Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lijst met te verwijderen letterypen  (gelezen 667 keer)

Lijst met te verwijderen letterypen
« Gepost op: 2023/09/07, 14:20:27 »
Bestaat er een goede lijst met te verwijderen lettertypen. De lijst van Pjotr is al heel wat maar er kan veel meer weg, alleen ben je dan een halve dag bezig te zoeken met wat wel en wat niet te verwijderen.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Westerwolde

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lijst met te verwijderen letterypen
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/07, 14:24:42 »
Kijk wel uit.... Kans op forse nevenschade. Denk o.a. aan onleesbaar / onbruikbaar geworden menu's in toepassingen.

« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/07, 15:12:43 »
Dat snap ik en ik weet dat door sommige lettertypen te verwijderen er systeemproblemen kunnen ontstaan. Maar wat moet ik met de lijst Noto sabs symbols, de lijst noto sans Mayanmar, de lijst Noto sana math, de lijst Noto mono ?
Ik zou er graag een paar kwijt zijn. Het is voor mij meer een gevoel van overbodigheid dan noodzakelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/07, 15:14:24 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Westerwolde

« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/07, 16:39:47 »
Hallo, als je de Noto's et al gaat verwijderen, verwijder je waarschijnlijk ook systeemfonts, zoals Pjotr al aangaf. Dat kun je zien als je in Synaptic een Noto selecteert om te verwijderen en dan bij details kijkt wat er precies verwijderd wordt. Vaak meer dan de Noto's alleen.

Ik heb ook last van die lange fontlijsten, vooral in Scribus en Inkscape, programma's die ik vaak gebruik. Versie 3.1 van Inkscape heeft een optie om alleen de fonts van het huidige document te tonen, of recent gebruikte fonts. Dat is al een hele verbetering.

Hieronder vind je een Engelstalige discussie over het toevoegen van regionale fontopties (Latijn, Europa bijvoorbeeld) tijdens de installatie, maar er zijn haken en ogen...

https://discourse.ubuntu.com/t/excessive-fonts-installed-by-default/20924/11

Offline wowo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/08, 11:16:32 »
Ik gebruik altijd font-manager installatie via synaptic.
Daarmee schakel ik een hele hoop fonts mee uit. Dus ik verwijder ze niet. Werkt bij mij prima zo.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/08, 11:24:32 »
Heb ik nu ook geïnstalleerd, alleen heet het ding nu lettertype beheer en werkt het voor geen meter. Bij de keuze lettertypen bevriest de gehele pc, en bij lettertypen beheer op verbergen  klik krijg ik de volgende afbeelding, schiet er dus niks mee op.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/08, 11:35:00 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Westerwolde

Offline bart85

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2023/09/08, 12:14:28 »
Lettertype beheer is de Nederlandse naam van het Engelse font manager. Het is hetzelfde programma.
Relying on complex tools to manage and build your system is going to hurt the end-users. [...] "If you try to hide the complexity of the system, you'll end up with a more complex system". Layers of abstraction that serve to hide internals are never a good thing. Instead, the internals should be designed in a way such that they NEED no hiding.

— Aaron Griffin

« Reactie #7 Gepost op: 2023/09/08, 12:15:49 »
Ik gebruik altijd font-manager installatie via synaptic.

EXCELLENT !!!
Dank u vriendelijk.

PS. Had je dat niet eerder kunnen zeggen?   :)

« Reactie #8 Gepost op: 2023/09/08, 12:34:08 »
Dat heb ik ook gedaan en dan krijg je lettertypebeheerder. Blijkbaar zijn er sinds de .3 uitgave wijzigingen doorgevoerd.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Westerwolde

« Reactie #9 Gepost op: 2023/09/10, 11:05:40 »
Via Synaptic heb ik 81 fonts pakketten kunnen verwijderen. De noto fonts is een apart verhaal:  Een aantal Noto fonts tegelijk markeren voor volledige verwijdering geeft foutmeldingen. Ze stuk voor stuk verwijderen gaat wel goed (een paar heb ik laten staan) en tot nu toe verloopt alles op rolletjes en geen gekke dingen. De lijst met lettertypen in Libre Office is aanzienlijk opgeschoond en overzichtelijk. Omdat nu bij iedere installatie handmatig te moeten doen is ook zo wat.

Nu kan ik als voorbeeld het script voor het verwijderen van lettertypen van Pjotr gebruiken, maar daar staat tussen elk lettertype een *fontnaam*.
Waarvoor is * dat?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Westerwolde

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2023/09/10, 11:08:42 »
Waarvoor is * dat?

Jokerteken. Om de verwijderingsopdracht zo kort mogelijk te houden.  ;)

« Reactie #11 Gepost op: 2023/09/10, 14:01:26 »
Dan moet ik dus tussen elk font een *notototo* plaatsen, wat een klus weer. Maar dan heb ik weer wat.
Mocht ik toch systeem foutmeldingen tegenkomen over die verwijderde lijst met fonts dan zal ik dat hier melden.
Voorafgaand heb ik een herstelpunt gemaakt, dus ik zet de bende zo weer terug als het fout mocht gaan.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/10, 14:03:02 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Westerwolde

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2023/09/12, 11:55:19 »
Zojuist een ongewenst neveneffect ontdekt: de verwijdering van fonts-tlwg-* (Thaise lettertypes) kan de verwijdering van MythTV veroorzaken (als je MythTV hebt geïnstalleerd). Ik heb er inmiddels een waarschuwing voor op mijn webstek gezet.

« Reactie #13 Gepost op: 2023/09/12, 14:26:06 »
Dat is voor de mensen die  MythTV gebruiken vervelend, dus een terechte waarschuwing. Ik heb aan VLC genoeg en mediacenters altijd ondingen gevonden. Het is gewoon die enorme lijst aan lettertypes die je in LibreOffice ziet dat mij zo stoort en wat ik niet nodig heb wil ik weg hebben. Maar dat zal wel een psychische tik van mij zijn.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Westerwolde

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #14 Gepost op: 2023/09/12, 14:28:12 »
Dat is voor de mensen die  MythTV gebruiken vervelend, dus een terechte waarschuwing. Ik heb aan VLC genoeg en mediacenters altijd ondingen gevonden. Het is gewoon die enorme lijst aan lettertypes die je in LibreOffice ziet dat mij zo stoort en wat ik niet nodig heb wil ik weg hebben.

Helemaal mee eens, want zo denk ik er ook over.  :)

« Reactie #15 Gepost op: 2023/09/18, 22:57:48 »
Inmiddels heb ik bijna alle  "fonts noto", ( behalve noto mono- noto sans- noto sans medium) verwijdert en er zijn geen systeem foutmeldingen gemeld. Voor zover ik nu kan over zien werkt het Xubuntu systeem naar behoren.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/18, 23:03:12 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Westerwolde