Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: debian buster  (gelezen 4764 keer)

Offline peer

  • Lid
debian buster
« Gepost op: 2019/05/03, 13:49:03 »
De moeder van Ubuntu is bezig met het op de wereld zetten van een nieuwe distro: Debian 10. Deze heet Buster. https://wiki.debian.org/DebianBuster
Inmiddels is de laatste test-versie gearriveerd. Buster wordt ergens in het derde of vierde kwartaal van dit jaar verwacht.

Momenteel gebruik ik Kubuntu 18.10 . Deze moet op een gegeven moment geupgrade worden naar 19.04. Dit had ik geprobeerd maar dat ging niet goed zodat ik weer terug ben bij 18.10.  Omdat ik op mijn laptops Debian geïnstalleerd heb ben ik benieuwd hoe de nieuwe Debian Buster voldoet. Dus heb ik de is gedownload.
https://www.debian.org/devel/debian-installer/News/2019/20190415

Eerst heb ik Buster KDE geïnstalleerd in virtualbox. Het installeren duurde heel erg lang maar daarna had ik een werkende Debian Buster KDE. Zoals gebruikelijk de onnodige ballast gedeïnstalleerd. Alles werkt goed en doet eigenlijk niet onder voor kubuntu. Het oogt wat eenvoudiger en minder luxe maar daar houd ik juist van. In de komende tijd ga ik mijn programma's installeren en kijken wat daar goed of fout gaat.

Ik heb Buster KDE ook geïnstalleerd op een externe hdd. Dat ging een stuk sneller dan in virtualbox maar  Debian wilde niet opstarten. Het leek mij een display-probleem dus even gegoogled en het bleek dat ik het package firmware-linux moest installeren. Eerst even de sources.list aangepast (contrib non-free) toegevoegd en daarna het package geïnstalleerd. Succes. Ook op de externe hdd werkt Debian Buster KDE.
In de sources.list heb ik de naam Buster vervangen door de versie-indicatie: testing. Hierdoor wordt Debian een rolling distro die continu geupdate wordt.

In virtualbox heb ik nu Debian Buster KDE. Over een paar maanden is dit de nieuwe stable
Op de externe hdd heb ik nu Debian testing KDE.  Dit een rolling distro.
Ik ben benieuwd hoe mijn ervaringen met Debian zullen zijn. De eerste ervaringen zijn hoopvol.



 

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/03, 14:39:13 »
Hier een intussen full-time Buster gebruiker. Op al mijn werkstations en laptops draait het intussen. Ook op systemen van personen waarvoor ik het computerbeheer doe.
Overigens gebruik ik XFCE. Je had je installatie kunnen bespoedigen door deze iso te gebruiken: http://cdimage.debian.org/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/weekly-builds/multi-arch/iso-cd/
Hiermee heb je een net-install CD (kun je ook op een UBS-stick zetten) waarmee je meteen allerlei firmware aan boord hebt. Bovendien kun je dan kiezen voor de i386 of de AMD64 installatie als je een 64 bits systeem hebt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline loti

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/03, 15:00:54 »
Op mijn Lenovo T570 laptop draait nu ongeveer een halfjaar Debian Testing Cinnamon, en  bevalt prima.
Mocht je liever de nieuwste versie van Firefox gebruiken i.p.v. Firefox ESR, welke standaard geïnstalleerd is, dan kan je deze via Snap installeren. Je kan deze overigens gewoon naast elkaar blijven gebruiken.

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/03, 15:11:39 »
Hier een intussen full-time Buster gebruiker. Op al mijn werkstations en laptops draait het intussen. Ook op systemen van personen waarvoor ik het computerbeheer doe.
Overigens gebruik ik XFCE. Je had je installatie kunnen bespoedigen door deze iso te gebruiken: http://cdimage.debian.org/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/weekly-builds/multi-arch/iso-cd/
Hiermee heb je een net-install CD (kun je ook op een UBS-stick zetten) waarmee je meteen allerlei firmware aan boord hebt. Bovendien kun je dan kiezen voor de i386 of de AMD64 installatie als je een 64 bits systeem hebt.

Bedankt voor de tip. Ik wist niet dat de non-free cd er ook voor buster al was. Ik dacht dat deze alleen voor de stable versie waren. Hier zal ik de volgende keer zeker gebruik van maken.

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/03, 15:13:03 »
Dus nog geen serieuze problemen met buster/testing??

