Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu TV??  (gelezen 6342 keer)

Ubuntu TV??
« Gepost op: 2012/12/11, 18:10:17 »
Men kan hier draadjes vinden over Ubuntu tablets, Ubuntu smartphones, et cetera. Nochtans meen ik mij te herinneren dat Ubuntu tv de eerste in het rijtje was om te realiseren? Waar kan ik zo'n tv gaan bekijken en eventueel kopen? Was de release van Ubuntu tv niet voorzien voor eind dit jaar? Dit draadje is niet cynisch bedoeld. Mijn zus wil een nieuwe tv. Daarom de vraag of er iemand een fysiek verkooppunt weet. Hartelijk dank!

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/11, 18:48:28 »
Ubuntu TV is nog in concept, het is tot noch toe niet uitgebracht. Ook geen test-versies naar mijn kennis.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit


Re: Ubuntu TV??
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/11, 20:00:59 »
Ubuntu TV is nog in concept, het is tot noch toe niet uitgebracht. Ook geen test-versies naar mijn kennis.

Concept zou ik niet zeggen. Er wordt immers hard aan gewerkt.

Maar goed, als je een TV met Linux wilt dan kun je beter even een maandje wachten op LG want die komt met OpenWebOS Smart TV's volgende maand. Anders wachten op Ubuntu TV maar dan kun je nog maanden wachten.

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/12, 20:24:19 »
Mijn zus heeft nog een werkende beeldbuis maar ze vindt het tijd om over te stappen op een iets platter model. Eind januari kunnen we dus eens gaan kijken bij de modellen van LG? Thx!!

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/12, 21:19:58 »
Bekijk Samsung ook eens, is iets betere kwaliteit.

En met een android usb stick waar Ubuntu weer inzit kom je toch al een heel eind voor de tv ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/13, 09:29:58 »
En met een android usb stick waar Ubuntu weer inzit kom je toch al een heel eind voor de tv ?
Kan u mij meer uitleg verschaffen omtrent de geciteerde zin?

Als Pattattezak zijnde slaag ik er niet eens in om mijn eigen computer behoorlijk onder linux te laten werken. Laat staan dat ik er in slaag om dit voor een televisietoestel te doen? Waarschijnlijk zal ik er niet op verbeteren. Onlangs heb ik uitgekeken naar een HDMI inputkaartje voor in mijn pc. Dit is de enige hardware die ik bij mij in de buurt op de kop kan tikken met de garantie van de winkelier dat het zal werken. (Enkel onder Windows dus ...) Voorlopig heb ik deze aankoop uitgesteld, net zoals mijn zus wacht om een nieuwe televisie aan te kopen ....

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/13, 10:55:41 »
Je hebt de Rasberry en de Smartcandy linkjes staan in deze topic :
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/naast-de-rasberry-pi-nu-ook-de-smartcandy-in-de-promotie/

Op deze micro computers staat android, de Rasberry moet je denkelijk zelf meer aan doen wat betreft installeren en rommelen als aan de Smartcandy, maar kan ik niet met zekerheid zeggen.

Nu kan je op deze dingen XMBC installeren waarmee je al een aardig media centre hebt.

Het volgende is in de maak maar word wel realiteit:

Er is ook een truck om Ubuntu in Android te installeren, en zodra je het apparaat op een monitor aansluit komt automagisch het computer gedeelte naar voren, en sluit je hem aan op een tv komt het multimedia van ubuntu naar voren.

Bekijk hier de uitleg en een fimpje: http://www.ubuntu.com/devices/android

Hier een leuke uitleg in het Nederlands: http://www.androidworld.nl/110412/ubuntu-voor-android-linux-desktop-vanaf-je-smartphone/
 
NOTE:
Er word hier wel vanuit gegaan dat het op je smartphone komt, maar in wezen kan het straks op ieder apparaat waar android op staat als de cpu en gpu maar sterk genoeg zijn.

En wat betreft televisies ?
Uw zus kan rustig een Samsung kopen uit de 6000 of 7000 serie, die werken erg goed en hebben ook nog heel mooi beeld, wat weer is meegenomen bij zo'n apparaat.  =D

En als je dan een computer achtige omgeving wilt koop je de Smartcandy of de Android TV Google 4.1 MK809 die nu als laatste is uitgekomen.
Die zijn overigens wel een stuk duurder dan de Smartcandy.....

