Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cdparanoia en copycontroled audio cd  (gelezen 4702 keer)

Offline kuifje09

  • Lid
cdparanoia en copycontroled audio cd
« Gepost op: 2016/01/27, 17:43:00 »
Hallo beste lezer,

Ik probeer mijn cd's te digitaliseren , voor de mediaplayer, en ben er achter gekomen dat ik 4 copycontroled cd's heb.
Deze waren voorzover ik weet altijd met cdparanoia te lezen en te copieren. cdparanoia III release 10.2
Maar helaas lijkt dat niet meer te lukken. Ik begrijp het niet...
Is de huidige cdparanoia een gestripte versie ?

Alle tracks clippen, en zijn niet om aan te horen, waarom heb ik deze ook gekocht ? balen.

Weet iemand een slimme oplossing anders dan via een audio cd speler en audio-copy te maken?

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/27, 18:01:34 »
Zojuist meteen maar geprobeerd om de cd via een audio-cd-speler met 45 sec anti shock protection te spelen en zo maar op te nemen, Helaas, dat gaat ook niet ?  Niet om aan te horen.
Het verhaal was toch dat audio spelers nooit problemen zouden hebben met dit soort disc's ?

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/27, 22:52:06 »
Jammer dat kennelijk niemand hier last van heeft ?  :|

Wat ik nu doe: cdspeler op lijn ingang, opnemen met 48000 bps dan een conversie naar 44100 bps.
Dat geeft een enigszins redelijk resultaat. Maar dit is werkelijk te gek voor woorden...
Maar er blijft nu nog wel een metalig randje over. Niet echt fijn.

Er moet toch een betere manier zijn.

( Afspelen in een windoz pc en dan opnemen op de lijn-in op de linux machine ? beetje omslachtig )

Offline DeBaas

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/27, 23:01:57 »
asunder en lame installeren ?

asunder is de CD-ripper.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/27, 23:15:09 »
Bedankt voor de reactie, maar helaas, Asunder maakt gebruik van cdparanoia, en cdparanoia laat het tegenwoordig dus afweten.

Edit, zowel de BMG copycontrol als de EMI copycontrol.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/28, 03:56:50 »
Misschien met exact audio copy onder wine, dat schijnt ook te werken. Al heb ik het zelf niet gebruikt op Linux.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/28, 21:34:50 »
Thanks for the EAC tip, but unfortunatly, it rips the cd as a DTS coded cd, so this is not working too.

Lot of peaople having a sonos system want to rip cd's for there system and have the same problems.

Also, I tryed to listen via my dvd player, but then also it sounds badly. so you cannot copy them but also cannot listen
to them, no way doing that while you want good quality. There is always a sharp edge at the sound. Filtering in whatever way
hurts more then it does good.
So, maybe better to ditch those cd's, because I want get any refund for those I think.
These cd's are not easy, or not at all to rip, but they are a ripoff, for sure. Thanks to EMI and BMG for there trust in me as customer.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/29, 23:34:53 »
Hm, waarom heb ik bovenstaande reaktie in het engels gedaan ? Beroeps deformatie zal het zijn...

Maar, het is nog erger met de cd's. Alhoewel er nu niet meer met dat coycontrol verkocht worden, Het blijkt dat ik er nog een paar heb ( helaas ) zelfs een ooit gehad van een boekencentrum. Daar staat zelfs niet op dat hij is behandeld met een muziek verziekend protocol o.i.d.   
Kijk, ze zijn allemaal te kopieren, dat is het punt niet, maar de geluidskwaliteit van zelfs al het origineel is hopeloos.

Nou, ik ben gelukkig niet de enige die hierin getrapt is. Een schrale troost, dat wel.

Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/30, 16:56:47 »
Ik heb zelf ook een Copy Controlled CD liggen (bij aankoop ook niet goed op gelet) maar die was prima te rippen met K3B. Weet je trouwens wel zeker dat het komt door Copy Control en niet door bijv. beschadigingen op de CD?

