Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 HDD's, slechts 1 bruikbaar  (gelezen 900 keer)

2 HDD's, slechts 1 bruikbaar
« Gepost op: 2007/12/29, 11:47:11 »
Ls,

Ik heb een server (Hewlett Packard NetServer E60) met 2 HDD's welke elk beschikken over een opslagcapaciteit van 9,2GB.
Op een van deze HDD's staat Ubuntu 6.06.1, de andere is niet gepartitioneerd.
Maar welnu, hoe kan ik ook deze ongepartitioneerde HDD in gebruik nemen?
Het lukt mij niet om deze in Ubuntu te partitioneren, waardoor ik er dus niks mee kan aanvangen.
Ik weet niet of 't mogelijk is om bijvoorbeeld een dual boot te maken met Ubuntu op de ene HDD (die staat er al op) en Kubuntu op de andere HDD?
Bij voorbaat dank aan degenen die mij hierop antwoord kunnen geven.

- groet, Florian

Offline Tom4

  • Lid
2 HDD's, slechts 1 bruikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/29, 12:01:28 »
Een dual boot is perfect mogelijk. ik heb zelf xubuntu en kubuntu in dualboot , en elk op 1 aparte HD.
Kan je niet gewoon ubuntu op die1ne Hd installeren? met gewoon je ongepartitioneerde HD te selecteren en dan te installeren. (Dus niet manueel je partities instellen,dat kan je dan later met Gparted wel doen als je het wilt aanpassen.)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
2 HDD's, slechts 1 bruikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/29, 12:32:03 »
Je kunt met gparted (de live CD) die schijf gewoon indelen.
Daarna moet je wel de file /etc/fstab aanpassen, om te vertellen wat voor schijf het is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
2 HDD's, slechts 1 bruikbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/29, 13:16:53 »
Ik zie het nut niet van een dual boot hier, waardoor je twee operating systems moet gaan onderhouden. Je kan perfect kubuntu en ubuntu samen geïnstalleerd hebben. Bij het inloggen kan iedere gebruiker dan op elk moment de keuze maken of hij KDE dan wel Gnome wil gebruiken.

Je schijf partitioneren en formatteren gaat inderdaad grafisch en gemakkelijk met gparted. Daarna moet de schijf "aangemeld" worden in het bestand /etc/fstab, zodat die automatisch bij de opstart gemount wordt.

Offline Tom4

  • Lid
2 HDD's, slechts 1 bruikbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/29, 13:30:12 »
Citaat van: vanadium
Ik zie het nut niet van een dual boot hier, waardoor je twee operating systems moet gaan onderhouden. Je kan perfect kubuntu en ubuntu samen geïnstalleerd hebben. Bij het inloggen kan iedere gebruiker dan op elk moment de keuze maken of hij KDE dan wel Gnome wil gebruiken.

Je schijf partitioneren en formatteren gaat inderdaad grafisch en gemakkelijk met gparted. Daarna moet de schijf "aangemeld" worden in het bestand /etc/fstab, zodat die automatisch bij de opstart gemount wordt.
1Distro voor te 'testen' of wat probeert en 1 voor dagelijks gebruik.

2 HDD's, slechts 1 bruikbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/29, 13:42:24 »
@batelje
Dat was ik idd. van plan ;)
Ga zo maar eens proberen te installeren :)

2 HDD's, slechts 1 bruikbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/29, 13:58:54 »
Hij pakt 'm niet... :(
Ik heb de liveCD van Kubuntu 7.04 erin gestopt, maar de eerste keer kreeg ik de melding dat een bestand (/casper/nogwattes) ontbrak (wat is dat, 'casper'?), dus ik stop er een andere liveCD van Kubuntu 7.04 in, herstart (al meermalen herhaald), start 'ie gewoon m'n Ubuntu 6.06.1 installatie op.
Wat nu?