Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren  (gelezen 4330 keer)

Offline flashbax

  • Lid
Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Gepost op: 2016/06/15, 01:43:32 »
Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik Ubuntu (16.04) geinstalleerd, ik ben nu tot de conclusie gekomen dat het mij niet bevalt.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik windows 7 terug krijgen, en hoe verwijder ik Ubuntu?

Het is geen dualboot, en ik heb van windows 7 alleen een .iso bestand.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/15, 10:32:09 »
Je hebt dan wel de registratie code van Windows nodig, maar die zal waarschijnlijk op een stikker staan, die op de PC staat.
Eerst een DVD branden van de ISO voor W7, en testen of je daarvan kunt opstarten.
Dan Ubuntu starten vanaf USB/DVD en met gparted de HD opnieuw formatteren in NTFS.
Dan opstarten vanaf de W7 DVD en gaan met die banaan.

Maar wat bevalt je niet aan Ubuntu?
De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen, dat ik Unity ook niet mooi en handig vind.
Xubuntu vind ik een stuk makkelijker en vriendelijker in het gebruik, maar dat is een persoonlijke smaak.
Probeer (van USB) een paar versies, er bestaat ook Lubuntu, Kubuntu, Ubuntu-Cinnamon, Ubuntu-Gnome en Ubuntu-Mate.
Deze hebben allemaal een verschillend desktop systeem.
Het kost niets, maar je kunt dan wel kijken, of een andere versie uit de Ubuntu reeks je beter bevalt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/15, 10:42:47 »
Is de iso een:
a. Opstartimage aka Win boot DVD?
b. Image van een werkend systeem?


PS
Don't turn to the dark side....
 ;)

Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik Ubuntu (16.04) geinstalleerd, ik ben nu tot de conclusie gekomen dat het mij niet bevalt.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik windows 7 terug krijgen, en hoe verwijder ik Ubuntu?

Het is geen dualboot, en ik heb van windows 7 alleen een .iso bestand.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/15, 11:53:21 »
DVD van de Windows installatie .iso maken, hoe is afhankelijk van welk systeem en welk brandprogramma.
PC van de DVD opstarten.
Bij de (begin) opties waar te installeren de extra optie om partities te kiezen/veranderen, alle partities verwijderen.
Doorgaan met de installatie, Windows deelt nu automatisch de disk in.
Je hebt toch wel de licentie code bij de hand ?

Als Windows de harddisk niet ziet heb je mogelijk de SATA/AHCI 32 of 64bit drivers van de fabrikant van je moederbord (op USB) nodig,
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline flashbax

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/15, 14:10:16 »
Je hebt dan wel de registratie code van Windows nodig, maar die zal waarschijnlijk op een stikker staan, die op de PC staat.
Eerst een DVD branden van de ISO voor W7, en testen of je daarvan kunt opstarten.
Dan Ubuntu starten vanaf USB/DVD en met gparted de HD opnieuw formatteren in NTFS.
Dan opstarten vanaf de W7 DVD en gaan met die banaan.

Maar wat bevalt je niet aan Ubuntu?
De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen, dat ik Unity ook niet mooi en handig vind.
Xubuntu vind ik een stuk makkelijker en vriendelijker in het gebruik, maar dat is een persoonlijke smaak.
Probeer (van USB) een paar versies, er bestaat ook Lubuntu, Kubuntu, Ubuntu-Cinnamon, Ubuntu-Gnome en Ubuntu-Mate.
Deze hebben allemaal een verschillend desktop systeem.
Het kost niets, maar je kunt dan wel kijken, of een andere versie uit de Ubuntu reeks je beter bevalt.
De registratie code heb ik van Windows 7. Ik heb geprobeerd een dvd te branden via Xfburn, maar dat is mij niet gelukt. Hoe kan je testen of je kan opstarten vanaf een dvd?

Dan Ubuntu starten vanaf USB/DVD en met gparted de HD opnieuw formatteren in NTFS.
Dan opstarten vanaf de W7 DVD en gaan met die banaan.

Dit gedeelte snap ik niet.

Dankjewel voor je hulp!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/15, 15:17:38 »
Hoe kan je testen of je kan opstarten vanaf een dvd?
Stel de DVD in als eerste boot medium en reset de PC, met de DVD in de speler.
Als het goed is, start je PC dan op vanaf de DVD.
Dan Ubuntu starten vanaf USB/DVD en met gparted de HD opnieuw formatteren in NTFS.
Dan opstarten vanaf de W7 DVD en gaan met die banaan.