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/30, 22:39:13 »
Ha Erik, Dat K3B zou ik eens kunnen proberen, maar dat gooit mijn gnome in de war... Programmerde men maar slechts voor X11, en MWM. Dan was alles een stuk makkelijker , eenvoudiger te configureren, zelf muismenuutjes maken etc...

Helaas, gnome, KDE etc, dat botst nogal eens. Overigens heb ik K3B lang met plezier gebruikt, maar dat was volgens mij toen er nog niet van die vreemde "nep"cd's bestonden.

Maar dat rippen lukt wel, aleen word de cd er niet beter op. Zonder te rippen is het al waardeloos. En dat is niet de kwaliteit van de CD.
Het is de niet aan de CD-Audio standaard voldoen van een aantal platen maatschappijen.

Zat een paar dagen terug nog te kijken naar een audio-setje van Sony, daar staat in de handleiding domweg keihard:
"er bestaan tegenwoordig cd's met copycontrol beveiliging, deze zijn waarschijnlijk niet goed af te spelen op deze set"
of van die strekking. Dus het is echt wel bekend dat die "rommel" verkocht word.

Nu vind ik er nog een, Het BesteVan Eigen Bodem op zich leuk, maar vreselijk scherp om te horen.
Als je die ript en met audacity bekijkt dan zie je meteen waar het aan schort, maar hoe krijg je het goed?

Dergelijke cd-s zijn allemaal tot 100 % volgestuurd ( nivo ) en hoe harder de muziek, hoe slechter het word.
Luister maar eens met de koptelefoon op op je super audio-HiFi toren. De lol is er meteen vanaf.

De cd die ik net noem is trouwen van 2011. Dat begrijp ik dus helemaal niet, want na 2006 zou het niet meer gebruikt worden.
Wellicht is de uitgever buma nl hier het probleem. Daar is de hierboven vernoemde cd van.

Veel cdś heb ik tot nu toe domweg geript en als mp3 VBR-Hoogste kwaliteit, weggezet. Dat is het minste wat je kan doen om de kwaliteit enigszins te behouden, of Flac. maar dan wordt het weer zo groot.
Nu ben ik erg benieuwd welke cd er straks nog meer door de mand vallen. Gelukkig zijn mijn favorieten tot nog toe allemaal in orde. Maar ik heb er hier meer dan alleen voor mij....

EDIT: op de CD staat niet dat CopyControl symbool afgebeeld !

Edit : Inmiddels blijk ik er nu dus 10 te hebben. , waaronder een paar gratis bij de shampo verstrekte of zo.
------- Allemaal Buma, Emi, en Bmg. sommige met copycontrol embleem, sommige met helemaal niets, dus geen compact-cd, volgens de industrie standaard van destijds.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/04, 16:08:53 door kuifje09 »

Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/06, 16:53:35 »
Kort door de bocht en op de rand van illegaal: pak eens een torrent en kijk of jouw CD er tussen staat. Dan heb je je doel toch bereikt.

Er zijn een heel pak CD's die compleet afwijken van de industriële standaard opgesteld door Sony en Philips. Eigenlijk zou je dit moeten aanklagen. Ook bij de SACD komt regelmatig een 'fout' om de hoek kijken, en altijd in jouw nadeel als eigenaar van het gebruiksrecht.
Op die manier gooit de muziekindustrie helemaal haar eigen ruiten in; met een daling in verkoop als gevolg.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/06, 21:12:24 »
Er zijn een heel pak CD's die compleet afwijken van de industriële standaard opgesteld door Sony en Philips.
Een copy-controlled CD is dan ook helemaal geen audio-CD (volgens de officiele specs). Dat is ook de reden waarom 'gewone' rippers niet met een cc-cd om kunnen gaan: een cc-cd is immers geen audio-cd. Logisch en ook helemaal volgens de intentie van diegenen die de cc aanbrengen, die juist die belemmering aanbrengen zodat er niet geript kan worden.
Citaat
Op die manier gooit de muziekindustrie helemaal haar eigen ruiten in; met een daling in verkoop als gevolg.
Joh. En maar afvragen waarom torrents zo populair zijn. Hand in eigen boezem steken is iets waar de media-maffia nog nooit van gehoord heeft.

