Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beelscherm opeens ZEER groot  (gelezen 5557 keer)

Offline vragen

  • Lid
Beelscherm opeens ZEER groot
« Gepost op: 2010/01/03, 17:25:43 »
Het is al eens eerder voorgekomen dat opeens mijn beeldscherm super groot wordt. De letters worden KOEIELETTERS en dingen vallen buiten het beeldscherm. De resolutie is door UBUNTU zelf aangepast. Ik heb altijd een hekel aan dat systemen hun eigen leven gaan leiden. Nu ging ik kijken onder: Voorkeuren>Scherm. Daar komt opeens de volgende melding naar voren:

Het lijkt erop dat uw grafische stuurprogramma de voor dit hulpmiddel vereiste extensies niet ondersteunt. Wilt u het hulpmiddel van de verkoper van uw grafische stuurprogramma gebruiken?

Terwijl het voorheen altijd bekend was. Ik kies bijvoorbeeld nee of ja en dan kan ik alleen kiezen tussen de volgende resolutie: 640x480 of 320x240. Anders kan ik altijd veel meer uitzoeken. Hiermee kan ik dus niet meer werken.

Hoe kan ik dit probleem oplossen? De vorige keer deed ik even recovery maar dat wil op een of andere manier niet. Of ik koos een andere versie even uit. Het knopje "systeem" kan ik niet meer benaderen want dan kiest hij HULP. Gelukkig kan ik wel locaties kiezen en dan met pijltjestoets naar systeem gaan. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben niet goed in ingewikkelde zaken zoals code's invoeren e.d.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Beelscherm opeens ZEER groot
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/03, 17:32:36 »
Dat je monitor koeileletters toont zal aan de ingestelde DPI waarde liggen : stel deze eens, in Systeem > Voorkeuren > Scherm in op 96 dpi, als dat niet zo is. Anders speel je een beetje met de DPI waarde.

Over het probleem met de te kleine resolutie, welke videokaart heb je ?

Offline vragen

  • Lid
Re: Beelscherm opeens ZEER groot
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/03, 17:36:41 »
Bedankt voor je super snelle hulp, voortreffelijk.

Ik heb de plug van de monitor in de computer even flink aangedraaid daar waar hij soms wat los bij bungelt. Nu is het weer op het oude formaat 1024x768.

De monitor zelf werkte gewoon goed. Kan het daarmee te maken hebben dat de plug er niet goed in zat?!

Waar kan ik vinden welke video kaart ik heb? Ik ben echt een leek hierin. Maar ik leer hier al veel door middels dit forum waarvoor mijn dank.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/03, 17:38:22 door vragen »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Beelscherm opeens ZEER groot
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/03, 18:00:37 »
Citaat
Bedankt voor je super snelle hulp, voortreffelijk.

Graag gedaan :)

Laten we nu even dit probleempje oplossen :

Citaat
Ik heb de plug van de monitor in de computer even flink aangedraaid daar waar hij soms wat los bij bungelt. Nu is het weer op het oude formaat 1024x768.

De monitor zelf werkte gewoon goed. Kan het daarmee te maken hebben dat de plug er niet goed in zat?!

Ik heb het nog niet meegemaakt, maar daar kan het zeker aan liggen volgens mij.

Citaat
Waar kan ik vinden welke video kaart ik heb? Ik ben echt een leek hierin. Maar ik leer hier al veel door middels dit forum waarvoor mijn dank.

Ga naar Applicaties > Hulpmiddelen > Terminalvenster, en typ in :

sudo lshw -C video
gevolgd door [Enter], nu moet je het wachtwoord van je gebruikersaccount intypen, je ziet niets, zelfs geen sterretjes, dit hoort zo.

Post de uitvoer van dit commando hier.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Beelscherm opeens ZEER groot
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/03, 19:18:38 »
Waar kan ik vinden welke video kaart ik heb? Ik ben echt een leek hierin. Maar ik leer hier al veel door middels dit forum waarvoor mijn dank.
Je kunt ook hardinfo installeren. Te vinden in synaptic.
Na de install vind je hem ergens terug in toepassingen of beheer.

