Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje  (gelezen 8277 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
(Opgelost) Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Gepost op: 2009/02/05, 15:21:00 »
Sinds ik 8.04.1 een paar dagen geleden heb geïnstalleerd vroeg ie elke keer als ik een onder 7.10 aangemaakt tekstbestandje wilde openen wat ik ermee wilde doen (zie schermafdruk 'Gedit-bestandje openen'). Wachtte ik 'te lang' met het maken van een keuze, dan kwam er een venster met de melding dat ik ook op Annuleren kon klikken.......... pfffffff................. :'(

Heb de tekst van het bestandje al eens gekopieerd en in een nieuw Gedit-bestandje geplakt en het oude bestandje weggegooid, maar nog steeds komt elke keer diezelfde vraag als ik het wil openen.
Op tabblad Rechten ben ik toch nog steeds echt de eigenaar met alle rechten (zie schermafdruk Eigenschappen), dus ik snap de vraag niet helemaal. :|

En dan natuurlijk de vraag: hoe komt dit en wat is er aan te doen? =D
« Laatst bewerkt op: 2009/02/17, 14:37:58 door Mikkel »

Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/05, 15:24:10 »
"Uitvoeren van bestand toestaan" uitvinken.

Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/05, 15:25:12 »
Heeft het bestandje wel de juiste extensie meegekregen? Dit maakt het soms wat moeilijker om te lezen. Dus mss eens hernoemen, en dan txt ofzo meegeven. (weet niet welk bestandje het is natuurlijk)

En anders een uitvoeren van bestand uitvinken, mss ligt het daaraan.

Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/05, 15:30:13 »
Heeft het bestandje wel de juiste extensie meegekregen? Dit maakt het soms wat moeilijker om te lezen. Dus mss eens hernoemen, en dan txt ofzo meegeven. (weet niet welk bestandje het is natuurlijk)

Dat maakt in Linux helemaal niks uit.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/05, 15:30:51 »
Ter info: Blijkbaar is dat een uitvoerbaar bestand dat ook gelezen kan worden, dus is die vraag logisch, kom dat ook wel eens tegen als ik zo'n uitvoerbaar bestand wil inkijken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/05, 16:06:44 »
"Uitvoeren van bestand toestaan" uitvinken.
Had ik al geprobeerd (sorry, vergeten te vermelden). Het liggende streepje wordt een vinkje en springt meteen daarna weer naar een liggend streepje. Kan het dus niet wijzigen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/05, 16:10:03 »
Heeft het bestandje wel de juiste extensie meegekregen? Dus mss eens hernoemen, en dan txt ofzo meegeven. (weet niet welk bestandje het is natuurlijk)
Nunslaughter schreef het hierboven al, dat hoeft in Ubuntu niet. Een extensie geven, .txt in dit geval, zou enkel 'nodig' zijn als ik datzelfde bestandje onder Windows wilde open, heb ik eens gelezen.
Het is een heel simpel tekstbestandje van misschien 15 regels, waarin ik vanaf dat ik vorig jaar met Ubuntu begon, bijhoud welke 'extra' programma's ik heb geïnstalleerd.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/05, 16:13:05 »
Ter info: Blijkbaar is dat een uitvoerbaar bestand dat ook gelezen kan worden, dus is die vraag logisch, kom dat ook wel eens tegen als ik zo'n uitvoerbaar bestand wil inkijken.
Dat is het gekke, heir4c, het is een gewoon met Gedit aangemaakt tekstbestandje. Ik heb het net de extensie .txt meegegeven, maar ik krijg dezelfde vraag wat ik ermee wil doen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/05, 16:15:50 »
Extensie verwijderd, bij Eigenschappen gekeken en daar staat gewoon dat het een platte tekst-document is. Dus waar haalt Ubuntu dan vandaan dat dit een uitvoerbaar bestand is? ???

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/05, 17:03:59 »
Ter info: Blijkbaar is dat een uitvoerbaar bestand dat ook gelezen kan worden, dus is die vraag logisch, kom dat ook wel eens tegen als ik zo'n uitvoerbaar bestand wil inkijken.
Dat is het gekke, heir4c, het is een gewoon met Gedit aangemaakt tekstbestandje. Ik heb het net de extensie .txt meegegeven, maar ik krijg dezelfde vraag wat ik ermee wil doen.

Ja, weet ik, het word ergens op zo een manier opgeslagen dat het een uitvoerbaar bestand word, is inderdaad vreemd,
Het lijkt wel of ubuntu denkt dat je een script wil opslaan, wat eigenlijk ook maar een tekstbestand is.( Maar door de struktuur uitvoerbaar is.)   
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/05, 17:12:51 »
Het lijkt wel of ubuntu denkt dat je een script wil opslaan, wat eigenlijk ook maar een tekstbestand is.( Maar door de struktuur uitvoerbaar is.)

Zou dat dan te maken hebben met de inhoud van zo'n tekstbestandje? Er staat toch echt geen geheimzinnige code o.i.d. in. Wat gek dan dat 7.10 er totaal geen moeite mee had.
En als het nou nog te wijzigen was door die optie 'Uitvoeren van bestand toestaan' uit te schakelen......... maar dat mag ik dus niet. :'(

Bovendien staat het op een 'Windows-partitie', dus daar zou Ubuntu zich toch al helemaal niet mee hoeven/moeten bemoeien. :o
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 17:17:00 door Mikkel »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/05, 17:22:53 »
't Is het misschien omdat het een 'gedit' bestandje is of via gedit gemaakt/bewerkt is? zou kunnen, ben geen ervaren linuxer. verre van zelfs. Ik denk maar even mee.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/05, 17:28:07 »
Ga eens met de terminal naar de plaats van dat bestandje en typ dan:

chmod -x Geïnstalleerd

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/05, 17:40:25 »
Ga eens met de terminal naar de plaats van dat bestandje en typ dan:

chmod -x Geïnstalleerd
Nunslaughter, je bent een kei! :D Je raad opgevolgd en ik kan het bestandje nu openen zonder dat er gevraagd wordt wat ik ermee wil.
Hartstikke bedankt!