Offline sjarel

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/06, 22:40:08 »
Ik gebruik  https://www.freac.org/   ript naar .flac ,lossless audiobestand. Mp3 of .wav moet ik niet veel meer van hebben. En heeft een automatische databank voor titel/artist.
En als je alles gaat lezen over muziek en bit-diepte enz,enz wordt je mss een geleerde . .aiff is de beste volgens mij maar van  iTunes , maar .flac is ook goed.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/07, 07:40:28 »
Wat me ook nog te binnen schoot, daphile linux. http://www.daphile.com/
 
Eigenlijk een audiofiele headless server, maar daar schijnen ook rip programma's in te zitten.
Misschien proberen dat van usb te draaien en te kijken of je goede rips kan maken?

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/07, 15:35:23 »
Thanks for those latest reactions.

Again this, it is not to make just copies, but to get clean music, where I paid for.
But I will try the 2 things mentioned above.

First freac in wine... ( Hope that works )  then have a look at the linux variant , which a bit more complicated, compiling and maby getting extra libs and patching cdparanoia.
I even got the Idea maby the patched cdparanoia is just the thing where it is about.

However, Daphile sounds realy good, maby do that as first...

I whish I knew that before... Why is freac not in the repos ? And Daphile, I never heard of before...

I will tell what works for me.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/07, 15:58:19 »
Nou ik hoop dat bovenstaande begrepen is... Blijft vreemd om in het engels te reageren terwijl dit toch een nederlands forum is...

Als eerste de windows versie van freac getest.  Werkelijk een perfect programma, als je slechts wilt rippen en coderen.
Helaas hersteld het de cds200/cactus errors niet.  Nu de BMG/EMI test...

Edit:  Zowel EMI als BMG copycontrol worden geript, maar de errors blijven.

Al met al, pijn aan de oren, of zijn mijn Mid/Tweet echt gescheurd.

Maar, alle lof voor dit progje, doet het goed en razendsnel ! een aanrader.
Slecht 1 minpunt, de General options geven een crash. De codec options gelukkig niet.

Edit2: Nu kijken wat de Daphile doet, dat gaat wat langer duren.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/07, 16:10:42 door kuifje09 »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/07, 17:46:29 »
Misschien is Flacon nog iets voor je?

https://flacon.github.io/

Ik gebruik dat om rips van een CD (1 groot WAV bestand) in losse nummers (flac) op te splitsen. Maar dan moet je dus wel eerst een goede rip van je muziek CD hebben, dus wellicht heb je er niets aan....

Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/07, 18:02:27 »
Mag ik vragen wat voor muziek er op staat? Een beetje populaire muziek?
Als je de originele cd hebt, en dus de rechten betaald zijn, ben je gemachtigd om te zorgen voor een reservekopie. Daarbij maakt het niet uit hoe je de kopie verkrijgt, dus mag ook downloaden.

De simpele regel is dat een kopie maken of downloaden mag als het zonder commercieel oogmerk en uitsluitend voor jezelf is.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Auteurswet/16b.html
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/07, 19:08:22 »
okee, dat wetboek, Ik vraag me af welk addertje er ergens onder het gras ligt... Maar goed, als ik ergens kopieen kon downloaden die wel een goede kwaliteiet hebben. Ik heb wel eens gezocht, niet zozeer muziek, maar wel programmatjes, om eens uit te proberen, maar meestal geen success. Mijn nichtjes en neefjes zijn daar een stuk slimmer in.


