Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samsung NC10 ( Welke Ubuntu cq Linux version voor Install )  (gelezen 4259 keer)

Offline ayla

  • Lid
Samsung NC10 ( Welke Ubuntu cq Linux version voor Install )
« Gepost op: 2012/02/09, 20:02:02 »
Hallo Allemaal

Voor een vriend met een Samsung NC10 wil ik graag weten welke Ubuntu cq Linux version voor ik het beste kan Install op zijn Samsung NC10.
Het liefst geen Unity. Wanneer dat kan het liefst iets wat gebasseerd is op 10.04 LTS.


Gr Ayla

Re: Samsung NC10 ( Welke Ubuntu cq Linux version voor Install )
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/10, 08:42:47 »
als je niet van unity houdt is Xubuntu of Mint een  goede keuze :)

Wat ook mogelijk is is om 11.10 unity te installeren en vervolgens de Gnome desktop erbij te installeren (je kan kiezen wat je wenst op te starten bij het inlogscherm).

Nog een optie is om Cinnamon (een fork van Gnome2) erbij te installeren en te kiezen bij het inlogscherm. Dit kan je doen middels een PPA . http://www.ubuntugeek.com/install-cinnamon-in-ubuntu-using-ppa.html

Succes !
« Laatst bewerkt op: 2012/02/10, 08:48:15 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline aartje

  • Lid
Re: Samsung NC10 ( Welke Ubuntu cq Linux version voor Install )
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/10, 08:52:55 »
Ik heb zelf een Samsung N210 netbook. Ik heb als eerste het memory verwisseld
voor een 2GB kaartje (kost ongeveer 30 euro) en toen de normale Ubuntu 10.04
ge-installeerd als Dualboot (met Windows 7 starter, dat ik eigenlijk nooit meer
gebruik, alleen start ik het af en toe op om te updaten en dat is een ramp, zoooolang
als dat duurt !). Als ik het nu weer zou doen (en in mei/juni ga doen) zou ik
nu Lubuntu nemen, dat werkt prima bij mij op een oude PC (P4 2,4 GHz met 1GB geheugen)

Je moet je windows-partitie verkleinen tot zo'n 30 a 40 GB. Als er nog geen 4 partities
in gebruik zijn, moet je 1 extended partitie maken van zo'n  minstens 50 GB en daarin
je linux partities als logische partities bv.
1) root-partitie 15 GB ext4
2) home-partitie (de mijne is 10 GB) ext4
3) swap-partitie 3 GB
4) alle overgebleven ruimte kan je verdelen in een data-partitie voor linux (ex4)
    en voor zowel linux als windows (ntfs)

Ik gebruik dat netbookje onder andere voor www (Firefox), mail (Thunderbird), office (Libreoffice),
filmpjes kijken, muziek luisteren (VLC), foto's bewerken (gimp)
 en Googleearth en dat werkt allemaal prima
« Laatst bewerkt op: 2012/02/10, 08:56:37 door aartje »

Offline ayla

  • Lid
Re: Samsung NC10 ( Welke Ubuntu cq Linux version voor Install )
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/10, 15:37:48 »
als je niet van unity houdt is Xubuntu of Mint een  goede keuze :)

Wat ook mogelijk is is om 11.10 unity te installeren en vervolgens de Gnome desktop erbij te installeren (je kan kiezen wat je wenst op te starten bij het inlogscherm).

Nog een optie is om Cinnamon (een fork van Gnome2) erbij te installeren en te kiezen bij het inlogscherm. Dit kan je doen middels een PPA . http://www.ubuntugeek.com/install-cinnamon-in-ubuntu-using-ppa.html

Succes !


Heel hartelijk dank voor je inbreng.

Mint is voor mij geen optie, daar heb ik slechte ervari8ngen mee zeker wat betreft hun beleid met het voorop gelegde advertenties in de browsers.

Citaat
Wat ook mogelijk is is om 11.10 unity te installeren en vervolgens de Gnome desktop erbij te installeren (je kan kiezen wat je wenst op te starten bij het inlogscherm).
Gnome 3 ben ik ook niet over te spreken, ik ben nog iemand van de oude stempel Gnome 2 werkt voor mij het beste. Vandaar mijn vraag ook naar Ubuntu 10.04.

Citaat
Nog een optie is om Cinnamon (een fork van Gnome2) erbij te installeren en te kiezen bij het inlogscherm. Dit kan je doen middels een PPA . http://www.ubuntugeek.com/install-cinnamon-in-ubuntu-using-ppa.html
Hier ga ik zeker naar kijken.


Gr Ayla


Offline ayla

  • Lid
Re: Samsung NC10 ( Welke Ubuntu cq Linux version voor Install )
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/10, 15:42:31 »
Ik heb zelf een Samsung N210 netbook. Ik heb als eerste het memory verwisseld
voor een 2GB kaartje (kost ongeveer 30 euro) en toen de normale Ubuntu 10.04
ge-installeerd als Dualboot (met Windows 7 starter, dat ik eigenlijk nooit meer
gebruik, alleen start ik het af en toe op om te updaten en dat is een ramp, zoooolang
als dat duurt !). Als ik het nu weer zou doen (en in mei/juni ga doen) zou ik
nu Lubuntu nemen, dat werkt prima bij mij op een oude PC (P4 2,4 GHz met 1GB geheugen)

Je moet je windows-partitie verkleinen tot zo'n 30 a 40 GB. Als er nog geen 4 partities
in gebruik zijn, moet je 1 extended partitie maken van zo'n  minstens 50 GB en daarin
je linux partities als logische partities bv.
1) root-partitie 15 GB ext4
2) home-partitie (de mijne is 10 GB) ext4
3) swap-partitie 3 GB
4) alle overgebleven ruimte kan je verdelen in een data-partitie voor linux (ex4)
    en voor zowel linux als windows (ntfs)

Ik gebruik dat netbookje onder andere voor www (Firefox), mail (Thunderbird), office (Libreoffice),
filmpjes kijken, muziek luisteren (VLC), foto's bewerken (gimp)
 en Googleearth en dat werkt allemaal prima

Heel hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg en aanwijzingen die mij zeker verder helpen. Er is al met Windows in dual boot een Unity geinstald die het niet doet. Daar kan ik dan makkelijk in die partitie een nieuwe Ubuntu versie plaatsen.