De Android TV Google 4.1 MK809 vind je hier : http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/desktop-pc-s/m620375069-android-tv-google-4-1-mk809-opvolger-van-de-mk808-mk802.html

of kijk even hier naar de bovenste 4 aanbiedingen : http://www.shopelectronics.nl/
Dit is een leuke aanbieding van die shop : http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/mediaspelers/a1002303482-set-android-4-1-tv-stick-mk809ii-flymouse-111-95-mk808.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&pageNum=1&pos=2

Dan heb  je hem meteen kompleet.
En voor de komende donkere dagen een boel plezier.



I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/14, 15:40:08 »
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Nu snap ik waar er wordt over gepraat. Dit is niet hetgeen dat ik zoek. Ik vrees dat wat mijn zus wil, niet meteen bereikbaar is. Mijn zus wil programma's kunnen opnemen via een elektronische programmagids (epg) en deze opnames zou ook ter beschikking moeten kunnen staan van een ander televisietoestel zonder dat ze met apparatuur moet sleuren. Ik had gehoopt dat de oplossing in een halve computer ging zitten. Ik zal eens kijken welke oplossing een digibox en een HD-PVR geeft? Eerst ging ik dit apparaat aankopen, maar dit werd mij afgeraden door mijn plaatselijke computer verkoper. Het beeld dat dit apparaat uitzendt, zou blijkbaar regelmatig bevriezen? Verder stoorde het mij ook dat het apparaat geen HDMI ingang had om een digibox of satellietontvanger mee aan te sluiten ... Maar goed, een HD-PVR heeft ook geen HDMI input. Mensen willen altijd het onmogelijke?  :o

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu TV??
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/14, 16:10:52 »
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Nu snap ik waar er wordt over gepraat. Dit is niet hetgeen dat ik zoek. Ik vrees dat wat mijn zus wil, niet meteen bereikbaar is. Mijn zus wil programma's kunnen opnemen via een elektronische programmagids (epg) en deze opnames zou ook ter beschikking moeten kunnen staan van een ander televisietoestel zonder dat ze met apparatuur moet sleuren.
Ik heb glasvezel van van KPN met het pakket opnemen voor 5 euro.

Door worden de opnamen in de cloud van KPN opgeslagen.

Kun je op andere televisie die opname bijkijken, nog niet uitgeprobeerd ik heb maar 1 televisie,  IK kon wel via een tablet dIe opnames bekijken via een app van KPN.


Re: Ubuntu TV??
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/14, 17:08:02 »
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Nu snap ik waar er wordt over gepraat. Dit is niet hetgeen dat ik zoek. Ik vrees dat wat mijn zus wil, niet meteen bereikbaar is. Mijn zus wil programma's kunnen opnemen via een elektronische programmagids (epg) en deze opnames zou ook ter beschikking moeten kunnen staan van een ander televisietoestel zonder dat ze met apparatuur moet sleuren.

Dit zou je grotendeels kunnen oplossen met het software pakket MythTV, echter dit behelst wel enige kennis van zaken en een computer waar al iets op geinstalleerd staat zoals Ubuntu.
Er is nog iets veel beters..... lees verder  ;)


Citaat
Verder stoorde het mij ook dat het apparaat geen HDMI ingang had om een digibox of satellietontvanger mee aan te sluiten ... Maar goed, een HD-PVR heeft ook geen HDMI input. Mensen willen altijd het onmogelijke?  :o

Waar jij naar op zoek bent is Linux-MCE.
Dit is de totale oplossing voor heel veel zaken, zeg maar bijna alles.
Het is een Multimedia center, Huisbewaking, je kan alle apparaten bedienen vanaf je telefoon, tablet of wat dan ook, zowel thuis als waar je ook bent ter wereld en een internet aansluiting hebt.