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/03, 15:37:23 »
Op mijn Lenovo T570 laptop draait nu ongeveer een halfjaar Debian Testing Cinnamon, en  bevalt prima.
Mocht je liever de nieuwste versie van Firefox gebruiken i.p.v. Firefox ESR, welke standaard geïnstalleerd is, dan kan je deze via Snap installeren. Je kan deze overigens gewoon naast elkaar blijven gebruiken.
Als je Testing gebruikt kun je ook Unstable erbij draaien. Kwestie van de preferences in /etc/apt/preferences aanpassen.
Citaat
Package:*
Pin: release a=buster
Pin-Priority: 900

Package:*
Pin: release a=unstable
Pin-Priority: 300

Package:*
Pin: release a=stretch
Pin-Priority: 100

#Package:*
#Pin: release a=jessie
#Pin-Priority: 100

Hier zorg je ervoor dat Buster het eerst aan de beurt is, maar dat je ook pakketten van Unstable kunt installeren met apt install -t unstable firefox firefox-l10n-nl
Mijn sources.list ziet er op dit moment zo uit:
Citaat
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ buster main non-free contrib
# deb http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free
# deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ buster-backports main non-free contrib
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib
# deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ stretch main non-free contrib
# deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ jessie main non-free contrib
# deb https://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/ jessie contrib
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/03, 15:42:02 »
Op mijn vorige post. Waarom Unstable erbij? Het kan op een heel zeldzaam moment voorkomen dat een pakket van Testing (Buster in dit geval) defect raakt bij een upgrade omdat een afhankelijk pakket nog in de onderzoeksfase zit. In dit geval kun je dat via Unstable repareren.
Dit verschijnsel doet zich op dit moment zo goed als niet meer voor omdat Buster nu bijna Stable is en 'bevroren' is. Maar als Busting Stable wordt en de nieuwe Testing aan de beurt is gaat dat vooral in het begin vaak gebeuren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/03, 15:42:58 »
Dus nog geen serieuze problemen met buster/testing??
Nee, helemaal niet. Ook niet op mijn nieuwe HP 250 G6 laptop niet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: debian buster
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/03, 15:46:38 »
De moeder van Ubuntu is bezig met het op de wereld zetten van een nieuwe distro: Debian 10. Deze heet Buster. https://wiki.debian.org/DebianBuster
Inmiddels is de laatste test-versie gearriveerd. Buster wordt ergens in het derde of vierde kwartaal van dit jaar verwacht.

Momenteel gebruik ik Kubuntu 18.10 . Deze moet op een gegeven moment geupgrade worden naar 19.04. Dit had ik geprobeerd maar dat ging niet goed zodat ik weer terug ben bij 18.10.  Omdat ik op mijn laptops Debian geïnstalleerd heb ben ik benieuwd hoe de nieuwe Debian Buster voldoet. Dus heb ik de is gedownload.
https://www.debian.org/devel/debian-installer/News/2019/20190415


Upgraden werkt bijna nooit goed op Ubuntu, in tegenstelling to Fedora waar het redelijk feilloos gaat, een schone installatie is daarom ook in de meeste gevallen aangeraden bij *buntu.

Misschien een vreemde vraag, waarom pak je dan geen Ubuntu/Kubuntu  LTS versie, Debian gebruikt namelijk oudere software versies om stabiliteit te garanderen. Als je dan toch die toer op wil is een LTS versie net zo goed. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/05/03, 16:03:21 door Maik »

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/03, 15:53:12 »
Upgraden werkt bijna nooit goed op Ubuntu, in tegenstelling to Fedora waar het redelijk feilloos gaat, een schone installatie is daarom ook in de meeste gevallen aangeraden bij *buntu.

Upgraden gaat bij Debian ook vrijwel altijd foutloos. Er zijn zelfs personen die niets anders doen en van Etch naar Lenny ==> Squeeze ==> Jessie ==> Wheezy ==> Stretch ==> Buster hebben gemigreerd. Hierbij dan via een kloon naar een nieuw systeem zijn overgestapt.
Het is mij nog steeds een raadsel waarom het dan bij Ubuntu (gebaseerd op Debian) dan wel fout gaat?

