Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot met Windows Vista  (gelezen 9916 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual boot met Windows Vista
« Gepost op: 2007/07/05, 11:47:39 »
Ubuntu installeren naast Windows Vista (niet XP dus), brengt blijkbaar zo zijn eigen problemen met zich mee. Ik zou daar graag duidelijkheid over willen hebben.

Ik heb er al een draadje over gevonden, maar dat loopt nogal uiteen qua oplossingen en is niet helemaal duidelijk over wat er wel en niet werkt:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9391

In de Wiki heb ik niets kunnen vinden wat specifiek ingaat op dual boot met Vista. Als we het op een rijtje hebben, dan kunnen we het ook in de Wiki plaatsen als apart onderwerp.

Wie weet er meer hierover?

Groet, Pjotr.

Cobuntu

  • Gast
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/05, 11:51:31 »

Dual boot met Windows Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/06, 11:28:55 »
Ubuntu installeren naast vista moet volgends mij goed tedoen zijn(heb er over gelezen in het linux magazine)
Alleen andersom geeft hetwel wat problemen vista heeft bijvoorbeeld al een ntfs lege en active partitie nodig om teinstalleren anders lukt het dus gewoon niet(belachelijk)
Verder weet ik er nietveel van alleen wat ik gelezen heb,,
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline bandit

  • Lid
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/06, 16:08:12 »
nou.ik heb een kast met visa/ubuntu 7.04,geen problemen hier..
ik heb ubuntu het zelf laten regelen (gebruik overgebleven ruimte)

alles werkt naar behoren(ik heb alleen de grub aangepast zodat visa eerst start)

puttertje:amd 300+
             msi kaartje
             1048 geheugen
              250 gig sata disk

op mijn laptoppie zit 7.04

groetjes
bandit

Offline Rob3823

  • Lid
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/06, 20:24:26 »
Ik kwam op een afwijkende zoekmachine de volgende link tegen:
http://lifehacker.com/software/ubuntu/hack-attack-how-to-tripleboot-windows-xp-vista-and-ubuntu-193474.php
hier wordt ook gesproken over automatix, maar daar moet je volgens de doorgewinterde Ubuntu-ers maar ff niet aan beginnen.
Groet,

Rob

Offline Rob3823

  • Lid
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/06, 20:27:56 »

Dual boot met Windows Vista
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/08, 12:30:00 »
waarom moeilijk?

ik draai ook vista en feisty langs elkaar en heb helemaal geen problemen...werkt toch gewoon hetzelfde als dualboot met xp...

Dual boot met Windows Vista
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/09, 22:13:55 »
Citaat van: Nunslaughter
waarom moeilijk?

ik draai ook vista en feisty langs elkaar en heb helemaal geen problemen...werkt toch gewoon hetzelfde als dualboot met xp...
idd je installeerd gewoon eerst vista daarna install de ubuntu 7.04 en klaar ubuntu gaat deze vista gewoon automatisch in de grub menu opnemen er staat dan de linux kernel met daar onder in het menu vista longhorn loader

theovn

  • Gast
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/10, 10:02:03 »
Citaat van: vinny3Ddamag
Citaat van: Nunslaughter
waarom moeilijk?

ik draai ook vista en feisty langs elkaar en heb helemaal geen problemen...werkt toch gewoon hetzelfde als dualboot met xp...
idd je installeerd gewoon eerst vista daarna install de ubuntu 7.04 en klaar ubuntu gaat deze vista gewoon automatisch in de grub menu opnemen er staat dan de linux kernel met daar onder in het menu vista longhorn loader
Hallo,
Zo simpel ligt het in mijn geval helaas niet.
Ik heb Vista voorgeïnstalleerd op mijn PC.
De installatie procedure van Feisty Fawn ziet echter de hele schijf niet!
Na installeren van een extra schijf ziet hij die wel en kan ik Ubuntu erop installeren.
Als ik daarna boot kan ik echter nog steeds alleen maar Vista opstarten.

Offline mcgyver

  • Lid
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/10, 10:06:07 »
Op het einde van de installatie vraagt hij je waar hij de grub moet plaatsen. Wat heb je toen geantwoord?

schoappied

  • Gast
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/10, 10:19:51 »
@pjotr Wellicht heb je nog wat aan deze info? http://desktoplinux.com/articles/AT2094892904.html

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/16, 22:12:32 »
OK mensen, het schijnt heel simpel te zijn om een dual boot te maken op een PC waar Vista al op staat. Althans volgens deze doorgaans betrouwbare blogger van ZDnet:
http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=604

Weer een probleem minder!  :-)

Groet, Pjotr.