Je kan kleine thinclient computers overal in je huis achter een tv scherm of monitor plaatsen om daar vervolgens tv te kunnen kijken.
Voorbeeld je zit in de huiskamer tv te kijken en wilt verder kijken op bed, je klik de volgmij toets in op de afstand bediening en loopt naar de slaapkamer, klik hier nu de tv aan en voila hij streamd direct alles naar die tv toe.

effin er zit nog veel meer in en de mogelijkheden zijn eindeloos.
Wat je moet hebben is 1 goed backend computer dit mag een mini itx moederbord zijn , met een tv kaart of dubbele tv kaart en een dubbele netwerk kaart.
HDMI uitgang enz enz dit is makkelijk te realiseren tegenwoordig,, Femke heeft laatst ook zoiets aangeschaft en anders kijk je bij  computer zaken zoals PICCO computers.
Met name dit moederbord komt een heel eind in de richting KLIK HIER
of met dit moederbord kan nog een tv kaart bij gestoken worden. KLIKKERdeklik

maagoe, je kan ook nog ff struinen bij Linux-MCE want die bevelen ook veel hardware aan.

Linux-MCE is in ieder geval de totaal oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/15, 09:27:30 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/14, 20:20:44 »
Een Linux mce computer lijkt me wel wat, maar waar kan ik zoiets gaan bekijken? Zelf rammel ik maar wat aan in Linux, bijgevolg zou ik graag een fysiek verkooppunt hebben met een goede klanten ondersteuning. Weten wat je wil, is één zaak, nu nog weten waar het te verkrijgen is? In mijn buurt hoef ik alvast op geen ondersteuning te rekenen want hier is alles Windows. Bij Telenet verschillen de zendfrequenties per regio, dus alles zal duidelijk moeten uitgelegd worden?

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/14, 20:30:25 »
Nuja, ben niet helemaal een expert met mediacomputers/servers maar sowieso kun je een Linux MCE bij een verkooppunt wel vergeten... dat zul je zelf op moeten zetten.

Trouwens, rare redenering van @Gandyman. In ander topic beschuldigt hij mij dat ik iemand op het  verkeerde been zet die niet veel ervaring heeft met Linux en als Patattezak zegt niet al te veel ervaring te hebben dan kan Gandyman ineens wel met een verhaal over Linux MCE en een nieuw moederbord wat niet al te makkelijk is op de proppen komen? Wie zet wie dan op het verkeerde been?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/14, 20:33:05 door Vistaus »

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/15, 10:06:57 »
@Vistaus

Linux-MCE moet je inderdaad zelf downloaden op een cd branden of op USB stick zetten, net zoals je moet doen bij Ubuntu als je die op je PC wilt hebben.

Dus als het Pattattezak gelukt is om Ubuntu op de PC te zetten moet dit ook lukken met Linux-MCE.
Het zou zelfs makkelijker moeten zijn met Linux-MCE want die heeft een installer waar iedereen jaloers op zou moeten zijn.
Tijdens de installatie draait er een filmpje aan de zijkant waar een jongedame je rustig verteld wat je moet doen......  =D

Het enigste is de PC, hij geeft aan dat DVI er in moet zitten, dus moet hij een PC hebben met DVI, daarnaast is een PVR kaart oftewel een TV-kaart zeer gewenst, als je tv beelden wilt ontvangen en bekijken.
Wil je TV kijken en tegelijk een ander kanaal opnemen heb je een dubbele TV kaart nodig en dit is allemaal in hun WIKI en handleidingen te bekijken.

Vervolgens zou een ondeskundig persoon met de gegevens en wensen naar een Computerwinkel kunnen gaan en ze daar vertellen welke hardware gewenst is en welke kleur kast, waarna je alleen nog maar de installatie cd hoeft te draaien.
Wil je door het hele huis op alle televisies kunnen kijken zul je op voorhand nog een aantal thinclients moeten kopen en aansluiten op de tv.
(Simpel uitgelegd= Thinclient is een micro computer die alleen via een netwerk draad kan werken.)

En het verschil tussen jouw advies en mijn advies is dat er altijd wel iemand verstand van hardware heeft, het advies bij Linux-MCE zeer duidelijk is en een computer ook door een winkel in elkaar gezet kan worden.
Of bij een online shop zoals Azerty bestellen en gelijk laten assembleren.....

