Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer/cd  (gelezen 2427 keer)

Offline jens88

  • Lid
Printer/cd
« Gepost op: 2007/06/26, 23:29:26 »
Hallo,

ik heb pas sinds vandaag Ubuntu geïnstalleerd op mijn pc (had windows XP tot gisteren maar door het vastlopen van de pc heb ik maar besloten om allers ervan te smijten en ubuntu te installeren), en ik zit met een klein probleempje.
Mijn voornaamste probleem volgens mij is dat mijn laptop cd's die ik insteek niet start zoals dat gebeurde in windows. Als ik handmatig bekijk wat er op de cd staat, kan ik de autorun.exe niet starten, en ook de installatiebestanden niet. Nu heb ik wel dringend mijn printer nodig maar kan ik hem niet installeren.

Printer/cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/26, 23:40:05 »
Een printer installeren gaat even anders dan in Window$.
Klik op Systeem>Beheer>Printers, nieuwe printer en als het goed is staat je printer erbij in de lijst.
Succes met het installeren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Duckie

  • Lid
Printer/cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/26, 23:41:50 »
Alle .exe bestanden zijn bedoeld voor Windows en dus niet voor Linux.
Het installeren van printers en dergelijke gaat op een andere manier.
Er van uitgaand dat je Gnome gebruikt kun je klikken op Systeem->Beheer->Printers.
Dan krijg je een wizzard waar je je printer kunt kiezen.
Staat jouw printer hier niet bij laat het dan even weten en vertel dan ook meteen wat voor printer je hebt.

edit:
En weer te langzaam getikt...
____________________________________________

Offline jens88

  • Lid
Printer/cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/27, 10:23:51 »
Het is een HP laserjet 1018, maar hij staat wel in de lijst. Ik heb alles gevolgd zoals ubuntu het zei, maar mijn printer wil nog steeds niet afdrukken, hoewel hij 'geinstalleerd is' met het juiste stuurprogramma.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Printer/cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/27, 10:28:31 »
Citaat van: jens88
Het is een HP laserjet 1018, maar hij staat wel in de lijst. Ik heb alles gevolgd zoals ubuntu het zei, maar mijn printer wil nog steeds niet afdrukken, hoewel hij 'geinstalleerd is' met het juiste stuurprogramma.
Ik heb precies dezelfde printer! Fijn apparaat.
Zo installeer je hem in Ubuntu:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/86722#p86722

Printer/cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/27, 10:35:07 »
Kijk eens bij "Systeem" - "Beheer" - "Printers" of hij daar bij staat. Je kan via de eigenschappen ook een testpagina afdrukken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Printer/cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/27, 10:37:05 »
Citaat van: DaSaint
Kijk eens bij "Systeem" - "Beheer" - "Printers" of hij daar bij staat. Je kan via de eigenschappen ook een testpagina afdrukken.
Dat werkt niet.... De printer moet telkens z'n firmware laden, vandaar. Anders verdwijnen de afdrukopdrachten in de wijde blauwe hemel....  :-)

Ik kan het weten, want ik heb dit apparaat zelf ook. De enige oplossing is het volgen van de instructie die ik in mijn eerdere bijdrage heb gegeven.

Offline jens88

  • Lid
Printer/cd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/27, 12:14:13 »
Um jah... bedankt voor de hulp pjotr123, maar zoals ik in het begin al zei heb ik nog maar pas ubuntu....
Hoe en waar typ je deze code dan? Volgens mij is het toepassingen-systeemgereedschap-konsole en dan intypen. Enige probleem, ik kan daar niet typen. Ik kan de eerste code wel kopiëren en plakken, maar dan moet ik mijn pasword ingeven en deze kan ik niet typen noch plakken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Printer/cd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/27, 12:22:40 »
OK. Ik heb de instructie even voor je vertaald en iets toegankelijker gemaakt. Je wachtwoord kun je wel intikken, ook al lijkt het alsof er niks gebeurt. Extra veiligheid in Linux: zo kan iemand die over je schouder meekijkt, niet zien uit hoeveel tekens je wachtwoord bestaat! Tik het maar eens in en druk op Enter.

