Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Ubuntu start niet meer op  (gelezen 805 keer)

Offline Nardon

  • Lid
[OPGELOST] Ubuntu start niet meer op
« Gepost op: 2010/11/22, 21:09:53 »
Hey,

Ik heb echt iets heel knaps gedaan volgens mij...het is me gelukt om mijn hele Ubuntu installatie naar de kloten te helpen. :D

Maar dat ter zijde, ik heb dus een beetje een probleem.. ik weet denk ik ook wat ik fout heb gedaan, maar het lukt me niet om het te herstellen. Ik was namelijk aan het proberen om mijn Windows partities automatisch te koppelen (je moest dat namelijk eerst zelf doen voordat andere programma's de partities konden zien). Dus ik heb een tutorial gevolgd en heb het bestand /etc/fstab aangepast en heb daar de volgende codes onderaan neergezet:

#storage mount  
UUID=66E53AEC54455DB2 /media/storage/ ntfs-3g     auto,user,rw 0 0

Aangezien ik 2 Windows partities heb, dacht ik slim te zijn en heb ik de code gekopieerd en er onder weer geplakt en daarna die UUID voor de partitie weer goed gezet, en DAAR ging het fout denk ik...

Maar ik heb nu het probleem dat de partities niet gemount kunnen worden en wordt nu begroet met een mooie command line. Maar als ik een code wil uitvoeren, zegt hij dat het een "Read only filesystem" is. Ik heb al wat dingen geprobeerd met chmod maar dat werkte niet...weet iemand hoe ik dit kan herstellen, en zo niet...hoe ik in ieder geval mijn bestanden kan backupen voor een schone installatie..? :P

Bij voorbaat dank ;)

~ Bart
« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 22:18:18 door Nardon »

Offline elendil

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/22, 21:14:03 »
Als je backup file van fstab nog goed is kun je die hernoemen, anders de toegevoegde regels verwijderen.
Tenzij je nog meer hebt veranderd :(


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline Nardon

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/22, 21:21:13 »
Ik was dus wel zo slim geweest om eerst een backup te maken van fstab ja, maar als ik die probeer terug te zetten (cp /etc/fstab.backup /etc/fstab) krijg ik de foutmelding dat de filesystem read only is of zo...dit gebeurd ook als ik sudo gebruik.

Offline ivo

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/22, 21:31:10 »
Kun je dat niet als volgt, maar dan met rw i.p.v. ro ?



EDIT: het tweede regeltje dus, met de remount optie
mount -o remount,rw ......
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/22, 21:36:57 »
Ok bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen :)

Offline Nardon

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/22, 22:17:51 »
Gelukt! Heb dat commando gebruikt en daarna lukte het wel om de backup weer terug te zetten. :) Heb gereboot en daarna werkte alles weer naar behoren.

Hartstikke bedankt voor de hulp! Ik was er alleen denk ik echt niet uitgekomen! :D

Offline elendil

  • Lid
Re: [OPGELOST] Ubuntu start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/23, 01:27:31 »
Hehehe, hét grote voordeel van een actieve usergroep  =D


-=[ Not all those who wander are lost ]=-