De software heeft al jaren zijn diensten bewezen, is dus niet meer experimenteel en werkt goed, (anders dan jij adviseerde bij Anton, waar de software nog helemaal niet werkt en officieel is uitgegeven)

Dus als iemand Ubuntu kan installeren kan hij/zij voor zeker Linux-MCE installeren want dat is zelfs makkelijker.
Het is gemaakt op KDE gemixt met Myth-TV  en zelfs zo succesvol dat er mensen van Myth-TV werken bij Linux-MCE.

Alles bijelkaar zit er dus wel degelijk een groot verschil tussen wat jij adviseert en wat ik adviseer, beste Vistaus.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/15, 21:42:12 »
Het spijt me. Ik ben één van die personen die weinig goede ervaringen heb met Ubuntu*. Ik heb hier twee FM-kaartjes van Pinnacle liggen die ik niet werkend krijg onder Ubuntu. Toen ik 12.04 installeerde had ik dit probleem. Ik kreeg het niet opgelost maar ondertussen heeft mijn grafische kaart het wel begeven. Nu werk ik tijdelijk met een vervang graka en heb ik opnieuw last van hetzelfde probleem dat ik niet opgelost krijg. Ik doe ook geen moeite om het op te lossen want ik kan nog eens hetzelfde probleem krijgen als de nieuwe graka is geïnstalleerd. Pfffff ...
De persoon die van mij verwacht dat ikzelf een goed werkende linux mediacenter in elkaar zal knutselen, mag van mijn part nog lang dromen? Mijn zus kent niks van computers en is als de dood voor een virus. Daarom raad ik haar geen Windows mediacenter aan. Maar blijkbaar heb ik weinig andere keus daar ondersteuning voor een linux mediacenter volledig ontbreekt? Op dit forum na dan, maar helaas is dit forum virtueel?

*: Ubuntu is een goed besturingssysteem, maar ik heb nogal wat hardware die niet aangesproken wordt. Dit zorgt ervoor dat Ubuntu mij beperkt in mogelijkheden ten opzichte van Windows.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu TV??
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/15, 22:00:24 »
*: Ubuntu is een goed besturingssysteem, maar ik heb nogal wat hardware die niet aangesproken wordt. Dit zorgt ervoor dat Ubuntu mij beperkt in mogelijkheden ten opzichte van Windows.
Kan je de winkelier niet aansprakelijk stellen?
Vaak adverteren ze met "geschikt voor Mac en PC" dan kan als argument aanvoeren, dat jij een PC hebt en dat het niet werkt.
Moeten ze de specificaties maar eerlijk gebruiken in de advertentie.
Dat is dus hetzelfde als de term computer virus wanneer ze een Windows virus bedoelen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu TV??
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/16, 09:05:59 »
*: Ubuntu is een goed besturingssysteem, maar ik heb nogal wat hardware die niet aangesproken wordt. Dit zorgt ervoor dat Ubuntu mij beperkt in mogelijkheden ten opzichte van Windows.
Kan je de winkelier niet aansprakelijk stellen?
Vaak adverteren ze met "geschikt voor Mac en PC" dan kan als argument aanvoeren, dat jij een PC hebt en dat het niet werkt.
Moeten ze de specificaties maar eerlijk gebruiken in de advertentie.
Dat is dus hetzelfde als de term computer virus wanneer ze een Windows virus bedoelen :lol:
Nee. Kon dat maar...

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/16, 10:17:24 »
@Pattattezak, makkelijk is het niet om TV en/of FM kaartjes aan de gang te krijgen. Maar uiteindelijk lukt het wel, open gewoon een draadje of geef even een link naar een eventueel gestart draadje van je.
Ik had eerst een Pinnacle TV kaartje niet aan de gang te krijgen onder Suse, daarom ben ik overgestapt naar Ubuntu (6.06)
nadat de antenne ingang defect was heb ik willekeurig een Eminent TV-kaart gekocht, en je raad het al, niet aan de praat te krijgen. Ik heb mij eens flink verdiept in de wonderlijke wereld van de multimedia onder Linux en nu zijn er geen grote geheimen meer voor mij. En mocht je via het forum er niet uitkomen, kan je altijd een steunpunt in de buurt benaderen, die je er bij kan helpen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/16, 11:58:16 »
Het spijt me. Ik ben één van die personen die weinig goede ervaringen heb met Ubuntu*. Ik heb hier twee FM-kaartjes van Pinnacle liggen die ik niet werkend krijg onder Ubuntu.

