Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: repositories en installeren/verwijderen  (gelezen 1440 keer)

Gast

  • Gast
repositories en installeren/verwijderen
« Gepost op: 2006/07/23, 15:14:59 »
- Is het noodzakelijk om externe (niet de 4 Ubuntu) repos aan te zetten om een goed multimedia systeem te hebben?
- zo ja: welke minimaal? (ik weet hoe het moet)
- kun je pakketjes uit de externe repos ook updaten en hoe doe je dit?
- Zo nee: kan dit kwaad voor de veiligheid van je systeem?
- Of voor de stabiliteit?
- Wat is de meest "cleane" manier om te installeren/verwijderen? : heb eerder een realplayer vanaf hun site met .bin geinstalleerd maar die bleek niet te verwijderen. Vind dit ergerlijk want wil een schoon systeem en controle.
- in verband met vorige vraag: verwijder je het HELE programma met ' sudo apt-get remove ' ?
- hoe vind je de precieze naam van een gewenst programma als je dit wilt installeren vanuit de terminal?

budster

  • Gast
repositories en installeren/verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/23, 15:20:47 »
Ja, omdat in de standaard repositories alleen open standaarden ondersteund worden, universe en multiverse zijn daarom erbuiten gehouden, om redenen dat sommige dingen in bepaalde landen wellicht niet zouden mogen etc. deze repositories zijn wel volledig te vertrouwen. Meest cleane manier om te installeren/verwijderen is via apt/synaptic. met apt-get remove kan je alleen software installeren die je met apt-get install (of via synaptic) hebt geinstalleerd. Anders moet je maar hopen dat ze er een uninstaller bij hebben.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
repositories en installeren/verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/23, 15:45:40 »
Citaat van: Basic
- Is het noodzakelijk om externe (niet de 4 Ubuntu) repos aan te zetten om een goed multimedia systeem te hebben?
Ja
Citaat van: Basic
- zo ja: welke minimaal? (ik weet hoe het moet)
Ubuntu: main, restricted, universe, multiverse
Extern:
# Penguin Liberation Front: multimedia codecs etc.
deb http://packages.freecontrib.org/plf/ dapper free non-free
Citaat van: Basic
- kun je pakketjes uit de externe repos ook updaten en hoe doe je dit?
ja: alle repositories in /etc/apt/sources.list worden automatisch ge-update bij het uitvoeren van een upgrade
Citaat van: Basic
- Zo nee: kan dit kwaad voor de veiligheid van je systeem?
aangezien ze automatisch worden ge-upgrade moet je er gewoon voor zorgen dat je repositories gebruikt die up-to-date blijven
Citaat van: Basic
- Of voor de stabiliteit?
als je repositories gebruikt met de nieuwste snufjes zoals XGL/Compiz, dan kan je bij het gebruik van XGL/Compiz af en toe wel een crash of bug ervaren.. of als je bv. edgy eft repositories gebruikt, dan heb je natuurlijk minder stabiele packages op je hele systeem, omdat dat nog volop in ontwikkeling is.
Citaat van: Basic
- Wat is de meest "cleane" manier om te installeren/verwijderen? : heb eerder een realplayer vanaf hun site met .bin geinstalleerd maar die bleek niet te verwijderen. Vind dit ergerlijk want wil een schoon systeem en controle.
* Altijd apt (synaptic, apt-get...) gebruiken als het kan!
* Bij source packages "checkinstall" gebruiken in plaats van "make install", zo komt het ook in apt terecht.
* Bij binaire packages altijd kijken of er een uninstaller bijzit!! of Google gebruiken om te kijken of er de
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
repositories en installeren/verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/23, 22:09:33 »
Citaat van: profoX
Citaat van: Basic
- hoe vind je de precieze naam van een gewenst programma als je dit wilt installeren vanuit de terminal?
knoeien met apt-cache search:
"apt-cache search flash" om bv. de flashplugin-nonfree te zoeken
Dat is nu precies de reden dat ik het in synaptic doe.
Dan klikken op "volledig verwijderen", dan is echt alles weg !

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Gast

  • Gast
repositories en installeren/verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/24, 03:06:42 »
Allereerst weer bedankt voor de antwoorden! :)

Helaas ben ik nog niet af van mijn vragen...!?

Citaat van: Basic
- kun je pakketjes uit de externe repos ook updaten en hoe doe je dit?
Citaat van: profoX
ja: alle repositories in /etc/apt/sources.list worden automatisch ge-update bij het uitvoeren van een upgrade
Dit begrijp ik niet helemaal. Je hebt het over automatisch ge-update maar ook over uitvoeren van upgrade. Moet ik nu wel of niet iets doen om mijn systeem veilig en up-to-date te houden? (en zo ja, wat dan)


En je hebt het over

Citaat van: profoX
er gewoon voor zorgen dat je repositories gebruikt die up-to-date blijven
Hoe zie je welke repositories up-to-date zijn? Waar kijk je dan naar/hoe hou je dit bij?

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
repositories en installeren/verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/24, 13:24:10 »
Als je in Synaptic "Herladen" kiest, of in de terminal "sudo apt-get update", dan worden ook alle externe (niet-ubuntu) repos upgedate. Daarna kun je alle nieuwe versie's van de pakketten installeren met sudo apt-get upgrade (inclusief de externe).

Voor de rest kun je het best bekende repos gebruiken. Kijk maar eens op de lijst op http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic, dat zijn wel betrouwbare repos die up-to-date gehouden worden.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
repositories en installeren/verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/24, 17:58:59 »
Citaat van: Basic
Je hebt het over automatisch ge-update maar ook over uitvoeren van upgrade. Moet ik nu wel of niet iets doen om mijn systeem veilig en up-to-date te houden? (en zo ja, wat dan)
Je moet natuurlijk zoiezo je systeem up to date houden.. je weet wel.. "er zijn updates beschikbaar, klik hier om te installeren..."
Citaat van: Basic
Hoe zie je welke repositories up-to-date zijn? Waar kijk je dan naar/hoe hou je dit bij?
Voor de belangrijkste pakketten gewoon de offici
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
repositories en installeren/verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/25, 19:51:52 »
Ik ben helemaal gerust gesteld, bedankt !