Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu zonder Grub?  (gelezen 1322 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
Ubuntu zonder Grub?
« Gepost op: 2011/06/27, 09:35:04 »
Beste allen,

Is het mogelijk om Ubuntu ook helemaal zonder Grub te installeren? Ik heb mijn Mac Mini triple boot gemaakt (Mac OS, Ubuntu en - voor mijn werk - Windows 7), en gebruik rEFIt als bootloader. Tot nog toe heb ik Grub steeds in de Ubuntu-partitie geïnstalleerd, omdat de handleiding die ik voor het triple boot maken gevonden had dat voorschreef, ondanks de waarschuwingen van het installatieprogramma dat dat geen goed idee is. Dat is een aantal versies probleemloos gegaan, maar met name 10.10 had er grote problemen mee, dat wilde bijna nooit opstarten. Sinds 11.04 verloopt het opstarten weer vlekkeloos, maar ik vraag me toch af of het niet beter is om van die tweetrapsraket af te stappen, en rEFit als enige bootloader te gebruiken. Weet iemand of het mogelijk (en aan te raden) is om Grub te verwijderen zonder het syteem te vernaggelen? Natty draait nu uitstekend, maar ik zou het toch graag op een nettere manier willen inrichten. Of ben ik dan bij iedere upgrade de klos omdat Grub dan weer gezellig terugkomt?

Dank voor het meedenken, groeten,

Bas

Re: Ubuntu zonder Grub?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/27, 14:14:09 »
Vooraf even dit, ik maak alleen maar gebruik van Grub2 op dit moment.

Een machine hier heeft in totaal 3x Ubuntu + 1x Windows.
1 maal Grub2 in de hoofd gebuiks Ubuntu, en de rest is zonder Grub geinstalleerd ... en Windows toch al niet  ;)

Dus als een OS geen bootloader zelf geinstalleerd heeft, dan zou elke goede bootloader in staat moeten zijn om je diverse OS-en op te starten.
Ik ken jou bootloader niet, maar als jij daar tevreden over ben, zou ik het gewoon gebruiken.
Mocht het niet werken, kun je altijd nog weer terug naar Grub2 met de LiveCD.

Citaat
Tot nog toe heb ik Grub steeds in de Ubuntu-partitie geïnstalleerd, omdat de handleiding die ik voor het triple boot maken gevonden had dat voorschreef, ondanks de waarschuwingen van het installatieprogramma dat dat geen goed idee is.
Dit heeft te maken met dat je eigenlijk op partitie niveau ( b.v. sda1 ) aan het installeren bent, i.p.v. op disk niveau ( b.v. sda MBR ).
Het is zelfs de vraag of dat ook wel is gebeurt die installatie op partitie niveau.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu zonder Grub?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/27, 16:36:35 »
Ja, dat kan, tijdens de installatie kun je op de laatste pagina voor het installeren op Geavanceerd drukken en aldaar de GRUB-installatie uitzetten.

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Ubuntu zonder Grub?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/29, 20:12:11 »
Ok, das mooi, maar zou Ububtu dan nog wel opstarten? Heeft er iemand ervaring met rEFIt als enige bootloader? Het vervelende is dat mijn Macje iets met de dvd-drive heeft waardoor hij nog maar zelden van cd of dvd wil opstarten, dus ik ben een beetje huiverig voor een herinstallatie vanaf cd. Gaat repareren dan wel installleren zonder Grub vanaf een usb-stick ook lukken? Op een Mac Mini, bedoel ik dan specifiek? Volgens mij was er toch iets met Mac en installeren vanaf usb-stick? En die ´laatste pagina voor het installeren,' is dat op de gewone live-cd of de alternate disk?

Dank, groeten,

Bas

Re: Ubuntu zonder Grub?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/30, 11:54:45 »
Ubuntu start dan uiteraard niet op, je zult Ubuntu aan je rEFIt-bootloader moeten toevoegen. Hoe dit moet, zul je aan iemand anders moeten vragen ;)