Kom kom Pattattezak niet zo negatief, beetje positief denken maakt het leven een stuk rooskleuriger.
En je denkt dat je het niet kan maar je kan meer dan je zelf denkt.

Enyway....
Linux-MCE is speciaal gemaakt voor een media-centre en er speciaal op gericht.
Die jongens en meisjes die deze software maken zijn dus aldoor bezig om Linux-MCE geschikt te maken voor allerhande hadrware, en mocht er echt geen driver beschikbaar zijn vind je bij hun hardware waar wel alle soorten drivers beschikbaar voor zijn.
Als dit niet zo was zou Linux-MCE bijna nergens kunnen werken, en de bedoeling is juist dat iedereen ervan kan gaan genieten.


Je moet ook goed begrijpen dat hardware wat niet onder Linux werkt of waar geen drivers voor zijn, dit 2 hoofd redenen heeft.
1. Het is een kort ondersteunend product wat meegaat in een hype en dus over een paar maanden al uit is en er van je verwacht word dat je weer nieuw spul koopt.
2. De hardware fabrikant is echt helemaal op windows gericht, en dit zijn er niet zo heel veel.

Nu loop je de kans dat wanneer je niet veel verstand hebt van hardware de winkelier/verkoper je spullen in je maag splitst die zij niet of nauwelijks verkopen omdat het hype troep is.
Misschien ben jij daar met een paar dingen slachtoffer van geworden ?

maagoe

Hier vind je bij Linux-MCE compatible hardware en eventueel benodigde drivers, altijd handig om eens te kijken of jouw spullen erbij staan en of er een oplossing voor word geboden.

Kijk eens bij de subcategorieën ?
Grafische kaarten
TV-Kaarten
Let hier op de subcategorieën !

Als je deze lijsten allemaal in de gaten houd weet je zeker dat je goede hardware hebt voor Linux en windows en dat de ondersteuning ook behoorlijk goed is.

en laat je in de winkel niets aanpraten  >:(
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/16, 14:03:20 »
Ron,
Timo heeft gelijk. Het gaat niet enkel om externe spulltjes maar ook om interne pci kaarten. Linux is niet gekend waar ik woon.
Gijsbert,
Ondertussen heb ik zelf satelliettelevisie, die Pinnacle kaarten zijn er uit gehaald. Het gaat om een Pinnacle PCTV pro met als chip controllerset CN878 en om een Pinnacle PCTV dual hybrid Pro PCIe 3010IX. Ze staan niet in de lijstjes aangehaald door Gandyman. Verder: "Een steunpunt in mijn buurt?" Let us just keep on dreaming? Brugge en Oudenaarde liggen het dichts bij. Maar voor mij is dit niet "in de buurt"?
Gandyman,
Mocht het nu enkel gaan om de hardware samen te stellen en er Linux cme op te zetten, ik had er geen probleem mee. Helaas zal er wel meer werk aan de winkel zijn? Hoe stel ik in dat hij een halfuur voor en na de tijdstippen uit de epg opneemt? Hoe stel ik in dat hij pas afsluit na de laatste opname? (Milieuvriendelijk werkt?!) Hoe zorg ik ervoor dat hij razendsnel opstart? Als ik er twee dual tuner kaarten in stop, hoe vermijd ik conflicten? Er moet voor mijn zus ook gewerkt worden met een draadloze netwerkkaart, terwijl ikzelf bij mij thuis altijd utp kabel heb voorzien.

Als ik nu een fysiek verkooppunt kon binnen lopen, linux mediacenters kon vergelijken en terzelfde tijd aankopen, ik zou er geen probleem mee hebben om bijvoorbeeld eens naar Groningen te reizen. Maar ik wens geen halfbakken oplossing zoals Linux momenteel op mijn computer draait?