Dit gedeelte snap ik niet.
Met Gparted, kan je de hardeschijf formatteren in een formaat dat Windows begrijp.
Ubuntu staat op een EXT4 partitie (of schijf) en dat wordt niet herkend.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline flashbax

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/15, 19:06:06 »
Hoe kan je testen of je kan opstarten vanaf een dvd?
Stel de DVD in als eerste boot medium en reset de PC, met de DVD in de speler.
Als het goed is, start je PC dan op vanaf de DVD.
Dan Ubuntu starten vanaf USB/DVD en met gparted de HD opnieuw formatteren in NTFS.
Dan opstarten vanaf de W7 DVD en gaan met die banaan.

Dit gedeelte snap ik niet.
Met Gparted, kan je de hardeschijf formatteren in een formaat dat Windows begrijp.
Ubuntu staat op een EXT4 partitie (of schijf) en dat wordt niet herkend.
Dank je wel voor hulp.  Ik snap alleen niet hoe Gparted werkt, en het lukt me niet om de Windows .iso op een dvd te branden. Of kan dit ook op een usb?

Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/23, 00:19:48 »
@ flashbax,

laat Ubuntu 16.04 LTS 64-bit maar geïnstalleerd staan en laat ALLE updates hun werk doen.

"Ubuntu of een ander 'Linux-gestuurd besturingssysteem' is géén Windows, het is anders. Dit vraagt een inspanning om het te leren gebruiken en de mouwen moeten inderdaad, af en toe, weleens worden opgestroopt. Niks gaat vanzelf zoals je het bij Windows gewoon was. De omschakeling vraagt een gewenning en een "klik". Ik ben ook al 63 en ben niet te beroerd om iets nieuws te leren en er mee te werken -- het houd mij allert en fit.
Ik ben al, bijna, twee jaar Windows vrij. Ik heb het nog geen moment gemist. Ik zou zelfs niet meer terug willen.
Er is zoveel te ontdekken in 'Linux'. Het is plezierig werken met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.
Ik probeer je wellicht te overtuigen. Maar voel je vrij
."

Ik reik hierbij een alternatief aan:

Installeer VM Ware of VirtualBox.

Na het installeren van VirtualBox kan je een gedownloade .iso van Windows 7 Enterprise in VirtualBox installeren ( én het is gratis en je kan het 5x hernieuwen -- 6x te gebruiken --  = 540 dagen te gebruiken -- tegen dan zijn er misschien wel al andere mogelijkheden ...?).

Hoe je dit moet doen staat, stap voor stap, uitgelegd op de website van Computertips van Pjotr.

https://sites.google.com/site/computertip/samsung   ===> als je deze stappen strikt volgt dan is dit zó gepiept.

(Zet twee werkbladen op om makkelijker te kunnen werken)

Je kan nog meer distro's in VirtualBox installeren als je dit zou wensen.

Een distro of een Windows die binnen VirtualBox draait kan ook geen kwaad berokkenen aan het Host-systeem.
Maar, ...als je Windows in VirtualBox installeert moet je ook een anti-virus programma én een ...., en een .... installeren om veilig te kunnen werken met Windows binnen VirtualBox.
Ubuntu, of een andere 'Linux-distributie' heeft dat niet van doen.

Voel je vrij en maak, voor jezelf, de beste keuze.

groet,
spievensterke.

« Laatst bewerkt op: 2016/06/23, 00:39:47 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/24, 10:02:40 »
Het is natuurlijk een hele overstap van W7 naar Ubuntu. Ik gebruiK sinds een paar dagen Xubuntu op aanraden van Ron. Voor die tijd gebruikte ik ook enige dagen Ubuntu. Ik kreeg enige vastlopers. Waarschijnlijk doordat ik een pentium 4 gebruik. Xubuntu en Ubuntu is qua vormgeving een hemelsbreed verschil. Eenvoudig en toch mooi. Ik draai nu een dual boot , W10 met Xubuntu. Tot op heden ben ik dol enthousiast met Xubuntu. Ik denk dat ik nog een halfjaartje zo blijf draaien en dan ga ik W10 verwijderen.
Henk.

