Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?  (gelezen 7917 keer)

Offline Teun

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Gepost op: 2008/06/17, 22:50:51 »
Kan ik met windows mijn linux computer of afstand inloggen om mijn email te controleren?
Ik heb namelijk daar al mijn pop3 email in gezet.
De computer heeft een 192 ip adres en is aangesloten op een router.
In de router zit een nat systeem. Daarmee koppel je een poort met een poort van het ene netwerk met het andere netwerk.
Hopelijk moet ik deze bak niet verplaatsen naar een niet gemakkelijke plaats voor een vaste ip adres om rechtstreeks te kunnen inloggen zonder die router.
Want bij de meterkast kan geen bureau staan.

Teun

Offline 3rwin

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/17, 22:58:53 »
Dit is mogelijk via Bureaublad op afstand in Ubuntu of een VNC server. In Windows gebruikt u dan een VNC cliƫnt. Ook kunt u er voor kiezen de e-mails op beide computers te ontvangen door de berichten op de server achter te laten.

Offline Teun

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/17, 23:02:53 »
Ja, dat is waar.
Ik kan de berichten op de server achter laten.
Eigenlijk wil ik dat niet aan hebben staan, vanwege persoonlijke wensen.
Kan ik wel uitleggen, maar dat is een persoonlijke keuze.
Ook is het fijner om op afstand te werken, want dan kan ik verder gaan waar ik mee bezig was. En ik wou dat al langer zo gaan doen.
Teun

Offline lizardman

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/18, 08:34:30 »
Toen ik nog veel met Windows werkte had ik op de Windows-bak Cygwin(-X) geinstalleerd. Zo kon ik via ssh en X forwarding gewoon mijn linux-aps op de Windows-bak draaien.
Handig om vanaf afstand Linux bakkies te besturen (ook grafisch) en veilig.

Maar ik moet er meteen bij zeggen dat ik dat al heel lang niet meer doe en ik weet ook niet wat er sindsdien allemaal veranderd is.
http://cygwin.com/
http://x.cygwin.com/
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ruujan

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/18, 09:44:07 »
Er zijn een aantal manieren waarop je dat kunt doen.

Je kunt inderdaad kiezen voor VNC. In je router moet je dan een zogenaamde portforwarding instellen. Dat wil zeggen dat alle verkeer dat van buitenaf (het internet) op je router aankomt, wordt dan doorgetuurd naar een intern systeem. Voor VNC moet je dan poort 5900 hebben die je doorstuurt naar het 192-nummer van je pc.
Er zijn twee dingen waar je op moet letten: Als het IP-adres van je pc verandert wijst de poortforwarding naar een verkeerd adres en moet je dit ook aanpassen in je router. Het is dan ook beter om een statisch adres te kiezen voor je pc.
Ten tweede wordt het niet echt als veilig beschouwd om VNC open te zetten naar de buitenwereld.

Om dat laatste te voorkomen, zou je een VPN-verbinding op kunnen zetten. Dat is een virtuele tunnel over het internet. Je externe machine heeft dan schijnbaar een directe verbinding met je thuisnetwerk. Alle verkeer gaat door die tunnel heen die beveiligd en versleuteld is.

Je moet hiervoor je thuismachine als VPN-server inrichten en je externe machine als client. Dit kan echter wel snel een complex verhaal worden. De meeste VPN's zijn lastig door een router te krijgen aan de serverkant.

Een andere optie is dat eens kijkt naar NX. Dit is een applicatie die ongeveer hetzelfde doet als VNC, maar dan een wat uitgebreidere beveiliging heeft.

Offline Teun

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/18, 20:58:10 »
Bedankt voor de duidelijke uitleg en compleet ook nog. Dat vind ik knap.

Het statisch ip adres. Dat moet ik even uitzoeken. Misschien kan ik op die philips router de stekker in de lan doen in plaat van de wan. Dan hoop ik dat ik een statisch ip adres krijg op de wifi. Maar als ik het zo herrinner kan dat niet. Dus moet het via de nat. En moet ik in linux een vast 192 ip adres invullen. Dat komt allmaal nog met geduld gaat het wel lukken.

Offline ruujan

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/18, 22:49:54 »
Citaat van: tovar
Dan hoop ik dat ik een statisch ip adres krijg op de wifi. Maar als ik het zo herrinner kan dat niet.
Nee, zo werkt dat niet. Met statisch IP-adres bedoel ik dat het IP-adres altijd hetzelfde is. Dat moet je dus handmatig invullen op je Linux-machine. Normaal werk je echter met een dynamisch IP-adres dat door de DHCP-server van je route wordt uitgedeeld.

Je kunt dit instellen bij de Network Settings.

Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/19, 02:36:22 »
Ter aanvulling:

Indien je op je netwerk met statische IP adressen gaat werken houd er dan rekening mee dat de DHCP in je router die adressen niet meer kan gebruiken.

Stel de range is nu 192.168.1.100 t/m 254.
stel hem dan zo in dat je adressen overhoud.
bijv. 192.168.1.100 t/m 124  indien je thuis 24 computers hebt staan die een dynamisch ip adres krijgen van de DHCP in je router.

Nu houd je nog 130 statische IP adressen over om te geven aan de rest van je computers.
Je geeft dus nu je server het adres 192.168.1.125 en bij iedere volgende pc 1 erbij tellen.

Hiermee voorkom collisions op je netwerk met alle gevolgen van dien.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Teun

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/09, 23:13:26 »
Als het goed is kan ik de dchp uitschakelen in het netwerk, en
dan kiezen voor statische ip adressen.
Zoveel computers heb ik nu ook weer niet.
En de computers die ik heb zijn niks meer waard.
Teun

Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/10, 02:07:01 »
Tight VNC op windows en dan remote naar je Ubuntu bak

Offline Teun

  • Lid
Met windows mijn linux bak op afstand besturen, hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/12, 22:33:10 »
even tussen door;
Nu wil ik met mijn ubuntu desktop pc inloggen op mijn ubuntu desktop notebook.
Welke poort moet ik hebben om in te loggen met bureaublad op afstand?
Ik gebruik hier voor /internet/ werkplek op afstand in het applications menu.
Of heb ik een ander programma nodig?
Ik heb de pc en de notebook op het zelfde netwerk zitten. Maar poort 5900 werkt niet.
Het ipnummer van de notebook is 192.168.1.101
En daar probeer ik dus verbinding mee te maken met poort 5900
Tot nu toe is dat niet gelukt.
Weet iemand een oplossing of hoe dat moet?

Teun