Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] problemen met accenten/aanhalingstekens winXP -> Ubuntu  (gelezen 1889 keer)

Ik ben pas sinds een week dualboot windows xp / Ubuntu aan het werken maar maar blijk XP hoofdzakelijk gebruiken wegens een probleem dat iemand waarschijnlijk wel opgelost krijgt.

In mijn documentenfolder staan enorm veel tekstbestanden (en csv-bestanden) die ik overgekopieerd heb van men XP partitie. Veel van die bestanden bevatten letters met accenten (bvb é) of aanhalingstekens (vb 's). Het gaat over de inhoud niet de bestandsnaam. Als ik in Ubuntu die bestanden bekijk, worden die speciale tekens niet goed weergegeven en zijn ze vervangen door rare symbolen.

Heb al ge-googled en daardoor gelezen dat het waarschijnlijk de teken/karakerset de oorzaak is, klinkt aannemelijk maar nergens vind ik een oplossing. Weet iemand wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat al men tekstbestanden correct onder Linux getoond worden.

De bestanden vanuit Linux op usb-stick zetten en zo onder windows XP bekijken, geeft wel correcte tekens.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/11, 11:46:45 door davy.vereycken »

problemen met accenten/aanhalingstekens winXP -> Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/27, 14:41:30 »
Heb je in OO op het tabblad Extra/Opties onder Taalinstellingen al gekeken of daar je taal juist staat ingesteld?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

problemen met accenten/aanhalingstekens winXP -> Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/27, 14:45:56 »
Het probleem is niet enkel open office maar gewoon over de teksteditor GEdit. Ook het uitlezen via java geeft de verkeerde tekens weer.

problemen met accenten/aanhalingstekens winXP -> Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/27, 14:50:17 »
Ook in Gedit eens gekeken onder Extra/Taal instellen of het daar goed staat ? Bij mij werkt het overal goed met speciale tekens zoals umlaut en ccedille enzo. zie hier:
ë ç á è ù enzovoort
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

problemen met accenten/aanhalingstekens winXP -> Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/28, 08:03:12 »
Ik heb het probleem opgelost.

Windows XP tekstbestanden staan standaard in ANSI terwijl Ubuntu volledig unicode UTF-8 werkt. Als ik in Ubuntu een tekstbestand maak en ik bekijk dat dan in windows, krijg ik dezelfde rare tekens.

Oplossing is het converteren van alle tekstbestanden van ANSI naar UTF-8

Stap 1 : downloaden recode via bash commando
sudo apt-get install recode

Stap 2 : converteren via bash commando
recode windows-1252.. mijnbestand.txt

Om in linux aangemaakte UTF-8 tekst-bestanden opnieuw in windows te openen onder bvb notepad: Als je notepad opstart en hiermee een bestand opent, heb je in het venster om het bestand te kiezen onderaan de dropdown encoding, welke je van ANSI naar UTF-8 kan zetten.