Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schoolopdracht  (gelezen 1266 keer)

Offline Rick.H

  • Lid
Schoolopdracht
« Gepost op: 2011/04/21, 12:55:54 »
Hallo,

Voor school moet ik een opdracht maken de opdracht betreft het volgende: gebruikers aanmaken, mailserver + webserver opzetten, bepaalde rechten op een map binnen Linux.

Nu is mijn vraag echter welke Linux variant kan ik het beste hiervoor gebruiken? Ubuntu of OpenSuse?

Hoor graag van jullie.

Groetjes Rick

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Schoolopdracht
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/21, 13:06:21 »
Nu is mijn vraag echter welke Linux variant kan ik het beste hiervoor gebruiken? Ubuntu of OpenSuse?

Als je deze vraag stelt op het OpenSuse-forum, zul je vast het omgekeerde antwoord krijgen als je hier krijgt.  =D

Hiermee kun je alvast mee aan de slag http://wiki.ubuntu-nl.org/, alhoewel het mij een nogal veelomvattende opdracht lijkt: over gebruikers en/of rechten alleen al valt al meer dan genoeg te vertellen.


Re: Schoolopdracht
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/21, 14:47:00 »
Het maakt geen ene kont uit welke distro je gebruikt.

Voor gebruikers aanmaken, gebruik je "useradd", bewerken doe je met "usermod", verwijderen doe je met "userdel", en wachtwoorden opzetten doe je met "passwd /naam/" (vervang de /naam/ door de username die je wilt beheren).
Voor de rechten en eigenaren gebruik je respectievelijk "chmod" en "chown".

Voor de webserver en mailserver is dat een ander verhaal, maar dat kan je op HowToForge vinden.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Schoolopdracht
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/21, 14:52:42 »
Nu is mijn vraag echter welke Linux variant kan ik het beste hiervoor gebruiken? Ubuntu of OpenSuse?
Ubuntu is het aller, allerbeste dat er is  :evil:

Zoals eerder gezegd maakt het niet zoveel uit wat je gebruikt, het is meer een kwestie van smaak.
Alles wat je op een server kunt, kun je ook op Ubuntu Desktop. Als je nog niet zoveel ervaring hebt met Linux zou ik je aanraden om alles op de Ubuntu Desktop-editie te gaan doen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ramana

  • Lid
Re: Schoolopdracht
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/21, 15:03:21 »
Als je je leraar versteld wil doen staan: neem Arch Linux... :

Ps de Arch-wiki's zijn super!

Re: Schoolopdracht
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/21, 15:07:19 »
Alleen denk ik niet dat die het zelf wel fijn gaat vinden.
Ik heb zelf ook Arch geprobeerd, maar ik liep steeds vast bij Pacman.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Schoolopdracht
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/21, 15:49:01 »
Alleen denk ik niet dat die het zelf wel fijn gaat vinden.
Ik heb zelf ook Arch geprobeerd, maar ik liep steeds vast bij Pacman.

Juist Pacman werkt goed! Laat me raden: pacman Syu (als root) wilde niet?

Nadeel van Arch is dat je even (heel wat) commando's moet intypen voordat je een grafich systeem hebt, maar dat is ook weer het voordeel: dan heb je Linux aardig onder de knie.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 15:52:35 door Ramana »

Re: Schoolopdracht
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/21, 15:54:48 »
Nee, helemaal niks met Pacman werkt niet.
Installatie van Apps, installatie van Gnome, en met Updaten wist ik helemaal niet welke commando ik moest gebruiken.
Ik dacht:
凸(゚Д゚#)ヤンノカゴルァ!!

Re: Schoolopdracht
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/22, 17:52:59 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu