinstellingen:
- Connection security: SSL/TLS
- Authentication method: OAuth2

Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/18, 19:42:42 »
Kunt U mij eens de juiste weg tonen? Want, wanneer als ik via "Bewerken" naar "Accountinstellingen" ga dan zie ik daar eerst mijn account dat ik al vóór gmail had. Onderaan kun je dan naar "accountacties" en daar kan ik dan kiezen tussen "Een ander e-mailadres toevoegen" of "een andere account" toevoegen? Welke van de twee moet ik kiezen? Antwoord mij daar eerst eens op want dan is het voor mij nog niet gedaan met de problemen.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/18, 22:11:29 door Ron »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/18, 19:59:12 »
Nieuw e-mailadres als volgt: In TB Bewerken > accountinstellingen > accountactie en dan E-mail account toevoegen. Daarna  naam, nieuwe e-mailadres en wachtwoord invullen en daarna klik op doorgaan.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #4 Gepost op: 2021/09/18, 21:26:27 »
Kan het iets minder groot qua letters a.u.b.? We zijn niet slechtziend.  ;)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #5 Gepost op: 2021/09/18, 21:36:09 »
Ik wil het graag met U eens zijn, geachte HWE64. Maar wat me in verwarring brengt is het volgende: er verschijnt namelijk een schermpje waarin het volgende staat:
  "Uw bestaande e-maladres instellen" en daaronder "uw bestaande e-mail adres gebruiken." Maar: wat is nu feitelijk mijn bestaande e-mailadres: dat bij Google of dàt
bij mijn provider? Ik wel geen gepruts aan het e-mailadres van mijn provider, zie je? Ik wil hier zeker van zijn en dat begrijp je wel.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/18, 22:12:02 door Ron »

Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #6 Gepost op: 2021/09/18, 22:09:17 »
@ Strandkruier

1) in het eerste veld: uw naam ingeven;
2) in het tweede veld uw e-mailadres ingeven (van GMail bv.)
3) in het derde veld uw wachtwoord (van GMail) en aanklikken of je het wil onthouden (dan moet je het niet ingeven na openen van Thunderbird);
Klik dan op doorgaan -- er passeert een en ander en je krijgt dan een veiligheidsbericht van GMail -- die open je en beantwoord de vragen (= ingeven e-mail en daarna wachtwoord ---- ontvink dat je ingelogd wil blijven --- dit is om te bevestigen dat jij het bent ...).



! klik op de afbeelding om groter weer te geven.

Hopelijk kan je hier mee verder.
Succes.
groet,
spievensterke.

« Laatst bewerkt op: 2021/09/18, 22:13:01 door Ron »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #7 Gepost op: 2021/09/18, 22:39:35 »
@Strandkruier, Je naam in het 1e veld, daarna je gmail adres (die je al hebt) in het 2e veld en je Google wachtwoord in het 3e veld. Daarna op doorgaan klikken. Alles zoals Spievensterke aangeeft. Met de tekst boven de invulvelden hoef je niet op te reageren. Zie voorbeeld die ik al ingevuld heb
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #8 Gepost op: 2021/09/18, 23:39:15 »
Neen, hoor! Het lukt nog steeds niet! Wat mij wel verwondert is dat Google mij lijkt te herkennen en dat in de instellingen van zowel Google als Firefox dezelfde wachtwoorden staan. Nu valt het me wel op dat vroeger Facebook niet om een naam vroeg maar als gebruikersnaam dezelfde e-mailadresalias gebruikte. Misschien zit het dààrin?

Norbert
« Laatst bewerkt op: 2021/09/19, 10:59:15 door Ron »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #9 Gepost op: 2021/09/19, 00:01:17 »
Gebruik je Google mail in Chomium of Chrome?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #10 Gepost op: 2021/09/19, 00:10:46 »
Het is me tenslotte toch gelukt. Op een gegeven ogenblik stuurden ze me per e-mail een invoercode toe die ik moest ingeven om mijn wachtwoord opnieuw te kunnen instellen. Dat heb ik gedaan maar het lukte verder niet. Toen deden ze me het voorstel om die code naar mij te sturen via mijn gsm. De (andere) code die ik daar zag werkte wel!!! Ik kan nu dus terug via Chromium naar mijn website bij Facebook gaan en ook is er in Thunderbird een nieuwe account van Google verschenen!
't Is nauwelijks te geloven! Ik ben er dagen mee bezig geweest!!

Norbert
« Laatst bewerkt op: 2021/09/19, 10:59:33 door Ron »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ik wil graag een nieuw e-mailadres installeren in Thunderbird.
« Reactie #11 Gepost op: 2021/09/19, 00:17:02 »
Mooi dat het gelukt is. Het is tegenwoordig wel zo dat Google om een 2 traps verificatie vraagt en dat kan via een sms bericht weergegeven worden. Dat ligt er maar aan wat je ingesteld hebt.
groet Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)