Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Menu's verdwenen in Unity  (gelezen 1843 keer)

Offline luigi01

  • Lid
Menu's verdwenen in Unity
« Gepost op: 2011/05/03, 09:10:52 »
Hallo,
kan iemand mij een hint geven hoe dit op te lossen?  ???

Ubuntu 10.10 'upgraded' naar 11.04 - alles werkt,  :D, wel wat moeite met de nieuwe Unity indeling (werk al jaren in Gnome; kan bijv. niet vinden hoe ik het aantal desktops, nu 4, kan vergroten :|). Ok, wilde de Compiz 'desktop cube' weer installeren, zoals ik eerder ook had. Dit verliep niet vlekkeloos, daar bijv. de menus die verschijnen te hoog op het scherm staan, waardoor ik de top niet kan lezen.  :| Maar vervolgens ben ik ineens alle menu-balken kwijt, dus zowel boven en onder, en de 'dock'! Ik kan dus helemaal niets meer in Unity (classic draait nog wel, doch ook problemen met de windows, die geen minimaliseer/maximaliseer/sluit knoppen meer hebben, ook te hoog in het scherm verschijnen, en niet te verplaatsen zijn...).

Tja, aangezien ik mijn home-directory op een aparte partitie heb staan, maar een schone installatie gedaan; doch helaas, ook nu nog steeds hetzelfde probleem  >:( - er zal dus ergens in mijn home-dir. een file staan die de laatste instellingen heeft opgeslagen, doch ik kan dit niet vinden.

Weet iemand in welk file deze instellingen worden opgeslagen? Ik draai Ubuntu op een Medion Akoya laptop, dual Intel proc.; eea draait al sinds versie 8.04 prima.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/03, 10:27:24 »
Unity en "Ubuntu klassiek" vertonen dus kuren. Wat doet inloggen als "Ubuntu klassiek (geen effecten")?

Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/03, 10:34:49 »
luigi: ik zeg dit niet graag, maar een tussenversie is eigenlijk een beetje experimenteel.
Ik heb ook 11.04 3 dagen gedraaid, en ik heb gewoon besloten om terug 10.04-2 LTS te installeren en gebruiken = rock solid.

11.04 heeft nog wat 'kuren' en ik zou zeggen wacht even af tot dat er genoeg softupdates zijn gereleased.

Blijf nog even bij de LTS-versie ! (O.a. de ondersteuning van 11.04 met PCMCIA-kaarten is slechter; het werkt wel, maar niet zo goed als met de 10.04/10.10 versies dat is onze eerste conclusie over 11.04)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline luigi01

  • Lid
Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/03, 10:48:43 »
Als ik inlog en gebruik maak van klassiek (als ik me goed herinner 'safe', dus niet 'geen effecten' maar de volgende in de rij) werkt alles goed, hoewel ik me nu zo niet meer kan herinneren of ik de menu's ook kon verplaatsen. De resolutie is dan wel laag (640 x 480), maar ik kon wel die ene haastklus die ik nog moest doen afwerken (da's natuurlijk altijd hetzelfde, je moet nog even iets bijwerken en versturen, maar je kan niet laten eerst even te stoeien met die nieuwe versie, waardoor... :().

Ik heb inderdaad al gekeken wat de laatste LTS-versie is, om desnoods deze weer te installeren. Ik hoop dan wel dat alles wat ik heb gebruikt onder 10.10 ook werkt onder 10.04, want dat zou dan wel weer eens problemen kunnen gaan geven. Dan moet ik dus 10.10 opnieuw installeren, maar die wordt waarschijnlijk niet lang meer ondersteund - ?

Het wordt denk ik maar eens tijd om die toch nooit gebruikte versie van W >:( ws Vista te wissen - kan ik die ruimte mooi gebruiken om de laatste versie van Ubuntu te installeren en een beetje  mee te spelen, om het daarna eventueel voor vast te gaan gebruiken - wel leuk dat Unity, maar ik weet niet zeker of dat wel de weg is die ik wil gaan - Gnome bevalt me toch wel heel goed!

Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/03, 10:54:44 »
ik zou je als advies geven om (zelfs) die W Vista toch even te houden; kwestie van alle mogelijkheden te behouden ! (denk maar aan Tom Tom of andere progjes)

De LTS versie kan zeker aan wat 10.10 aankan! Het verschil zit hem in de testfases = beter (simpel).

De 11.04 zou ik gewoon terzijde laten, tot er genoeg updates zijn geweest voor het systeem zelf.

Enjoy 10.04-2 LTS !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/03, 14:08:05 »
Unity met de kubus werkt niet.

Je kan ook wel blijven werken met de 11.04. De 11.04 heeft belangrijke problemen met de installatieprocedure (slechte zaak, want afknapper voor nieuwe gebruikers), en Unity is weinig configureerbaar en kan je door in CompizCompiz Settings te sleutelen gemakkelijk breken (zoals je zelf hebt gemerkt). Als je echter het systeem een beetje neemt zoals het is, loopt het zeer goed en stabiel.

Als alles weg is, behalve je desktop, dan kan compiz en unity resetten als volgt. Je moet alleen zorgen dat je aan een commandolijn geraakt.

gconftool-2 --recursive-unset /apps/compiz-1
unity --reset

hoe geraak je aan een terminal:
* Als je terminal hotkey nog werkt (standaard Ctrl+Alt+t), is dat de vlugste methode
* Een launcher maken op de desktop voor "gnome-terminal" of anders één voor "xterm".

Daarna herstarten:
sudo reboot now


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/03, 17:04:37 »
Als je boven kant van de vensters niet zichtbaar zijn dan staat windows effecten in Compiz uit.

Als je doet wat vanadium zegt dan is dat allemaal opgelost.
In klassiek kun je wel de kubus gebruiken.

Aantal desktops in Unity veranderen doe je in compizconfiguration.
Open dat en ga dan naar algemene opties en dan de tab Desktop Size.
Daar kun je het aantal aanpassen.

Zorg wel dat je CompizConfiguration hebt geïnstalleerd. Dit word niet automatisch door 11.04 gedaan.


Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/03, 17:21:54 »
Als je compiz problemen heb kun je wel gewoon een terminal openen en daarvandaan je programma's openen. CTRL+ALT+T
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/09, 17:32:11 »
Ik heb hetzelfde probleem.
Heb het volgende al uitgeprobeerd:

gconftool-2 --recursive-unset /apps/compiz-1
unity --reset

En ook compiz geinstalleerd. Daarna ge-reboot, maar nog steeds niks.
Kan iemand me helpen?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/09, 18:15:12 »
Kun je wel de klassieke omgeving in?

Wat heb je allemaal aangepast?

Offline Eefje

  • Lid
    • http://www.bespaarenergie.com
Re: Menu's verdwenen in Unity
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/18, 13:11:28 »
Na een paar keer opnieuw opstarten en nogmaals de code in de terminal invoeren en ook compiz geïnstalleerd te hebben via de terminal, werkt het nu gelukkig wel weer.