Citaat
Misschien een vreemde vraag, waarom pak je dan geen Ubuntu/Kubuntu  LTS versie, Debian gebruikt namelijk oudere software versies om stabiliteit te garanderen. Ald je dan toch die toer op wil is een LTS versie net zo goed. :)
Of Rolling zoals Unstable (Sid) of Testing bij Debian. Voor beginners niet aan te raden, maar gevorderden kunnen hier veel plezier aan beleven.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/03, 16:17:38 »
Kubuntu 18.10 werkt bij mij goed.  Eerder heb ik Mint kde, Opensuse en Manjaro en Neon gehad. Mint kde is gestopt. Neon heb ik ruim een jaar mee gewerkt maar kreeg steeds meer foutjes. Opensuse is fraai maar erg zwaar en traag. Liep bij mij een paar keer onverklaarbaar vast. Ik heb wel een zwak voor Opensuse omdat mijn eerste distro van Suse was. Manjaro heb ik een tijd  met plezier gebruikt. Maar toch weer ingeruild voor Kubuntu. Ik voel me toch meer thuis in de debian wereld.
In eerste instantie was ik erg blij met de minimal install optie van kubuntu. Bij de update van 18.04 naar 18.10 werd echter de full install geïnstalleerd.

Ik wil nu overgaan op debian. De extra laag van ubuntu of ubuntu en neon of ubuntu en mint wil ik niet. Gewoon terug naar de basis. En nu kom ik erachter dat debian buster kde vrijwel niet onderdoet voor kubuntu. Dus voor mij heeft kubuntu geen meerwaarde (dat zal voor andere mensen niet zo zijn).

Eigenlijk twijfel ik alleen nog in de versie. Ga ik over naar Buster, dus de stable versie of kies ik voor testing,de rolling editie?? 

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/03, 16:51:59 »
Eigenlijk twijfel ik alleen nog in de versie. Ga ik over naar Buster, dus de stable versie of kies ik voor testing,de rolling editie??
Je kunt natuurlijk ook Buster draaien en als die Stable wordt de backports inschakelen. Dan blijft Buster op veel punten bij de tijd. Zo kun je dan toch nieuwe kernels draaien en nieuwere versies van Libreoffice als je dat wilt. Voordeel is dan ook dat het stabiel werkt.
Zo heb ik ook de afgelopen anderhalf jaar met Stretch gewerkt. Een dist-upgrade naar Buster is dan ook niet zo groot omdat (in mijn geval) de kernel al bij de tijd was.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline loti

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/03, 20:50:02 »
Citaat
# deb http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free

H2o: waarom is security uitgeschakeld in je sources.list?

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/04, 07:28:46 »
Citaat
# deb http://security.debian.org/debian-security/ buster/updates main contrib non-free

H2o: waarom is security uitgeschakeld in je sources.list?
Omdat Buster nog in Testing zit en er nu nog dagelijks upgrades bijkomen, soms zelfs een heleboel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline loti

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/04, 10:15:17 »
Maar wat gaat er niet goed wanneer security wel is ingeschakeld in de sources.list?

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/04, 10:42:23 »
er wordt op de debian site ook geadviseerd om de security repositories niet in te schakelen
zie: https://wiki.debian.org/DebianTesting

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #16 Gepost op: 2019/05/05, 13:27:26 »
debian 10 buster draait goed in virtualbox. Er is één probleem. Ik kan de guest additions niet installeren. Volgens google heeft dit te maken met de kernel. Zal dus bij een kernelupdate wel weer goed komen. Hier ben ik echter niet zeker van. Kan nl. ook een rechtenprobleem zijn.
Alle programma's die ik in kubuntu draaide gaan net zo goed in Debian. Wel zijn er een aantal instellingen die ik moet aanpassen en dat gaat soms lastig.
Het was even zoeken waar ik het keyboard op us international met dead keys kon instellen. Had ik nog nooit hoeven doen en gaat wat ondoorzichtig in KDE maar is gelukt .
Het $PATH werkt niet meer goed met 'su', wel met 'su -' en met 'sudo'.  Staat ook bij de installatie-opmerkingen van debian. Is op verschillende manieren op te lossen. Ik kies ervoor om het volledig $PATH op te nemen in het bestand /etc/environment, op dezelfde manier als bij kubuntu.
Dropbox heb ik rechtstreeks geïnstalleerd van de dropbox-site. Werkt daarna gewoon goed.   
Opvallend: mijn printer werd door debian direct herkend en werd direct met de goede driver geïnstalleerd. Bij kubuntu 18 moest ik zelf de locatie intoetsen en zelf de driver selecteren uit een lange lijst. het printen gaat ook een stuk sneller dan bij kubuntu.
Debian Buster deed er erg lang over om te installeren in virtualbox en is daarin ook traag

Daarnaast heb ik debian 10 buster op externe hdd gezet en direct omgezet naar testing. Hierop heb ik virtualbox geïnstalleerd vanaf de website en daarin xubuntu geïnstalleerd. Werkt uitstekend. Bij debian testing heb ik nog geen enkel probleem ontdekt.
Installeren op de hdd ging een stuk sneller dan in virtualbox en debian is merkbaar sneller dan in vitualbox. Wel langzamer dan kubuntu maar dat komt vermoedelijk doordat debian op een oude hdd staat en kubuntu op een ssd.

