Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] ubuntu naast windows installeren  (gelezen 6471 keer)

[Opgelost] ubuntu naast windows installeren
« Gepost op: 2010/10/15, 07:33:40 »
Hallo

Ik wil graag ubuntu installeren maar als ik wil kiezen dat ik ubuntu naast een bestaande besturing systeem wil installeren kan ik dat niet aan vinken. Ik kan alleen het hele schijf wissen en gebruiken en, partities handmatig specificeren. wat moet ik nou doen om ubuntu naast windows te instaleren zonder de wubi methode ???

mvg Arjan
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 22:28:10 door arjanmolenaar »

Offline joop905

  • Lid
Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/15, 08:50:04 »

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/15, 08:53:30 »
ik heb dat al gevolgd maar ik kan gewoon niet naast een bestaand besturing systeem installeren (windows 7) iemand anders een idee

Offline elendil

  • Lid
Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/15, 10:04:59 »
Arjan, ik denk dat er een paar dingen duidelijk moeten zijn voor de mensen hier om je goed te kunnen helpen.

Hoeveel ruimte heb je vrij op je harde schijf?
Hoeveel ruimte gebruikt Windows 7?
Heb je één of meerdere harde schijven?
Wil je Ubuntu installeren op een laptop of een desktop?
Welke versie van Ubuntie wil je installeren?
Kun je de schuifbalk om ruimte vrij te maken voor Ubuntu wel of niet gebruiken?


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/15, 10:45:41 »
Arjan, ik denk dat er een paar dingen duidelijk moeten zijn voor de mensen hier om je goed te kunnen helpen.

Hoeveel ruimte heb je vrij op je harde schijf?
Hoeveel ruimte gebruikt Windows 7?
Heb je één of meerdere harde schijven?
Wil je Ubuntu installeren op een laptop of een desktop?
Welke versie van Ubuntie wil je installeren?
Kun je de schuifbalk om ruimte vrij te maken voor Ubuntu wel of niet gebruiken?

Zoveel mogelijk info geven over je systeem is idd wenselijk. Kijk ook HIER
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 11:21:30 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/15, 11:03:27 »
ik heb een een hardeschijf van 500gb die heb ik gesplitst in een c en d schijf. schijf d heb ik helemaal vrij voor ubuntu. ik heb een laptop. op schijf c staat windows die neemt 13 gb in beslag. daarnaast heb ik nog andere programma's op c staan, in totaal neemt windows met programma's in totaal 49 gb in beslag. ik wil graag ubuntu 10.10 instaleren. En ik weet niet wat je bedoelt met schuifbalk om ruimte vrij te maken bedoelt.

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/15, 11:13:33 »
In windows defragmenteer je eerst je "C" schijf :rechtsklikken op "deze computer" en kiezen voor "beheren". Daar kiezen voor "schijfbeheer" en je "C" schijf defragmenteren;
Zie dat je zeker bent dat je "D" partitie leeg is en darna verwijder je die in schijfbeheer (volledig verwijderen dus, zodat je een "niet toegewezen ruimte" verkrijgt) Dan terug opstarten. Als je zover bent geef je maar een seintje ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/15, 11:19:52 »
Sorry, in windows 7 doe je defragmentatie zo :
Alle Programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset, onderdeel Schijfdefragmentatie. Klik in dit venster op de knop Schijf defragmenteren om de schijfdefragmentatie handmatig te starten (eventueel kunnen partities worden uitgesloten)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/15, 12:34:19 »
oke heb alles gedaan wat je zei. ik keek net even bij de ubuntu installatie, en nu kon ik de functie ubuntu naast een bestaand besturing systeem gewoon aanvinken. bedankt voor je hulp =D

Offline elendil

  • Lid
Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/15, 12:37:21 »
ik heb een een hardeschijf van 500gb die heb ik gesplitst in een c en d schijf. schijf d heb ik helemaal vrij voor ubuntu. ik heb een laptop. op schijf c staat windows die neemt 13 gb in beslag. daarnaast heb ik nog andere programma's op c staan, in totaal neemt windows met programma's in totaal 49 gb in beslag. ik wil graag ubuntu 10.10 instaleren. En ik weet niet wat je bedoelt met schuifbalk om ruimte vrij te maken bedoelt.