Dan, Daphile.  Leuke audiospeler voor als je een pc werkloos hebt staan met wat losse schijven. Rippen kan hij ook, maar waarom hij de fouten er niet uithaalt ? Wie het weet mag het zeggen.
De muziek is ondanks gebruik van Acuraterip, van top van de top moet zijn,  niet goed. Nog steeds sherp en met slissen hissen etc... Bagger dus.

Welke cd's ( Niet lachen, ze zijn niet zozeer voor mijn oren bedoeld. )
TMF-Awards 2007, gehad bij kruitvat  en nog een paar andere gratis cds
Jan Smit, Jan Smit,com  2007
Hind , Around the world  2003
Alicia Keys , The diary of Alicia keys  2003
Buma Nl, Het beste van eigen bodem,  2011
25 jaar hazes, Het allerbeste van, 2003
Guus Meelig, LevensEcht 2004

Die kunnen allemaal denk ik zo de prullenbak in, Dank U .  Ik geef het maar op denk ik.

n.b. Wees blij als je die fouten in de muziek zelf niet hoort, net als met MP3 128K, hoor je het eenmaal, dan ben je de klos.

Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/07, 19:15:46 »
okee, dat wetboek, Ik vraag me af welk addertje er ergens onder het gras ligt... Mijn nichtjes en neefjes zijn daar een stuk slimmer in.

Vraag je neefjes of nichtjes of ze die cd voor je willen downloaden en bewaar de originelen goed voor aantoonbaarheid van de rechten.

Dat addertje onder het gras is er gewoon niet.  =D Het is een hiaat in de wet. Je mag kopieën hebben van alles (ook muziek) waar je rechten over betaald hebt, ongeacht hoe je die kopie regelt. Heel simpel.
De enige adder die er is is dat je ze nooit tegelijk mag gebruiken. Dus niet jij de kopie cd op in je auto en je partner de originele in huis aan. Want dan is er geen sprake van kopie maar dubbel.
Keihard dit. Hier is al veel rechtspraak over geweest.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/09, 16:47:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/07, 20:31:59 »
Allen bedankt, Ik ga nu maar eens bij mijn Neefjes/Nichtjes te rade.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/09, 16:11:00 »
Nog even een nabericht:

Had in de gauwigheid de idols greatest moments al omgezet, maar nu blijkt dat ook een bagger cd te zijn.
En ja, hij is van BMG, staat niets aan de buitenzijde over copy-control, aan de binnezijde staat keurig het compact disc symbool maar als je hem importeerd blijkt dat het een cds200 cactus disc te gaan. Als dat geen verlakkerij is weet ik het niet meer.

Ja en ook hier, als je analoog ( in de stereo ! ) beluisterd is het inderdaad al pet. Allemaal een gescheurde stemband...

Offline kuifje09

  • Lid
Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/09, 17:10:22 »
Wellicht een oplossing gevonden !

Ik maak nu een rip naar wav, vervolgens doe ik een notchfilter op 3300 Hz, nivo 1.
Notch filter in audacity, in de extra 12 plugins in de effects tab.

Met Guus Meeuwis, 1 voor allen geeft dat een behoorlijk goed resultaat.

Wellicht kunnen anderen ook eens een experiment doen met die idiote cd's ?

Edit: zelfde voor helmut lotti lovesongs 2 uit 2000 van BMG.
Duidelijk gemarkeert als Compact Disc, maar er is iets mee, niet helemaal duidelijk wat , maar lijkt op cds200.
Filteren enz, vooruit maar.
Overigens lijkt de notch op nivo 3 toch wat beter te klinken. Je houd wat meer hoog  over ik het o zo belangrijke gebied.
Wellicht is het afhankelijk van de CD.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/09, 18:15:44 door kuifje09 »

Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/09, 21:20:06 »
Juist, duidelijk.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: cdparanoia en copycontroled audio cd
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/09, 21:56:14 »
En dus kun je beter even een betere kwaliteit kopie downloaden. Je hebt de rechten daarvoor al.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore