Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?  (gelezen 2713 keer)

Offline GerritA

  • Lid
[OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?
« Gepost op: 2010/02/17, 14:54:05 »
Recentelijk heb ik vanuit windows ubuntu 9.10 geinstalleerd.
het probleem is dat ik geen [bedrade] internet verbinding heb of kan krijgen.[In windows wel overigens]
het gekke is dat ik wel www.google.com geopend krijg, kan zoeken, gmail kan inloggen en lezen maar de rest lijkt niet te werken. en dat is, op zijn zachts gezegd, vreemd. ???
De zoekresultaten flitsen namelijk over het scherm maar doorklikken is onmogelijk.
ook updates via apt- werken niet.
ik kan wel de router bereiken/bekijken

Een voorgaande keer had ik ubuntu <Hardy Heron> geinstalleerd daar een identiek probleem. En dus verwijderd want zonder internetverbinding ben ik er snel mee klaar. Echter ik ben toch geintresseerd in Linux en wil dit graag werkend hebben.

ik heb:
vanuit windows <ipconfig /release> vanaf de commandline getikt en daarna afgesloten. (geen resultaat)
mijn router & modem spanningloos gemaakt en weer aangezet en daarna direct ubuntu gestart(geen resultaat)
netwerk kabel losgetrokken opgestart en ingestoken(geen resultaat)
ipv6 staat op negeren


kan iemand mij helpen? Zelfs al is het misschien een triviaal probleem?

edit:
zonet een andere ethernetkaart geplaatst, [edimax, realtek chipset] geinstalleerd hiermee werkt \ubuntu prima. De onboard SIS lan van mijn AsRock moederboard is dus het probleem. of liever gezegd de SIS190 ethernet adapter het stuurprogramma dat Ubuntu heeft geinstalleerd is het probleem. Want onboard LAN werkt prima onder WinXP.
Echter nu krijgt windows problemen, en die heb ik nodig om te printen....grrrr grrrrr. Kan ik die gaan installeren.
 Heeft iemand een oplossing voor die driver?? er moeten toch 1000 den van die mobo's zijn die ook troubles hebben met Ubuntu?


« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 13:26:25 door GerritA »
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Offline timosha

  • Lid
Re: [DEELS OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/17, 22:33:14 »
Ik heb eens gegoogelt met "ubuntu SIS190 ethernet". Doe dat ook eens.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline GerritA

  • Lid
Re: [OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/18, 13:25:03 »
Zonet even gezocht en gekeken. Het is inderdaad het probleem zoals ik het tegengekomen ben. maar goed ik dacht dat die sis driver het prima deed tot aan de nieuwe kaart.

Voor wat betreft de oplossingen. Ik ben niet echt handig met Linux terminal commands en ben blij als het werkt. Van al die code die in diverse fora neergeplakt is krijg ik het al warm.
Het nieuw compileren van drivers voor Linux gaat me te ver. Bovendien moet ik dan vertrouwen op terminalcommando's die door wiedan ook zijn geplaatst en die [omdat ik weinig van Linux weet] een onvoorspelbaar effect kunnen hebben.
Er is, voor sommigen, tenslotte niets leukers dan andermans pc op de klippen te laten lopen >:(.

Ik heb de onderstaande oplossing gevonden   =D 
Met windows zal ik er hopelijk wel uitkomen. Voorheen werkte die netwerkdriver prima met windows ik moet em in ere herstellen. En wacht op de volgende Kernel of ga in op een vrije dag toch proberen te compileren.

Titel: Re: [ OPGELOST ] geen LAN-verbinding op nieuwe pc.
Bericht door: Drikje op 2009/01/21, 22:00:08
--------------------------------------------------------------------------------

Cumulus007, alweer bedankt voor je antwoord, als volgt opgelost :

Ik had hier op het forum gelezen om gewoon een ordinaire netwerkkaart in het moederbord te prikken.

Dus dat hebben we net gedaan, en direct verbinding, ik vind het prima zo.

Dus geen gebruik maken de geintergreerde lan-aansluiting van het moederbord.

Groeten,

Drikje

Bedankt voor je bijdrage
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!

Re: [OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/18, 13:59:54 »
Citaat
Bovendien moet ik dan vertrouwen op terminalcommando's die door wiedan ook zijn geplaatst en die [omdat ik weinig van Linux weet] een onvoorspelbaar effect kunnen hebben.
Er is, voor sommigen, tenslotte niets leukers dan andermans pc op de klippen te laten lopen

Ik denk niet dat er op dit voortreffelijke forum leden zijn die "kromme" commando's aanraden en zéker al niemand die andermans pc naar de knoppen willen helpen. De commando's die hier worden gegeven om een probleem te helpen oplossen hebben géén nadelige gevolgen voor iemands pc, trouwens men moet in een Terminal al rare toeren uithalen om een systeem naar de knoppen te helpen, zéker door beginners, daar is wel enige Terminal-kennis voor nodig hoor.

Kortom, de hier voorgestelde commando's mag je gerust uitvoeren, kan nooit geen kwaad.  :)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/18, 15:55:44 »
Kortom, de hier voorgestelde commando's mag je gerust uitvoeren, kan nooit geen kwaad.  :)

Ik ben het helemaal met je eens, Progger, behalve wat je als laatste schrijft. =D  'Nooit geen' is hetzelfde als 'altijd wel'. Dus in feite zeg je dat GerritA de hier gegeven commando's maar beter niet kan opvolgen. :D
Ik denk trouwens dat hij met 'vertrouwen op terminalcommando's die door wiedan ook zijn geplaatst' commando's bedoelde die hij tijdens het Googlen op andere sites is tegengekomen. ;)

Re: [OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/18, 22:10:32 »
Citaat
Kortom, de hier voorgestelde commando's mag je gerust uitvoeren, kan nooit geen kwaad

Citaat
behalve wat je als laatste schrijft.   'Nooit geen' is hetzelfde als 'altijd wel'. Dus in feite zeg je dat GerritA de hier gegeven commando's maar beter niet kan opvolgen.

Zoals ik reeds aangaf, de hier voorgestelde commando's mag je gerust uitvoeren, ik raad het dus juist aan om dat wél te doen.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/19, 11:44:26 »
Zoals ik reeds aangaf, de hier voorgestelde commando's mag je gerust uitvoeren, ik raad het dus juist aan om dat wél te doen.  :D

Het gaat me niet om die 'hier voorgestelde commando's', het gaat me om 'nooit geen'. ;) Wanneer je bijvoorbeeld zegt dat je nooit geen problemen hebt met......... , dan zeg je dat je altijd wél problemen hebt met..........
Dus wanneer jij schrijft dat het opvolgen van hier gegeven commando's nooit geen kwaad kan, dan zeg je dat dat altijd wél kwaad kan. ;)

Maar goed, dit is een computerforum, geen Nederlandse taalforum. :D

Offline GerritA

  • Lid
Re: [OPGELOST ]Bedraad internet werkt niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/21, 19:44:57 »
Heren,
Hoewel ik niets ben opgeschoten met jullie discussie wil ik jullie oprecht bedanken voor de inzet en tijd die jullie in dit forum steken en op die manier proberen andere gebruikers verder te helpen.

thumbs up!
Jij maakt ons, denk daar maar eens overna!