Hier komt de herziene instructie:

1) Installeer EERST build-essential.
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
in de terminal:
sudo apt-get install build-essential

2) Verbind de printer met de computer en zet de printer aan.

3) ‭T‬ik achtereenvolgens de onderstaande commandoregels in de terminal.‭
‭Let op: slechts ‬1‭ ‬commandoregel per keer‭! ‬Na elke regel op Enter drukken.‭ ‬Sla niks over,‭ ‬het komt aan op precisie.‭ ‬Het beste kun je het onderstaande,‭ ‬regel voor regel,‭ ‬kopiëren en plakken in de terminal. Ook belangrijk: het uitvoeren van sommige commandoregels kan de computer flink wat tijd kosten: rustig afwachten.

wget -O foo2zjs.tar.gz http://foo2zjs.rkkda.com/foo2zjs.tar.gz

tar zxf foo2zjs.tar.gz

cd foo2zjs

make

./getweb 1018

sudo make install

sudo make install-hotplug

sudo make cups

4) De printer moet opnieuw opgestart worden na elke afdrukopdracht, tenzij je het volgende doet:
in de terminal:
sudo gedit /etc/hotplug/usb/hplj1018

Verander vervolgens /etc/hotplug/usb/hplj1018 als volgt:

# Set $DEV to, e.g. /dev/usb/lp0, to force the device you want
# Else, leave it null to automatically detect the device
#
DEV=/dev/usb/lp0
# DEV= ""

Dat wil zeggen, zet het teken # voor de DEV= "" regel (waarmee je hem uitschakelt). Nodig omdat het autodetectie-script er later een zooitje van maakt. Zo stel je zeker dat de locatie van de printer is afgedwongen.

5) Schep dan je printerprofiel:
in de terminal:
sudo gnome-cups-manager

Dubbelklik op het icoontje "Nieuwe printer". Zeg op alle vragen meteen ja en amen! Geen eigen keuzes maken, direct akkoord gaan met het voorgestelde antwoord. Nu zou je printer automatisch ontdekt en herkend moeten worden.

Daarna: rechtsklik met de muis op het icoontje van de Laserjet, en kies: als standaard instellen.

6) Herstart vervolgens je computer(!) en zet de printer aan en uit(!), om hem te resetten. Het zou allemaal goed moeten werken met deze oplossing.

Offline jens88

  • Lid
Printer/cd
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/27, 14:25:53 »
Ok nu werkt het:-) Bedankt voor de hulp!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Printer/cd
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/27, 14:26:23 »
Mooi zo. Graag gedaan!

franl

  • Gast
Printer/cd
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/21, 13:39:33 »
Ik heb net met de uitgebreide beshrijving van pjotr 123 een hp1020 geinstalleerd, ging prima! Veel dank

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Printer/cd
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/21, 14:37:28 »
Mooi! Blij dat het meerdere mensen helpt. Overigens: als je een HP 1020 hebt, dan moet je (uiteraard) overal waar 1018 staat, 1020 invullen.

Verder nog een tip:
Zet de printer aan *voordat* je een afdrukopdracht geeft. Anders drukt hij niet af....

gonkerd

  • Gast
Printer/cd
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/10, 11:30:04 »
Mijn printer doet het perfect, ik kan alleen niet handmatig dubbelzijdig afdrukken. Je kan natuurlijk wel eerst de even en dan opnieuw de oneven pagina's afdrukken. Maar da's niet zo handig vooral niet als je meerder documenten achter elkaar wilt afdrukken. Is er een mogelijkheid dat je "handmatig" dubbelzijdig kan afdrukken? Dus dat de printer driver per opdracht dat zelf bijhoud/regelt?

HJO

  • Gast
Printer/cd
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/04, 12:29:32 »
[edit] Problemen zijn opgelost. Pjotr, thanx voor de hulp!