Ps. Alle data probleemloos overgezet.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/24, 14:49:44 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/24, 11:13:59 »
@HWE64,

goed bezig Henk.
Xubuntu is een lichte 'Linux-gestuurd besturingssysteem'- variant. Vraagt heel wat minder resources dan Ubuntu.
En die is perfect geschikt voor jou systeem (met Pentium).
Xfce -varianten van:  LinuxMint, PCLinuxOS zijn ook licht.
Puppy-Linux, Elementary OS, Bodhi Linux, Antix-Linux zijn ook lichte distributies van 'Linux'.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/24, 21:51:45 »
Ik snap dat je het niet geweldig vind. Ik twijfel ook om terug te gaan naar Windows. Er is altijd wel iets bij Ubuntu dat tegenwerkt en een eeuwigheid
kost om een oplossing te vinden. Ik gebruik nu een tijdje Ubuntu Mate. Vormgeving is leuk. Maar Skype werkt niet optimaal. Mensen krijgen berichten niet binnen en vrienden gaan steeds offline en online terwijl dat niet het geval is. Youtube dat vast loopt. RTLXL dat niet te gebruiken is vanwege silverlight.

Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/25, 09:32:42 »
Als het een legale én geactiveerde W7 betrof en je heb een product key (zie meestal sticker op de kast), dan kun je evt. ook gelijk naar W10:

Vooraf Ubuntu verwijderen is niet perse nodig.

Download W10: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO

Brand de iso op DVD (Xfburn opstarten en kies 'Brand schijfkopie'. (zo laag mogelijke brandsnelheid)

Na het branden: start de pc op met de net gebrande W10.

Voor het installeren kun je nu evt. bestaande partities verwijderen > doe dit tot je één lege schijf hebt.
(die mogelijkheid zit ingebakken in de Windows installatieschijf)

Installeer W10 daarop en gebruik de W7 code.

--> sowieso misschien verstandig: dit werkt nog t/m 29 juli.
Je stelt daarmee in ieder geval ook je W10 licentie veilig. Ook al probeer je later weer Ubuntu, met die iso kun je dan altijd weer makkelijk terug naar W10. (dit ook na 29 juli, omdat je W10 dan eerder geïnstalleerd en geactiveerd hebt ) Je hebt dan géén activatiecode meer nodig>W10 koppelt je hardware aan W10.

Ubuntu is in  het begin vaak een haat-liefde verhouding.
Prettig: volledig malware-vrij, geen adware, goedkoop, mega veilig surfen.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/25, 10:01:03 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Frederik

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2016/06/25, 11:44:03 »
Er is altijd wel iets bij Ubuntu dat tegenwerkt en een eeuwigheid
kost om een oplossing te vinden. Ik gebruik nu een tijdje Ubuntu Mate. Vormgeving is leuk. Maar Skype werkt niet optimaal. Mensen krijgen berichten niet binnen en vrienden gaan steeds offline en online terwijl dat niet het geval is. Youtube dat vast loopt. RTLXL dat niet te gebruiken is vanwege silverlight.

Wellicht eens een andere distributie gebruiken die beter op je computer past. Al de problemen die je hebt en benoemt heb ik bij Xubuntu nog nooit meegemaakt. Zojuist het interview van Coldplay op RTLXL van LateNight gisteravond bekeken: probleemloos!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2016/06/25, 12:03:35 »
Er is altijd wel iets bij Ubuntu dat tegenwerkt en een eeuwigheid kost om een oplossing te vinden.
Vreemd, dat ik daar in 12 jaar bijna geen problemen mee heb gehad.
Maar Skype werkt niet optimaal.
Omdat Skype is overgenomen door Microsoft, is er geen focus meer op andere besturingssystemen, misschien toch maar een ander programma/protocol zoeken?
Youtube dat vast loopt. RTLXL dat niet te gebruiken is vanwege silverlight.
Ook Silverlight is een Microsoft product.
Misschien moet je je toch maar eens verdiepen in openstandaarden, o.a. zoals deze voor de overheden verplicht zijn.
Kom je problemen tegen, wat altijd kan, kijk dan ook naar de oorzaak, en schuif het niet af op een besturingssysteem!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2016/06/26, 09:33:10 »
Een .iso bestand kan je opeen cd of dvd branden met een brandprogramma zoals Xfburn, Brasero, SimpleBurn en nog meer.
Op de hdd/ssd eerst alle partities weghalen hoeft niet. Met de installatie van Windows kan je dat al laten doen.

@ Flashbax: Dat een systeem je niet bevalt kan natuurlijk, maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat er niet bevalt.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/26, 09:34:47 door Erik Krom »

Re: Ubuntu verwijderen en Windows 7 installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2016/06/26, 13:36:59 »
@ flashbax,

Ubuntu verwijderen van dualbootsysteem (kan je nalezen) in de uitgave van c't special Linux 2015  -- "Linux, beginnen en overstappen" --.
via de link:     www.ct.nl/softlink/15LU112    , kan je het artikel downloaden en nalezen.

Om te helpen.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.