Wat ik niet wist is dat je een normale Ubuntu versie kunt installeren. Dat zou betekenen dat ik dus gewoon Ubuntu 10.04 Lts kan installeren? O.k ik kan ook nog bij Lubuntu kijken, maar daar heb ik op een gewone desktop geen goede ervaring mee gehad enige tijd terug.


Gr ayla




Offline aartje

  • Lid
Re: Samsung NC10 ( Welke Ubuntu cq Linux version voor Install )
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/11, 11:36:27 »

Heel hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg en aanwijzingen die mij zeker verder helpen. Er is al met Windows in dual boot een Unity geinstald die het niet doet. Daar kan ik dan makkelijk in die partitie een nieuwe Ubuntu versie plaatsen.

Wat ik niet wist is dat je een normale Ubuntu versie kunt installeren. Dat zou betekenen dat ik dus gewoon Ubuntu 10.04 Lts kan installeren? O.k ik kan ook nog bij Lubuntu kijken, maar daar heb ik op een gewone desktop geen goede ervaring mee gehad enige tijd terug.


Gr ayla





Ja, bij mijn Samsung netboekje (N210 plus) heb ik gewoon Ubuntu 10.04 ge-installeerd.
Maar ik raad je dan ten sterkste aan je geheugen naar 2GB uit te breiden.
Je zou ook kunnen overwegen gelijk 11.10 te installeren, ik heb daar op
mijn desktop goede ervaringen mee en de begin-bugs zijn er zo langzamerhand
wel uit. Ik zou dan voor de 32-bits versie gaan.

Als je het met minder geheugen wilt doen raad ik je toch Lubuntu aan (en dan gelijk
11.10 32 bits)

Ik weet dat er ergens een site is waar alle (hardware)ervaringen met
Ubuntu beschreven staan (wat er allemaal direct werkt en wat na
aanpassingen) maar ik kan dat niet meteen terugvinden.

PS. Toch wel:

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks#Samsung_NC10


Daaruit:

Samsung NC10

Problems with suspend and resume, and with sound recording. Known issues:

    362373 - Sound recorder does not work in Samsung NC10 on Jaunty
    Looks like in 10.04, built-in brightness keys don't work, however you can set the brightness with setpci. I couldn't find a bug report on this.
    In 11.04 everything works fine: sound recording, built-in brightness keys, webcam, wireless.

« Laatst bewerkt op: 2012/02/11, 11:56:40 door aartje »

Offline ayla

  • Lid
Re: Samsung NC10 ( Welke Ubuntu cq Linux version voor Install )
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/15, 17:31:09 »

Heel hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg en aanwijzingen die mij zeker verder helpen. Er is al met Windows in dual boot een Unity geinstald die het niet doet. Daar kan ik dan makkelijk in die partitie een nieuwe Ubuntu versie plaatsen.

Wat ik niet wist is dat je een normale Ubuntu versie kunt installeren. Dat zou betekenen dat ik dus gewoon Ubuntu 10.04 Lts kan installeren? O.k ik kan ook nog bij Lubuntu kijken, maar daar heb ik op een gewone desktop geen goede ervaring mee gehad enige tijd terug.


Gr ayla





Ja, bij mijn Samsung netboekje (N210 plus) heb ik gewoon Ubuntu 10.04 ge-installeerd.
Maar ik raad je dan ten sterkste aan je geheugen naar 2GB uit te breiden.
Je zou ook kunnen overwegen gelijk 11.10 te installeren, ik heb daar op
mijn desktop goede ervaringen mee en de begin-bugs zijn er zo langzamerhand
wel uit. Ik zou dan voor de 32-bits versie gaan.

Als je het met minder geheugen wilt doen raad ik je toch Lubuntu aan (en dan gelijk
11.10 32 bits)

Ik weet dat er ergens een site is waar alle (hardware)ervaringen met
Ubuntu beschreven staan (wat er allemaal direct werkt en wat na
aanpassingen) maar ik kan dat niet meteen terugvinden.

PS. Toch wel:

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks#Samsung_NC10


Daaruit:

Samsung NC10

Problems with suspend and resume, and with sound recording. Known issues:

    362373 - Sound recorder does not work in Samsung NC10 on Jaunty
    Looks like in 10.04, built-in brightness keys don't work, however you can set the brightness with setpci. I couldn't find a bug report on this.
    In 11.04 everything works fine: sound recording, built-in brightness keys, webcam, wireless.




Ik heb inmiddels ubuntu 10.04 geinstalleerd en wacht even af hoe de gebruikers van deze Samsung nc10 er op reageren en hoe het zich blijft functioneren. Mijn eerste indruk is dat het goed past.

Iedereen bedankt voor zijn hulp.


Gr Ayla