Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP dc5700 Ubuntu wil niet booten  (gelezen 1397 keer)

ubuntu_ARB_user

  • Gast
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Gepost op: 2007/10/17, 09:26:29 »
Hi,
ik heb een probleempje met een nieuwe dc5700. Het lukt me niet om "gewoon" welke linux cd dan ook te booten in dat
https://forums1.itrc.hp.com/service/forums/questionanswer.do?threadId=1090380&admit=-682735245+1192603816273+28353475
Naar aanleiding hiervan lukt het wel om Knoppix te booten met: pci=nommconf voor het booten. Ik wil echter Ubuntu en ARB installeren van een live CD die de leverancier van ARB me geleverd heeft. De unbuntu die hier op staat is een 6.06. Met de cheat pci=nommconf kom ik een stuk verder, maar tijdens het ubuntu opstartscherm (het laatse voor de desktop verschijnt, met dat balkje dat gevuld moet worden) blijft hij hangen, en komt geen stap verder. Iemand een idee?
gr Remy

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/17, 09:46:40 »
Druk eens op alt-F1 op het moment dat het balkje aan het vollopen is. Dan zie je een lap tekst waarin je kan lezen waarmee je computer op dat moment bezig is. Op die manier kan je nauwkeuriger bepalen wanneer hij precies vastloopt.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/17, 09:49:54 »
Hoi Remy,

Probeer eens met de nieuwste versie van Ubuntu, de 7.10 (komt morgen trouwens officieel uit), deze heeft een beter hardware ondersteuning.
Ikzelf heb ook problemen om de 7.04 aan de praat te krijgen op mijn nieuwe dv9540, niets dan errors, zelfs gewoon de live cd opstarten lukt niet! Echter, toen ik een cd'tje van de 7.10 erin stopte ging alles vlekkeloos.

Probeer maar eens zou ik zeggen, anders horen we het wel :)

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/17, 09:55:08 »
Als het een server is met bijgeleverde software, dan is het denk ik beter om bij die software te blijven.
Ik heb geen idee wat ARB is, maar ik vermoed dat dat niet gaat werken op Feisty of Gutsy als er een Dapper cd meegeleverd wordt.

ubuntu_ARB_user

  • Gast
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/17, 09:59:24 »
Citaat van: Scormen
Hoi Remy,

Probeer eens met de nieuwste versie van Ubuntu, de 7.10 (komt morgen trouwens officieel uit), deze heeft een beter hardware ondersteuning.
Ikzelf heb ook problemen om de 7.04 aan de praat te krijgen op mijn nieuwe dv9540, niets dan errors, zelfs gewoon de live cd opstarten lukt niet! Echter, toen ik een cd'tje van de 7.10 erin stopte ging alles vlekkeloos.

Probeer maar eens zou ik zeggen, anders horen we het wel :)

Kris
Kris,
ik zou wel willen, maar ik zit vast aan 6.06 omdat mijn programma (ARB) op die CD staat. Ik heb al geprobeerd om dit onder 7.04 te laten draaien, maar dat loopt ARB vast omdat er een of ander geheugen conflict is. Daar zijn ze aan het werken bij de ontwikkelaar van die software, maar dat duurt en duurt en duurt. Ik ben zelf geen programmeur, dus dat kan ik niet oplossen. Ik ga nu een even proberen met altF1 tijdens het opstarten te kijken waar hij vast loopt.
gr
remy

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/17, 10:05:08 »
Hmm zou best kunnen, Johan.

Wat voor een programma is dat ARB, Remy?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

ubuntu_ARB_user

  • Gast
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/17, 10:16:00 »
Citaat van: Scormen
Hmm zou best kunnen, Johan.

Wat voor een programma is dat ARB, Remy?
ARB is een programma voor sequentieanalyse, iets moleculair-biologisch. Als je het echt wil weten: ww.arb-home.de
 
ik het geprobeerd AltF1 in te drukken tijden het vollopen van het balkje, maar ben daar niet veel wijzer van geworden. in het scherm daarvoor zegt ie  loading all drivers Ok etc
druk al ALtF1 bij het volegnd schem krijg ik een command  line,
daarboven staat info over de kernel ( 2.6.15-26-386) en de waarschuwing over absolutely no warrant enzo.
moet ik iets op die command line doen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/17, 11:39:02 »
Als je die command line ziet, dan is Ubuntu wel opgestart als het goed is :)
Je kan dan inloggen, en werken op de command line.

Ik denk dat er iets mis is gegaan bij het instellen van de grafische kaart en monitor. Om dat te corrigeren moet je het volgende commando uitvoeren:
sudo dpkg-reconfigure -p high xserver-xorg

Nu krijg je wat vragen over je systeem. De meeste kan je gewoon met enter doordrukken als het goed is.
Hierna kan je de computer opnieuw opstarten met het volgende commando:
sudo reboot

ubuntu_ARB_user

  • Gast
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/17, 12:17:33 »
Citaat van: Johanvd
Als je die command line ziet, dan is Ubuntu wel opgestart als het goed is :)
Je kan dan inloggen, en werken op de command line.