Ondertussen vraag ik mij ook af of het mogelijk is om Nederlanstalige ondersteuning te krijgen via Skype en Teamviewer. En dit liefst tegen betaalbare tarieven?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/16, 16:54:54 door Pattattezak »

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/16, 20:34:08 »
Ik geef wat antwoorden voor het idee dus voor jouw beeldvorming en niet als advies.......


Gandyman,
Hoe stel ik in dat hij een halfuur voor en na de tijdstippen uit de epg opneemt?
Hiervoor is een menu aanwezig net zoals in je videorecorder

Citaat
Hoe stel ik in dat hij pas afsluit na de laatste opname? (Milieuvriendelijk werkt?!)
Dit word bijgehouden in het menu, de tijden om te starten en te stoppen worden uit de digitale tv gids gehaald.

Citaat
Hoe zorg ik ervoor dat hij razendsnel opstart?
Dit is geregeld in het OS wat gewoon slaapt.

Citaat
Als ik er twee dual tuner kaarten in stop, hoe vermijd ik conflicten?
Hier is Linux-MCE op gebouwd die kan met meerdere kaarten tegelijk werken.

Citaat
Er moet voor mijn zus ook gewerkt worden met een draadloze netwerkkaart, terwijl ikzelf bij mij thuis altijd utp kabel heb voorzien.
Draadloos moet je ten alle tijden "ZEKER" voor dit soort dingen proberen te vermijden, er komen dan teveel problemen om de hoek kijken.
Als je geen draden wilt trekken  door het huis moet je gaan denken aan oplossingen zoals de Devolo dLAN D9016 AVplus bijvoorbeeld.
Dit is beter en bedrijfs zekerder.


Citaat
Ondertussen vraag ik mij ook af of het mogelijk is om Nederlanstalige ondersteuning te krijgen via Skype en Teamviewer. En dit liefst tegen betaalbare tarieven?

Dit is iets wat ik mij ook afvraag ?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/16, 21:26:21 »
@Pattattezak, ik kan natuurlijk niet raden waar je woont. Ik zelf ben steunpunt voor Amsterdam en omstreken. Laats had ik een hulpvraag voor een installatie, nogal een eind uit de buurt, deze persoon werkt in Amstelveen, zo kan het ook.
Als je nu eerst de tv kaarten aan de gang probeert te krijgen.
Open een terminal en type daarin lspci en geef een ENTER, worden ze "gezien" in Linux MCE?
Bij mij is dit de regel:
04:01.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder (rev d1)

Kijk ook hier http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCI_Cards  welke kaart je hebt.
Bij elke kaart staat een nummer, dit nummer heb je nodig om in /etc/modprobe.d dit bestand aan te maken SAA7134.conf (in het geval van mijn tv-kaart) met deze inhoud:
options saa7134 card=5 tuner=54
options saa7133-alsa index=-2
Met wat lees en zoekwerk is het best te doen, maar dat heb je te danken aan de hardwarefabrikanten. >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/17, 11:03:20 »
Citaat
Als ik er twee dual tuner kaarten in stop, hoe vermijd ik conflicten?
Hier is Linux-MCE op gebouwd die kan met meerdere kaarten tegelijk werken.
LO en OoO zijn er ook op gebouwd om compatibel te zijn met MSO. Helaas is mijn ervaring net iets anders?
Gijsbert,
Dat ik niet in de buurt van een steunpunt woon, kan u niet weten. Daarom dat ik het even vermeld. Mijn excuses als u zich gestoord heeft aan mijn cynische verwoording. Op zich ben ik best bereid om nieuwe kaartjes te kopen voor in de mediacenter pc. Het probleem dat zich daarbij stelt, is dat ik dien aan te kopen online. In mijn buurt vindt ik geen van de voorgestelde FM kaarten. Met online aankopen heb ik geen ervaring en ik heb ook geen Visa kaart wat voor vele webwinkels toch een vereiste is?

