Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: muisvlak uitschakelen  (gelezen 2364 keer)

Ralphius

  • Gast
muisvlak uitschakelen
« Gepost op: 2008/01/03, 00:47:12 »
hallo,

ik werk op een laptop maar het vlakje waar je bij gebrek aan een muis je cursor mee kan bewegen, dat is vrij gevoelig. Meestal werk ik toch met een aparte muis omdat dit nog eens zo handig is. Desondanks komt het net iets te vaak voor dat bij het snel doorwerken, ik toch eventjes met de linker of rechterduim het vlakje aanraak , met als gevolg dat ik het net niet heb opgemerkt en soms een hele of halve zin voor niets heb zitten typen omdat ik door het aanraken van dat muisvlak als het ware een "enter" gegenereerd had. Of iets anders , per ongeluk een of andere knop van de desbreffende interface heb geactiveerd of zo...
gevolg: tijdverlies en frustratie.
weet soms iemand hoe men mits een klein scriptje of zo dat stukje hardware (tijdelijk) kan uitschakelen?

dank...

R.

Offline lizardman

  • Lid
muisvlak uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/03, 01:34:16 »
Als je Ubuntu Gutsy gebruikt kun je bij:>Systeem>Voorkeuren>muis>>dan tabblad Touchpad: 'tikken is klikken' uitvinken.  Dan moet je echt op de knop drukken om een 'klik' te genereren
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

muisvlak uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/03, 02:07:26 »
Is er boven dat muisvlak niet gewoon een knop waarmee je het kan uitschakelen ?  Bij mijn Fujitsu Siemens wel.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Ralphius

  • Gast
muisvlak uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/03, 10:14:45 »
Het touchpad uitschakelen rechtstreeks op de computer is hier niet mogelijk.
Bij systeem>voorkeuren>muis heb ik tabbladen knoppen en beweging maar geen touchpad.
Ik kan hier wel een aantal zaken zo laag mogelijk instellen, eigenlijk komt dat op hetzelfde als de het vlak uitschakelen. Ok!
Bedank voor de tips!

Offline canti

  • Lid
muisvlak uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/03, 12:34:20 »
Dan heb je kennelijk een oudere versie dan Gutsy. Toen ik met Feisty werkte, was het inderdaad irritant toen er plotsklap en ongevraagd een popup-menu of andere zaken verscheen. Ook tijdens het schrijven van een werkstuk werden er ongewenste commando's uitgevoerd, zoals wissen van een tekst. Toen ik overstapte op Gutsy kon ik het probleem met de touchpad verhelpen. Heerlijk!! Ik raad je dan ook aan om naar Gutsy over te stappen.

canti

Offline Ed

  • Lid
muisvlak uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/03, 12:57:06 »
He, vreemd is dat, ik heb de laatste versie van Gutsy en bij mij staan er ook maar twee tabbladen en geen touchpad, hoe kan dat?

Ed

muisvlak uitschakelen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/03, 16:50:33 »
sudo apt-get install gsynaptics xserver-xorg-input-synaptics

of ksynaptics onder KDE

Kijk anders eerst onder Pakketbeheer (Synaptic) of die tweede al wel geïnstalleerd is.  De eerste is een configuratie-tool.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dorst

  • Lid
muisvlak uitschakelen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/03, 18:03:03 »
Citaat van: Prosper
sudo apt-get install gsynaptics xserver-xorg-input-synaptics
Ik draai vervolgens onder Sessies: syndaemon -d
Zorgt tijdens typen voor een interval van 2 seconden waarin de touchpad niet te gebruiken is.

Ralphius

  • Gast
muisvlak uitschakelen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/03, 20:30:57 »
dank voor al deze mogelijkheden,
maar als ik gsynaptics wil opstarten dan :

GSynaptics couldn't initialize. You have to set 'SHMConfig' 'true' in Xorg.conf

Maar ik heb twee vershillende computers draaien op Ubuntu Linux en bij geen enkele van de twee Xorgen is SHMConfig te vinden...

ook : syndeamon-d : opdracht niet gevonden
?

muisvlak uitschakelen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/03, 22:11:49 »
"Gewoon" dat lijntje toevoegen in die file.  Let wel, misschien moet dat wel in één of andere "device" sectie komen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Ralphius

  • Gast
muisvlak uitschakelen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/03, 22:23:22 »
Ok misschien wel bij sectie keybord... eum kzal proberen maar tzal voor morgen zijn...

dank je