Ik denk dat er iets mis is gegaan bij het instellen van de grafische kaart en monitor. Om dat te corrigeren moet je het volgende commando uitvoeren:
sudo dpkg-reconfigure -p high xserver-xorg

Nu krijg je wat vragen over je systeem. De meeste kan je gewoon met enter doordrukken als het goed is.
Hierna kan je de computer opnieuw opstarten met het volgende commando:
sudo reboot
Johan,

Je hebt gelijk dat ik kan werken op de command line, maar jouw tip werkt niet. Aangezien het een liveCD is heeft hij nog niets geinstalleerd. Na de reboot begint hij dus weer van voren of aan , zonder instellingen te hebben onthouden :-(
Ik heb al geprobeerd om hem met startx veder te laten gaan na de reconfigure actie, maar dan zegt hij dat hij geen scherm vindt. (ik heb trouwens de hele reconfigure gedaan zonder -p high)

fatal server error:
no screens found
XIO:  fatal XIOerror 104 (connection reset by peer) on X server ":.0.0"
         after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.
ubuntu@ubuntu:~$

Als ik een andere applicatie wil starten geeft hij ook aan dat de Xserver niet goed is.
bij het afsluiten geeft hij dan nog de mededeling: stopping RAID.... failed, terwijl de rest ok is.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/17, 12:44:07 »
Dan moet je de alternate cd eens proberen.
Die installeert het systeem in tekst modus. Dat zal wel goed werken denk ik.

Wiki:
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Alternate

ubuntu_ARB_user

  • Gast
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/17, 13:09:00 »
Johan,
ik kan vast wel via de alternate CD Ubuntu 6.06 installeren, maar dan heb ik mijn ARB-software nog niet op de PC draaien, en daar gaat het mij om. Als het allleen om Ubuntun ging kon ik beter kiezen voor Gutsy. Oftewel ik hen een leuk kringetje:  
ik heb een krachtige PC nodig voor mijn software--> de cd5700 met 4gig RAM.
ik heb de 6.06 liveCD nodig voor mijn software
cd5700 is niet compatible met mijn Ubuntudistro en nieuwe unbuntudistro's zijn niet compatible met mijn software

hoe kom ik hier uit????

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/17, 13:26:52 »
Je hebt een computer met 4 GB ram, dan heb je dus de 64bit variant nodig van Ubuntu.
Welke cd heb je gekregen, de 64bit versie? Werkt het programma ook op 64bit?
Staat er op diezelfde cd ook de installatie van ARB, of staat die op een aparte cd?

Wat je ook nog kan proberen:
Na het uitvoeren van sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg druk je op alt-F7 (dan krijg je weer het vastgelopen scherm als het goed is). Hierna druk je op control-alt-backspace om de server te herstarten.
Werkt dat niet, druk dan weer op alt-F1 en tik het volgende commando in:
sudo /etc/init.d/gdm restart

Is het trouwens deze software? http://www.arb-home.de/
Dan kan je installeren met de alternate cd en alles zelf compileren.

ubuntu_ARB_user

  • Gast
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/17, 13:49:32 »
Citaat van: Johanvd
Je hebt een computer met 4 GB ram, dan heb je dus de 64bit variant nodig van Ubuntu.
Welke cd heb je gekregen, de 64bit versie? Werkt het programma ook op 64bit?
Staat er op diezelfde cd ook de installatie van ARB, of staat die op een aparte cd?

Wat je ook nog kan proberen:
Na het uitvoeren van sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg druk je op alt-F7 (dan krijg je weer het vastgelopen scherm als het goed is). Hierna druk je op control-alt-backspace om de server te herstarten.
Werkt dat niet, druk dan weer op alt-F1 en tik het volgende commando in:
sudo /etc/init.d/gdm restart

Is het trouwens deze software? http://www.arb-home.de/
Dan kan je installeren met de alternate cd en alles zelf compileren.
Hi Johan,
Het is inderdaad de software van die site. Het probleem van die software is dat het met latere (>Dapper)versies van Ubuntu niet werkt, door een of andere inconsistencyconflict???. De ontwikkelaars van ARB werken in Suse, maar daar heb ik geen trek in. Ze hebben zelf een live CD gemaakt met daarop de de installatiemogelijkheid van (K)ubuntu 6.06 en ARB. Het programma werkt (nog) niet op 64bit, ook dat zijn toekomstplannen. Ik heb die 4 gig nodig omdat het nu mijn mijn klapjap met 2 gig af en toe ongeveer een week kost om sommige berekeningen uit te voeren.
Is het een probleem om een 32bit programma te installeren op een 64bit PC, ik dacht dat dat moest kunnen.

Een ander probleem is dat ik een microbioloog ben en geen echte computertechneut, dus het langzaam maar zeker boven mijn petje gaat.
desalniettemin Ik ga jouw bovenstaande tips eens proberen.... alweer bedankt!!

ubuntu_ARB_user

  • Gast
HP dc5700 Ubuntu wil niet booten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/17, 14:04:13 »
Citaat van: Johanvd
Wat je ook nog kan proberen:
Na het uitvoeren van sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg druk je op alt-F7 (dan krijg je weer het vastgelopen scherm als het goed is). Hierna druk je op control-alt-backspace om de server te herstarten.
Geprobeerd, krijg niet het vastgelopenscherm met balkje maar zwart scherm met knipperende cursor linksboven
Citaat van: Johanvd
Werkt dat niet, druk dan weer op alt-F1 en tik het volgende commando in:
sudo /etc/init.d/gdm restart
geeft de volgende reactie

sudo:  /etc/init.d/gdm: command not found
ubuntu@ubuntu:~$
herstart met sudo: /etc/init.d/kdm werkt beter maar ook niet helemaal(ik had ook eerder moeten zeggen dat het kubuntu en niet ubuntu is). Ik kom tot mijn opstartschermpje. AltF1 levert de volgende info:
Stoppping K display manager: kdm not running
starting K dsiplay manager: kdm.
ubuntu@ubuntu:~$