Sommige programma's zijn in debian nieuwer dan in kubuntu 18. Een voorbeeld daarvan is libreoffice. Maar andere programma's zijn gewoon oud zoals bv. tuxguitar. Ik had verwacht dat tuxguitar 1.5 in debian testing zou zitten (zoals bv. in manjaro) maar het is nog steeds tuxguitar 1.2

Ik had verwacht dat ik inmiddels wel wat problemen zou tegenkomen maar afgezien van de virtualbox guest additions werkt alles gewoon zoals het hoort. Pluimpje voor debian.
 


Offline jolo

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #17 Gepost op: 2019/05/05, 21:20:06 »
Had je het al geprobeerd via deze How to Install Virtualbox Guest Additions on Debian Step by Step? Deze is weliswaar ongeveer drie jaar oud, maar valt toch te proberen.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #18 Gepost op: 2019/05/06, 08:04:19 »
ja, die manier had ik ook geprobeerd. Maar geen resultaat. Deze methode komt eigenlijk overeen met het in synaptic installeren van build-essential en de juiste linux-headers. Meestal is dat genoeg maar bij debian 10 dus niet.
Maar ik kijk er verder niet meernaar. Het speelt alleen bij debian 10 als guest niet als host.

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #19 Gepost op: 2019/05/06, 08:33:05 »
ja, die manier had ik ook geprobeerd. Maar geen resultaat. Deze methode komt eigenlijk overeen met het in synaptic installeren van build-essential en de juiste linux-headers. Meestal is dat genoeg maar bij debian 10 dus niet.
Maar ik kijk er verder niet meernaar. Het speelt alleen bij debian 10 als guest niet als host.
Ik doe het altijd op deze manier. Eerst zorg ik ervoor dat ik de juiste headers heb geïnstalleerd. Daarna:
sudo apt install make gccDaarna als ROOT naar de virtualbox addons CD en daar in de terminal intypen:
sh VBoxLinuxAdditions.runAls het goed is werkt het dan wel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #20 Gepost op: 2019/05/06, 11:23:41 »
normaal gesproken werkt dit maar hier dus niet

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #21 Gepost op: 2019/05/06, 14:20:16 »
normaal gesproken werkt dit maar hier dus niet
Heb je een foutmelding?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #22 Gepost op: 2019/05/06, 16:16:49 »
ja, hier is de foutmelding
in de terminal:
VirtualBox Guest Additions: Look at /var/log/vboxadd-setup.log to find out what went wrong
VirtualBox Guest Additions: Running kernel modules will not be replaced until the system is restarted
VirtualBox Guest Additions: Starting.
VirtualBox Guest Additions: modprobe vboxsf failed

en bovenaan in de vboxadd-setup.log:
Error building the module:
make V=1 CONFIG_MODULE_SIG= -C /lib/modules/4.19.0-4-amd64/build SUBDIRS=/tmp/vbox.0 SRCROOT=/tmp/vbox.0 -j2 modules

onderaan in vbosadd-setup.log:
cc1: some warnings being treated as errors
make[4]: *** [/usr/src/linux-headers-4.19.0-4-common/scripts/Makefile.build:308: /tmp/vbox.0/utils.o] Error 1
make[3]: *** [/usr/src/linux-headers-4.19.0-4-common/Makefile:1535: _module_/tmp/vbox.0] Error 2
make[2]: *** [Makefile:146: sub-make] Error 2
make[1]: *** [Makefile:8: all] Error 2
make: *** [/tmp/vbox.0/Makefile.include.footer:101: vboxsf] Error 2

Googlen leert mij dat er waarschijnlijk een vinkje verkeerd staat in de kernel
« Laatst bewerkt op: 2019/05/06, 16:24:23 door peer »

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #23 Gepost op: 2019/05/06, 16:48:02 »
ik heb net ook even bij kubuntu 18.10 de guest additions opbnieuw geïnstalleerd en daar krijg ik ook foutmeldingen. Ik ben nu kubuntu 19 aan het installeren om te kijken hoe dat gaat. Misschien is er een probleem bij virtualbox (versie 5.2.18, ubuntu)

Offline Bloom

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #24 Gepost op: 2019/05/06, 18:04:21 »
Zijn de linux-headers en dkms geïnstalleerd? Die zijn vrijwel altijd vereist bij zoiets.
sudo apt install linux-headers-amd64 dkms