Je kunt het beste eerst opvolgen wat summer of 69 heeft aangegeven, hij heeft er waarschijnlijk meer verstand van dan ik.
Met de schuifbalk bedoel ik wat aangegeven wordt in de bovenste foto aan de rechterkant op deze pagina http://sites.google.com/site/computertip/installeren


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/15, 12:38:26 »
How, niet te vlug, kijk eerst eens even goed naar de link die ik je boven doorgaf over schijf-indelingen. Je moet de manuele indeling hebben. Dan geef jij exact aan waar ubuntu en de swap moeet komen  :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline elendil

  • Lid
Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/15, 12:39:51 »
oke heb alles gedaan wat je zei. ik keek net even bij de ubuntu installatie, en nu kon ik de functie ubuntu naast een bestaand besturing systeem gewoon aanvinken. bedankt voor je hulp =D
Prima!
Als alles goed gaat zou je dan voor dit onderwerp [Opgelost] willen plaatsen (je eerste bericht, kiezen voor veranderen en [Opgelost] voor het onderwerp zetten)


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/15, 13:44:24 »
ik wil nu in de manuele instellingen instellen dat die op de verwijderde d partitie gaat installeren. maar steeds als ik het daarop wil installeren zegt ie "er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu'' en wat is swap? dat staat niet in die installatie handleiding hoor.


Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/15, 14:25:09 »
Je moet uiteraard die vrije ruimte ( die vroeger "D" was) indelen. Dit doe je best met gparted, de partitie manager bij uitstek. Je kunt de "iso" daarvan downloaden en op cd branden. Zie : http://sites.google.com/site/guyenlutgard/home/schijf-indelingen
Op de livecd van ubuntu staat dit progje ook (systeem > beheer > gparted.
Je maakt een extended partitie van die vrije ruimte en daarin maak je 2 logische stations :
- de swap (het wisselgeheugen - linux wil het dit op een aparte partitie) - windows daarentegen zet dit op z'n "C" partitie.
- systeem van linux - bestandssysteem ext4 - koppelpunt  "/"
Dacht dat het toch duidelijk was op m'n site ;)    heb het juist aangepast
Anders vraag gerust
succes
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 14:34:19 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/15, 16:43:12 »
oke hij doet het nu met installeren maar nu heb ik nog iets hij gaat helemaal niet meer verder met instaleren hij doet gewoon niks meer. ik zie nu een error staan: Oct 15 16:56:17 ubuntu kernel: [ 2223.334775 ] intel ips 0000:00:1f.6 MCP power or thermal limit exceeded. maar ik kan ook niet uit de installatie komen.
ik heb het opgezocht https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/628163 ik word er niet veel wijzer van het schijnt een bug te zijn in de nieuwe ubuntu. ik heb gewoon me laptop aan de oplader hangen en hij is totaal niet heet dus daar ligt het ook niet aan.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/15, 17:08:01 door arjanmolenaar »

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/15, 17:24:16 »
Daar weet ik geen antwoord op  >:(
Heb je al eens geprobeerd om de laptop op te starten met de livecd en te kiezen voor "ubuntu proberen zonder te installeren"
Kun je checken of je hardware het 100% doet. Eigenlijk moet je dat altijd als eerste doen  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/15, 17:39:32 »
ik heb het wel gedaan hij startte gewoon op en ik kon alles aan klikken en doen. maar hoe ga ik uit me installatie gewoon de powerknop van me laptop ingedrukt houden? en kan ik daarna gewoon overnieuw proberen te installeren?

Re: ubuntu naast windows installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/15, 22:27:44 »
Nou ik heb ubuntu nu geïnstalleerd alles doet het.
bedankt voor jullie hulp, en snelle reacties echt top.

mvg Arjan

Offline elendil

  • Lid
Re: [Opgelost] ubuntu naast windows installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/15, 23:52:22 »
Gefeliciteerd!
Ik hoop dat je er veel plezier aan zult hebben, net als de meesten hier :)


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: [Opgelost] ubuntu naast windows installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/16, 09:46:57 »
Top  ;)
Veel plezier ermee
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk