Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestaat dit?"; automatisch synchroniseren verschillende mappen op schijven?  (gelezen 1632 keer)

Tja,
Wellicht vraag ik het onmogelijke, maar ik probeer kort mijn situatie uit te leggen;
1 Ik heb video/foto mappen staan op een NAS, voor iedereen beschikbaar thuis
2 Ik heb een kopie van dat alles gezet op een harde schijf in mijn Ubuntu 9.4 pc (als reserve, omdat na een verhuizing van een kamer naar de andere kamer, mijn externe USB-schijf bleek te zijn overleden, althans de electronica erom heen, de harde schijf was nog wel goed)
3 Ik heb daarnaast nog een kopie van deze dat op een andere harde schijf staat, op dezelfde pc, just to be safe.

Uiteraard ga ik tzt over naar een file-server in RAID zodat ik er geen omkijken meer naar heb. Maar ondertussen dit: elke keer als ik iets toevoeg aan mijn video/fotomappen moet ik dat dus op 3 veschillende plekken doen. Kans op fouten dus, vergeten, integriteit naar de gallemiesen. Is er een progje dat dat voor mij doet?? dus: de wijziging in een map automatisch ook doorvoert naar de andere 2 plekken op verschillende lokaties? (dus: 1 op de Lacie-NAS, 1 op een 1TB-schijf en 1 op een andere 500 Gb schijf, beide laatste schijven in mijn eigen ubuntu-bak)

Nou, als je dit hele verhaal hebt gelezen ben ik je al dankbaar. Nu nog iemand die ook nog een slimme tip weet!.... :rolleyes:
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Dit lijkt me typisch een taak voor rsync :)
Dat is bedoeld om verschillende locaties te synchroniseren.

Je zou op je computer een scriptje kunnen maken dat via rsync kijkt of er veranderingen zijn op je NAS.
Die veranderingen worden naar de ene schijf geschreven.
Hierna zou je die schijf weer kunnen synchroniseren met de andere schijf.

Zet dit in een cronjob en je vergeet het niet meer.
Rsync zorgt voor de controle op integriteit.

En over de toekomst: een RAID is geen backup!
Ben je zo stom geweest om zelf een bestand te wissen, dan is het gewoon weg. En ook een RAID kan kapot gaan in een ongelukkig geval.

Aha !! ik ga me eens verdiepen in rsync ! dankje voor deze tip, dat is wat ik nodig had!

En je hebt gelijk, slordige woordkeuze van me. Ik wil een aparte bak hebben waar ik mijn backups op zet, ik wil daarbij zeker een raid oplossing, omdat die de kwetsbaarheid veroorzaakt door een kapotte schijf vermindert. Ik heb afgelopen half jaar dus naast die defecte externe USB-schijf ook ineens een 500 Gb drive zien overlijden, een nieuwe Samsung was dat. Voelt dus niet zo lekker als je je video/foto's dan maar een 1 harde schijf toevertrouwt. Ik denk nu aan een Qnap-oplossing met liefst een paar TB, maar ik wil eerst nog mijn Zotac-low-budget-mediacenter-project afronden.

Dank voor je tip, ik ga eerst maar eens snuffelen op de mogelijke wiki's, howto's en Google als beste vriend inzetten rondom rsync.
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb


Hallo, dit is wat ik doe om mijn fotomap (69 GB inmiddels) naar een andere harde schijf in dezelfde pc te synchroniseren:
$ rsync -tva fotoos /media/disk2/
Het volgende Perl-scriptje gebruik ik om mijn fotomap naar de schijf op een andere pc in mijn lokale netwerk te synchroniseren. Let op dat --delete: dit kan alleen maar van bron naar bestemming, als je dat ook opneemt in bestemming, kom je in een raar soort loops terecht. Deze optie zorgt ervoor dat als je een boel testbestanden in de bronmap weggooit, deze ook in de bestemmingsmap verwijderd worden, scheelt een boel vervuiling.

#! /usr/bin/perl -w
# van pc1 naar pc2:
system("rsync -tva --delete fotoos famille\@192.168.0.101:/home/famille");
# van pc2 naar pc1:
system("rsync -tva famille\@192.168.0.101:/home/famille/fotoos/ fotoos");
exit;

Het eerste commando heb ik ondergebracht in een cronjob (Gnome taakplanning is een handig gui-tooltje daarvoor) en alles wordt twee keer per dag gesyncd. Het Perl-script voer ik (via een kort alias) alleen uit als de andere pc ook aanstaat.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 14:21:07 door Paul Matthijsse »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Waarom gebruik je in het 2e geval een Perl-script?
Is het niet veel eenvoudiger en overzichtelijker om het gewoon in Bash te doen? Of is dit maar een klein gedeelte uit een uitgebreid script dat veel meer doet?

Simpel. Dit script werkt en als ik het direct in rsync doe, wordt de fotomap op een of andere manier opnieuw gekopieerd in de map bestemmming/foto/foto, en met 69 GB is dat niet leuk. Het probleem zit 'm ergens in een slash teveel of te weinig. Rsync werkt niet altijd intuïtief: de commando's met slash achter een map of zonder, werken anders als je het op 1. dezelfde schijf doet, 2. twee schijven op 1 machine en 3. twee schijven op 2 machines. En omdat ik lui ben, gebruik ik dat wat werkt en dat is dit Perl-scriptje in dit geval! :-)

« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 12:03:57 door Paul Matthijsse »