Offline vragen

  • Lid
Re: Beelscherm opeens ZEER groot
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/04, 21:45:03 »
*-display               
       description: VGA compatible controller
       product: NV17 [GeForce4 MX 440]
       vendor: nVidia Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:01:00.0
       version: a3
       width: 32 bits
       clock: 66MHz
       capabilities: pm agp agp-2.0 bus_master cap_list rom
       configuration: driver=nvidia latency=248 maxlatency=1 mingnt=5
       resources: irq:16 memory:fd000000-fdffffff memory:e8000000-efffffff(prefetchable) memory:f3f80000-f3ffffff(prefetchable) memory:fe1e0000-fe1fffff(prefetchable)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Beelscherm opeens ZEER groot
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/05, 17:13:57 »
Citaat
*-display               
       description: VGA compatible controller
       product: NV17 [GeForce4 MX 440]
       vendor: nVidia Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:01:00.0
       version: a3
       width: 32 bits
       clock: 66MHz
       capabilities: pm agp agp-2.0 bus_master cap_list rom
       configuration: driver=nvidia latency=248 maxlatency=1 mingnt=5
       resources: irq:16 memory:fd000000-fdffffff memory:e8000000-efffffff(prefetchable) memory:f3f80000-f3ffffff(prefetchable) memory:fe1e0000-fe1fffff(prefetchable)

Zo te zien is het een nVidia kaartje, uit een oude generatie, dan is het eerste wat we eens zullen doen het officiƫle stuurprogramma van nVidia installeren.

Ga naar Applicaties > Hulpmiddelen > Terminalvenster, en voer het volgende commando uit :

sudo apt-get install nvidia-legacy[Enter], voer hierna je wachtwoord in ( deze blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo ).

Als dit klaar is, moet je je computer herstarten.

Het kan zijn dat als je herstart, Xorg automatisch naar een hogere resolutie gaat, als dat niet zo is, probeer dan eens de resolutie te veranderen naar een resolutie hoger dan 1024 x 768, en meld dan eens hier of het werkt.


Offline djurny

  • Lid
Re: Beelscherm opeens ZEER groot
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/05, 19:05:57 »
Bedankt voor je super snelle hulp, voortreffelijk.

Ik heb de plug van de monitor in de computer even flink aangedraaid daar waar hij soms wat los bij bungelt. Nu is het weer op het oude formaat 1024x768.

De monitor zelf werkte gewoon goed. Kan het daarmee te maken hebben dat de plug er niet goed in zat?!

Waar kan ik vinden welke video kaart ik heb? Ik ben echt een leek hierin. Maar ik leer hier al veel door middels dit forum waarvoor mijn dank.
dan lijkt het er sterk op dat het 'grafische subsysteem' (Xorg) niet in staat is geweest om de correcte beeldscherm instellingen van je monitor in te lezen.. elke monitor (antieken daargelaten) bieden op de vga/dvi(/hdmi) plug 2 pinnen aan die verbonden zijn met een eeprom (electrisch wisbaar persistent geheugen).. hierin staan de karakteristieken van de monitor, waaronder verversingsfrequentie en ondersteunde resoluties (edid).. Xorg leest deze standaard uit om zo te bepalen wat de beste (hoogste) resolutie is waarop Xorg de monitor kan aansturen.. als Xorg hier niet in slaagt, zal er een mode worden gekozen die altijd op alle (antieken daargelaten) monitoren zal werken.. denk hieraan dus ook aan 640x480 of 320x400 (met inderdaad absurd grote lettertypen en lage dpi)..
kortom, zorg er altijd voor dat de kabels richting monitor/tv/beamer goed vastzitten en dat alle pinnen goed contact maken ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/05, 19:08:37 door djurny »
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]