Offline mcgyver

  • Lid
Dual boot met Windows Vista
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/16, 22:28:11 »
Ik moet wel even reageren.
Installeren met Vista voorgeinstalleerd verschilt niet van die van XP. Je moet gewoon bij het installeren van Vista niet je hele schijf gebruiken maar slechts een gedeelte als je weet dat je nog een ander OS gaat installeren.
Heb je dat (om welke reden dan ook) niet gedaan moet je achteraf de Vista partitie verkleinen om ruimte te maken. Dat kan met de Gparted Live cd. Het enige nieuwe is dat het tegenwoordig ook in Vista zelf kan.

Ik heb laatst zelf een dual boot met Vista gemaakt. Ik heb niets nieuws gezien.

Dual boot met Windows Vista
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/16, 23:06:28 »
Citaat van: mcgyver
Je moet gewoon bij het installeren van Vista niet je hele schijf gebruiken maar slechts een gedeelte als je weet dat je nog een ander OS gaat installeren.
Heb je dat (om welke reden dan ook) niet gedaan moet je achteraf de Vista partitie verkleinen om ruimte te maken.
wat dus net hetzelfde is als met xp...echt, ik snap het probleem niet...

en waarom vista niet op de hele shijf installeren? het is toch zo gedaan om partities te maken...



alleen doet vista soms moeilijk met het defragmenteren en geeft gparted verkeerde info weer omdat defragmentatie niet alle bestanden vanvoor op de schijf kan zetten...
deze bestanden zijn uw system restore points...gewoon even systeemherstel afzetten en de niet verplaatsbare bestanden zijn verdwenen...misschien wel een goede tip voor mense met vista die ubuntu erop willen zetten...

SoundwaveNL

  • Gast
Re: Dual boot met Windows Vista
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/14, 18:51:18 »
Ik krijg in het begin bij het opstarten de keuze tussen Vista en Ubuntu, maar als ik Ubuntu wil opstarten krijg ik een foutmelding.

Als ik dan een enter geef dan gaat hij terug naar de keuze tussen vista en Ubuntu.

Hoe kan ik dit oplossen?

Ubuntu is op de makkelijke manier binnen windows geinstalleerd.

Re: Dual boot met Windows Vista
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/14, 18:53:46 »
Wat is die foutmelding precies?

Noobster

  • Gast
Re: Dual boot met Windows Vista
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/14, 21:14:19 »
Ik had op deze deskpc 3 partitities.
En in dvd station g kreeg ik vastlopers en moest ik vista opnieuw
installeren ten einde raad maar eens in dvd station f geduwt en na 4 keer opnieuw proberen te installeren ging het vanmiddag wel goed.
Ik kreeg wel eerst 3 x error meldingen maar die gingen zo snel weg dat ik ze niet op kon schrijven maar gelukkig werkt alles nu wel perfect.
Ik kon gelukkig draadloos met de lap je site met tips erbij gebruiken.
Want de ene videokaart is er tijdelijk uitgehaald ( fan stuk ) wordt gemaakt en de andere is een nvidia en gelukkig kon ik uw tips daar bij gebruiken, waarvoor dank.

Wat ik ronduit bizar vind, ik heb vorig jaar meerdere mensen naar de lap laten kijken omdat ik met windows niet draadloos meer kon en zelfs een usb netwerk gebeuren nieuw gekocht en na installeren van ubuntu, werkt dat weer uit de kunst.

SoundwaveNL

  • Gast
Re: Dual boot met Windows Vista
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/15, 11:12:01 »
de melding die ik krijg is het volgende;


---melding---
Windows opstartbeheer.

Kan windowsa niet starten, mogelijke oorzaak door recente hard- software wijzigingen.

1. plaats windows installatieschijf
2. taal instellingen wijzigen
3. kies voor uw computer herstellen

Bestand:\ubuntu\winboot\wubidr.mbr

status: 0xc000000e


---einde melding---

ik heb hem via wubi geinstalleerd....

SoundwaveNL

  • Gast
Re: Dual boot met Windows Vista
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/15, 12:51:30 »
geen idee waarom hij het niet deed. Maar na een her-installatie draait hij toch onder windows. Nu verder kijken hoe alles werkt met Ubuntu 8.04