Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)Netwerk maken  (gelezen 3139 keer)

Offline ri3kj3

  • Lid
(opgelost)Netwerk maken
« Gepost op: 2010/01/21, 10:11:23 »
Hallo,

ik heb een vaste computer met ubuntu 9.10 erop. Die is bedraad met een router verbonden.

Verder hebben we een notebook met windows7  en een asus eee pc met windows xp, draadloos met dezelfde router verbonden.


Nu wil ik graag dat ik vanaf die notebook en eee-pc  ook bij de bestanden van de Ubuntu pc kan. En het liefst wil ik de printer ook vanaf de laptop en netbook kunnen gebruiken.

Hoe pak ik dit het beste aan?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 10:47:56 door ri3kj3 »

Re: Netwerk maken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/21, 10:44:17 »
Als je een gemixt(Ubuntu+Windows) netwerk gaat maken, kan je het beste Samba installeren.
Als de printer ook over een netwerkaansluiting beschikt kan je deze op de router aansluiten en hoef je de PC waar deze nu op zit niet aan te laten staan.
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Netwerk maken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/21, 10:53:56 »
Heel erg bedankt voor de tip! Ik zal proberen met de tutorial een netwerk te maken.
En eens zien of de printer ook een netwerkaansluiting heeft. Geen idee, eigenlijk...

Re: Netwerk maken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/21, 11:01:02 »
Als je ergens niet uitkomt schrijf je maar weer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Netwerk maken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/29, 15:42:23 »
Hallo,

ik heb eindelijk een beetje tijd om ermee verder te gaan. De tutorial lijkt op zich nuttig, is echter voor de omgekeerde versie van wat ik wil: Ik wil linux als hoofdcomputer en hem kunnen benaderen vanaf de windows laptops.

Ik vond zelf een andere tutorial:  http://www.multidesk.be/artikels/artikel/233/Bestanden-delen-tussen-Windows-en-Linux-via-Samba.html   waarvan de tweede helft me nuttig leek voor onze situatie, echter men gaat er hier vanuit dat er al een netwerkverbinding is.

Dat moet ik eerst nog voorelkaar zien te krijgen.

Kortom:
Ik heb Samba geinstalleerd op mijn Linux pc.
ik heb de printer al aan de router gehangen.

Nu moet ik eerst verbinding maken tussen alle pc´s voordat ik de mappen op de ubuntu pc (en de printer)  kan benaderen vanaf de andere twee laptops.

Kun je daarmee helpen?




Re: Netwerk maken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/29, 18:32:07 »
Hoe bedoel je omgekeerd? Samba installeer je op Ubuntu, het eerste deel gaat over,wat je in Windows moet instellen om deze voor Samba zichtbaar te maken. Als je klaar bent met het instellen kan je verder met de printer in het Samba netwerk te zetten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Netwerk maken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/30, 10:35:15 »
Ok, ik begreep in eerste instantie dat het eerste gedeelte bedoeld was als je een WINDOWS computer wilt kunnen benaderen vanaf een linux. Maar het kan natuurlijk wederzijds.

Inmiddels werkt het mappen delen al. NU de printer nog, maar dat komt vast ook wel goed.

Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 10:47:43 door ri3kj3 »

Re: (opgelost)Netwerk maken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/30, 20:45:22 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: (opgelost)Netwerk maken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/01, 07:44:53 »
De notebook met windows 7 vond de printer automatisch en had ook de goede drivers.

 De laptop met XP deed erg moeilijk.
De juiste drivers stonden niet in het lijstje.
De juiste drivers gedownload op de HP site. Installeren lukte niet.
Firewall uitgeschakeld, drivers opnieuw gedownload. Installeren kwam al iets verder, maar het programma wilde een printer zien. Uiteindelijk de printer even rechtstreeks aan de laptop gehangen, toen lukte de installatie.
Printer weer aan desktop gehangen.
Afdrukken getest vanaf laptop.
Ik krijg bericht dat de toegang geweigerd is.
Maar hij drukt wel af. :)

Kortom: Veel werk, maar het is allemaal gelukt.