Offline Mikkel

  • Lid
Re: [Opgelost] Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/05, 23:13:42 »
Net de pc opnieuw opgestart, wil het bewuste bestandje openen, krijg ik opnieuw die vraag wat ik ermee wil doen. :|  Zelfs met sudo nautilus kan ik die optie 'Uitvoeren van bestand toestaan' niet uitschakelen, dat is toch raar?
 
Nunslaughter, had het commando chmod -x 'naambestand' deze vraag 'voor altijd' moeten uitschakelen, of alleen voor 'deze sessie'? En in het laatste geval, met welk commando kan ik die vraag dan 'voor altijd' uitschakelen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/05, 23:27:29 »
Dat zou het permanent uit moeten schakelen, tenzij de rechten nog steeds niet goed zijn.
Of ze zijn om een of andere reden weer veranderd.

Open eens een terminal en tik het volgende commando in:
ls -l bestandje.txt

Wat zie je dan?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/05, 23:33:44 »
Dat zou het permanent uit moeten schakelen, tenzij de rechten nog steeds niet goed zijn.
Of ze zijn om een of andere reden weer veranderd.


Alles op tabblad Rechten van het betreffende bestandje staat nog steeds zoals op de schermafdruk die ik al postte.

Open eens een terminal en tik het volgende commando in:
ls -l bestandje.txt

Wat zie je dan?

ls: kan geen toegang krijgen tot bestandje.txt: Bestand of map bestaat niet


Edit: of bedoelde je met bestandje.txt de naam van dat betreffende bestandje en zit ik te slapen? =D
Heb het voor de zekerheid toch maar even geprobeerd, maar krijg dezelfde melding. Alleen kan ik dan geen toegang krijgen tot Geïnstalleerd.txt.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 23:38:07 door Mikkel »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/05, 23:35:07 »
In plaats van bestandje.txt moet je natuurlijk wel de echte naam van het tekstbestand invoeren ;)
En je moet in de goede map zitten.

Hint: Als er spaties in de naam zitten, kan je misschien het beste de eerste letters typen, en dan op tab drukken. Dan wordt de naam vanzelf aangevuld.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/05, 23:39:13 »
In plaats van bestandje.txt moet je natuurlijk wel de echte naam van het tekstbestand invoeren ;)
En je moet in de goede map zitten.

Zie je wel, dacht ik wel. =D =D =D Ik doe even een nieuwe poging. :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/05, 23:45:12 »
Komt ie ;) :

ikkuh@Ubuntu:~$ cd /media/sda12/Ubuntu
ikkuh@Ubuntu:/media/sda12/Ubuntu$ ls -l Geïnstalleerd
-rwx------ 1 ikkuh root 516 2009-02-03 12:29 Geïnstalleerd


Zo te zien staan de rechten toch goed. ???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/06, 02:28:53 »
Nee. Ze staan niet goed.
De x in de rechten betekent dat het een uitvoerbaar bestand is.

Met het commando chmod a-x Geïnstalleerd zou je dat kunnen herstellen.
Als je dan nog een keer het ls commando uitvoert, moet er -rw------- staan bij de rechten.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/06, 15:10:31 »
Met het commando chmod a-x Geïnstalleerd zou je dat kunnen herstellen.
Als je dan nog een keer het ls commando uitvoert, moet er -rw------- staan bij de rechten.

ikkuh@Ubuntu:/media/sda12/Ubuntu$ chmod a-x Geïnstalleerd
ikkuh@Ubuntu:/media/sda12/Ubuntu$ ls -l Geïnstalleerd
-rw------- 1 ikkuh root 516 2009-02-03 12:29 Geïnstalleerd

Bedankt, Johan.
Wil je ook nog uitleggen waar die extra a voor staat? De -x zorgde ervoor dat 'uitvoerbaar' werd uitgeschakeld, neem ik aan. Betekent de a erbij dat het een commando 'voor altijd' (always?) wordt?

Ik begrijp al niet waardoor dat tekstbestandje onder 8.04.1 opeens als een uitvoerbaar bestand werd gezien, maar heb je enig idee hoe het komt dat die rechten weer werden teruggedraaid?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: (Opgelost) Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/06, 18:21:12 »
'a' staat voor alle gebruikers :)
In dit geval had je ook 'u' kunnen gebruiken (user, eigenaar)
Met het commando man chmod kan je de rest wel vinden denk ik ;)

Hoe die rechten zijn veranderd weet ik niet. Misschien had je het eigenschappenvenster nog open staan en is het daarom weer veranderd? Geen idee.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: (Opgelost) Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/06, 18:48:09 »
'a' staat voor alle gebruikers :)
In dit geval had je ook 'u' kunnen gebruiken (user, eigenaar)
Met het commando man chmod kan je de rest wel vinden denk ik ;)

Hoe die rechten zijn veranderd weet ik niet. Misschien had je het eigenschappenvenster nog open staan en is het daarom weer veranderd? Geen idee.

Voorzover ik weet had ik alleen dit topic en de terminal openstaan. Ben intussen nog een paar Gedit-bestandjes tegengekomen waar bij openen dezelfde vraag over uitvoeren gesteld werd. M'n kopietjes van fstab en de sources.list
Op 'jouw' manier de rechten weer hersteld, dus ik ben benieuwd of dat zo blijft.

In ieder geval bedankt voor je hulp. :)