Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie USB to serial converter  (gelezen 428 keer)

Installatie USB to serial converter
« Gepost op: 2016/05/12, 15:13:06 »
Ik heb een Digitus USB to serial converter, waar een CD bij zit met ingepakte installatiebestanden.
Hoe krijg ik die geïnstalleerd?
Bestanden heten: ftdi.sio.tar.tar. 
Uitgepakt zijn het alleen een paar tekstbestanden.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Installatie USB to serial converter
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/12, 15:41:06 »
Hallo, je hoeft denk ik niets te installeren, die convertor gewoon in een usb-poort steken en aan de andere kant een serieel apparaat aansluiten en het zou moeten werken.

Edit. Ik zie nu dat dat tar-pakket code bevat om een kerneldriver te compileren (c-code en een header file). Laatste wijzigingen dateren van 2003... Denk nog steeds (met de veel nieuwere kernels van nu) dat je gewoon een serieel apparaat kunt verbinden. Probeer even.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/12, 15:45:56 door Paul Matthijsse »

Re: Installatie USB to serial converter
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/13, 06:56:04 »
Hallo, je hoeft denk ik niets te installeren, die convertor gewoon in een usb-poort steken en aan de andere kant een serieel apparaat aansluiten en het zou moeten werken.

Edit. Ik zie nu dat dat tar-pakket code bevat om een kerneldriver te compileren (c-code en een header file). Laatste wijzigingen dateren van 2003... Denk nog steeds (met de veel nieuwere kernels van nu) dat je gewoon een serieel apparaat kunt verbinden. Probeer even.
Hoi, Paul
Ik heb in Synaptic wat gevonden over FTDI en dat geinstalleerd. Want het gaat over drivers voor deze chip. USB - serial omzetter. FTDI is de beste.
(Er is nog een ander merk chip , maar daar wordt voor gewaarschuwd.)
In FLDIGI werkt nu een deel. Hij schrijft BPSK op 20 meter netjes mee. Alleen zenden lukt nog niet. Ik heb een Yaesu FT 857D transceiver.
Die heb ik bij RIG aangevinkt, evenals het gebruik van HAMLIB.
Maar de PTT van de RIG wordt nog niet bediend. Ik zie op mijn scherm, dat er een tekst de deur uitgaat, maar het rode zendlampje op de yaesu gaat niet aan.
Piet
« Laatst bewerkt op: 2016/05/13, 08:29:04 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop