Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Persoonlijke map.  (gelezen 819 keer)

Offline JAM

  • Lid
Persoonlijke map.
« Gepost op: 2021/01/20, 11:18:26 »
Iedere keer als ik Ubuntu 20 start verschijnt eerst het bureau blad en daarna binnen een seconde mijn geopende persoonlijke map.
Deze moet ik iedere keer sluiten om te beginnen.
Hoe kan ik dit verhelpen aub?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/20, 14:43:30 »
Ubuntu 20? Ubuntu 20.04 of 20.10?
Welke desktop omgeving? Dat gebeurt normaal niet in de standaard Ubuntu versie, tenzij je zelf instelt dat er automatisch een venster open moet.

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/20, 15:58:53 »
Dankjewel Vanadium,
Ik ben gestart met 20.04, maar door iedere dag de updates uit te voeren weet ik niet of dit 20.10 is geworden.
Waar kan ik dit uitlezen aub?
Desktop omgeving is een laptop pc, weet niet wat je bedoelt..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/21, 08:39:24 »
Via de gewone updates kom je nooit op 20.10, wel als je "ja" zegt op de speciale upgrade dialoog. Zo een upgrade van 20.04 naar 20.10 is ingrijpend en duurt een tijd. Ik denk dat je je dat wel zou herinneren mocht je dat gedaan hebben.

In Linux bestaan er meerdere bureaubladomgevingen (desktop omgevingen). De standaard Ubuntu versie gebruikt (Gnome Shell), andere varianten zijn Xubuntu (XFCE desktop), Ubuntu Mate (Mate desktop), Kubuntu (Plasma desktop), ...

Hoe je de versie kan zien, verschilt (in details) in elke bureaubladomgeving. In standaard Ubuntu zie je de versie in de Instellingen onderaan (tab "About" in het Engels). In elk van die versies werkt het wel hetzelfde via de terminal: de commando's
uname -a
echo $XDG_CURRENT_DESKTOP
geven info over het besturingssysteem en geven aan welke desktopomgeving er gebruikt wordt.

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/21, 10:04:56 »
Desktop omgeving is GNOME.
Kan ik naar 20.10 zonder data verlies?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/21, 10:33:14 »
Citaat
Desktop omgeving is GNOME.
Kan ik naar 20.10 zonder data verlies?
1. Waarom zou je naar 20.10 willen?
2. Upgraden vanaf een gemankeerd systeem (je beschrijft in je eerste post een probleem) is vragen om moeilijkheden.
3. Als je per se 20.10 wilt hebben, installeer die dan schoon.

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/21, 10:45:54 »
Zowel mijn bureaublad als mijn persoonlijke map staan vol met icons waar ik niets mee kan. (zie bijlage)
Graag zou ik die opschonen, maar weet niet hoe dit te doen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/21, 11:43:47 »
Als je hier allerlei problemen door elkaar aanbrengt, dan wordt het wat moeilijk. Wat opschonen betreft: dat doe je zelf. Je bent zelf verantwoordelijk voor het organiseren van je bestanden en folders. Het is aan jou die te verplaatsen, te wissen, te organiseren. Als je niet weet hoe dit te doen, dan moet je je even inlezen.

Op je schermafdruk staan heel wat folders met een punt ervoor. Dat zijn folders met configuratiegegevens, aangemaakt door je toepassingenprogramma's. Door in het bestandsbeheer "Toon verborgen folders" af te zetten, die je die folders tijdens je dagelijkse werkzaamheden niet. Zo hoort het. Als je die wist, verlies je immers ook je aanpassingen. Druk in bestandsbeheer op Ctrl+h om die verborgen bestanden te tonen of te verbergen.

Het raadsel van je oorspronkelijke post blijft. De enige mogelijkheid die ik zie waarom bij opstart automatisch een foldervenster wordt opgestart, is dat er een opstarttoepassing is gedefinieerd. Druk eens op Alt+F2 en geef daar het volgende commando in: "gnome-session-properties". In het venster dat je ziet, staan enkele programma's die automatisch opstarten. Ik vermoed dat daar bestandsbeheer moet bijstaan. Hoe je er dan in geslaagd zou zijn dit daar toe te voegen, is mij niet duidelijk, maar ik zie geen andere mogelijkheid voor het automatische starten van een venster bestandsbeheer.

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/21, 11:58:30 »
Dank Vanadium,

Ctrl+h geeft bij mij Geschiedenis, vreemd.
Alt+F2 ...bestandsbeheer staat er niet bij.

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/21, 12:08:52 »
Dank Vanadium,

Ctrl+h geeft bij mij Geschiedenis, vreemd.
Alt+F2 heb ik Bestanden uitgezet en dit heeft het probleem opgelost!!!!
Misschien moet er een andere letter achter Ctrl ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/21, 12:22:57 »
Bij mij geeft Ctrl+H geschiedenis als ik in de browser ben. Als ik in Bestandsbeheer ben, dan toont-verbergt Ctrl+h verborgen folders.

Goed toch te horen dat je oorspronkelijke probleem alvast opgelost is. Graag dan dit topic als "Opgelost" markeren. ("Wijzig" daarvoor je éérste post. Onderaan ga je een knopje zien om deze topic als opgelost te markeren).

Zoals je ziet, hangt een oplossing soms af van de bureaubladomgeving die je gebruikt. Het is goed om telkens je een vraag stelt, ook kort je Ubuntu versie en bureaubladomgeving te vermelden. Dan kom je vaak veel sneller tot een gerichte oplossing.

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/21, 12:27:53 »
In de mao Bestanden zijn de ongewenste icons verdwenen!!
Nu nog die op het bureaublad, hoe zet ik daar ongewenste bestanden uit?

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #12 Gepost op: 2021/01/21, 12:29:06 »
In de map Bestanden zijn de ongewenste icons verdwenen!!
Nu nog die op het bureaublad, hoe zet ik daar ongewenste bestanden uit?
Dankjewel zover!

Re: Persoonlijke map.
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/21, 12:31:19 »
In de mao Bestanden zijn de ongewenste icons verdwenen!!
Nu nog die op het bureaublad, hoe zet ik daar ongewenste bestanden uit?

De map Bureaublad eens leeggooien (lees alleen de bestanden laten staan, die gewenst zijn en de rest verplaatsen/verwijderen)
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #14 Gepost op: 2021/01/21, 12:35:30 »
Hoe doe ik dat?

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #15 Gepost op: 2021/01/21, 12:36:44 »
Hoe doe ik dat?
Het zijn wel icons van programma''s..

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #16 Gepost op: 2021/01/21, 12:44:47 »
Hoe doe ik dat?
Het zijn wel icons van programma''s..
Het zijn allemaal icons met de extensie .desktop

Re: Persoonlijke map.
« Reactie #17 Gepost op: 2021/01/21, 12:49:13 »
Hoe doe ik dat?
Het zijn wel icons van programma''s..
Het zijn allemaal icons met de extensie .desktop
Deze kan je altijd nog verplaatsen naar een map als je ze niet wilt verwijderen en de overige iconen laten staan die wel gewenst zijn.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline JAM

  • Lid
Re: Persoonlijke map.
« Reactie #18 Gepost op: 2021/01/21, 12:59:47 »
Ik heb ze in een nieuwe map gezet.
Ziet er weer normaal uit.
Hartelijk dank.