Online ondersteuning via Skype en teamviewer is toch iets dat zou moeten kunnen? Ik zal hier eens snel een rekening maken van een nieuw superdeluxe mediacenter:
Moederbordje + voeding + kastje: 200 - 250 €
Een SSD voor Linux MCE: 80 - 120 €
2 Tb aan opslag : 150 - 200 €
processor: 150 - 250 €
graka van 100 €?
Wireless netwerkkaart + DVD -speler : 30 €
Twee dual tuner kaarten: 150 - 250 €
Al dan niet een HDMI inputkaart : 150 - 250 €
Als we dit alles tezamen tellen, komen we aan een mooi bedrag? Om vervolgens de hardware onvoldoende werkend te krijgen onder Linux MCE ... De vermelde prijzen zijn trouwens onder voorbehoud. Ik heb eigenlijk niks opgezocht, er kan dus een serieus verschil op zitten met de prijzen die in mijn brein opgeslagen zitten?!  O0

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/17, 18:45:44 »
Pattattezak, mijn antwoord was misschien ook wat cynisch, als je ondersteuning hebt van een steunpunt scheelt dat gewoon een hoop, twee weten tenslotte meer dan een.  Ik denk dat je Qua prijzen echt niet verkeerd zit, je zal altijd wel wat goedkopere onderdelen tegen komen. Er zijn best wat webwinkels te vinden die met Ideal werken of het Belgische equivalent. Via Ideal (in Nederland) kan je betalen met een ING, AMRO etc. rekening. Dus een creditcard heb je niet nodig.
Ik neem aan dat er in België ook online shops zijn. Anders zijn er in Nederland ook wel shops te vinden die leveren in België, meestal komen er dan extra vrachtkosten op. Bijv. deze http://www.4launch.nl/shop/product/128537/ voordeel je kan ook onder rembours betalen.
Verder denk ik dat je de boel best werkend krijgt, al zal dat best wat inspanning vergen. Dat moet je wel willen, maar des te groter de voldoening als het klaar is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu TV??
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/18, 11:17:16 »
Ik heb het deze week zowiezo nog erg druk maar zal dan eens bij elkaar passende hardware uitzoeken voor je voor een media centre.

Want dit moet je ook zeer goed in acht houden "bij elkaar passende hardware"
Het is niet altijd het OS die de schuldige is, heel vaak word ook hardware bij elkaar gestopt wat absoluut niet wil samenwerken.
En dan krijg je het met de beste wil van de wereld niet aan de praat.

Die prijzen lijken wel te kloppen, echter op die manier inkopen doen is heel erg duur......

Ik ben een krent en wil altijd het beste voor nix, dat is mijn uitgangspunt, en aan het eind kom ik dan uit op een redelijke prijs voor goed spul.

Als voorbeeld:
Dat moederbord wat ik voorstelde (de ZOTAC ION ITX P-E ---al dan niet geschikt voor media centre)  kost bij Picco €172,76  , en Picco is nu niet echt de goedkoopste toko, ik weet dat er een heel stel zijn die hetzelfde moederbord goedkoper verkopen.

Dit moederbord heeft al 5 zaken in zich zitten die jij apart opnoemt :
1. Moederbordje + voeding + kastje: 200 - 250 €
2. Processor: 150 - 250 €
3. Graka van 100 €?
4. Wireless netwerkkaart  30 €
5. HDMI outputkaart : 150 - 250 €

Dan de kast, dit moet een beetje in stijl, echter kasten zijn zeker voor de mini-itx bordjes achtelijk duur, maar ook hier zijn koopjes voor te vinden.

Wat denk je van deze kast voor €99.- Klikkerdeklik


of in zilver is hij nog iets goedkoper, niet €99.- maar € 79.- klikkerdeklik


Stel ik pak het duurste kastje die van €99.- + moederbord €172,76 = €271.76

Bekijk ik jouw lijstje en waar jij  tussen de € 430.- en € 630.- voor wilt uitgeven koop ik in 1 moederbord+kastje voor €271,76

Voordeel van zo een moederbord is ook nog een keer dat alles goed samenwerkt, het komt uit 1 fabriek.  =D

effin dit slechts als voorbeeld, maar mocht je die kastjes al wat vinden moet je die alvast kopen want Computerstunt heeft een zeer wisselend assortiment.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/18, 11:19:50 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D