Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ouwe Dellgx240 vraagje  (gelezen 923 keer)

Offline Support4u

  • Lid
Ouwe Dellgx240 vraagje
« Gepost op: 2010/01/15, 13:08:25 »
Hey, ik heb hier een Dellgx240, Hierop ga ik uiteraard Ubuntu op installeren.


Ik zit alleen met een probleem/vraag.

Op deze ouwe bak, zit alleen maar een IDE poort voor HDD's op het moederbord!
Stel ik koop een serial-ATA controller voor in het PCI slot te prikken, gaat dit dan werken? ( om dus ata schijven te kunnen aansluiten )
of kan linux niet overweg met bij geprikte controllers.

Als dit werkt:
verlies ik dat prestaties?
Zijn er nog moeilijkheden waar ik tegen aan gaat/kan lopen?

Als dit niet werkt:
Heb ik pech


- Graag wel iemand die ervaring hiermee heeft antwoorden. ( dus zelf meegemaakt ) of iemand die gewoon verstand ervan heeft is ook goed  :P

Offline ruujan

  • Lid
Re: Ouwe Dellgx240 vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/15, 20:50:17 »
Citaat
of kan linux niet overweg met bij geprikte controllers.

Nou, dat is zeker geen probleem. Ik heb een tijdje gedraaid met een Promise kaart in een systeem, maar dat was voor PATA. Ik zou niet weten waarom het voor SATA anders zou zijn.


Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ouwe Dellgx240 vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/15, 21:25:14 »
Aan support4u

Nou, als je even tijd hebt ga ik het voor je proberen. In een oud systeempje zet ik dan zo'n kaartje, en een serieele schijf eraan (SATA) en dan zou ik met een live CD kunnen testen toch?

Ok, tot over een uurtje of zo. Vind het wel leuk.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ouwe Dellgx240 vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/15, 23:25:55 »
Aan support4u

Nou, dat valt nog tegen. Het probleem is dat bij die Controller kaartjes een driver is bijgevoegd, die uiteraard onder Windows geïnstalleerd moet worden. >:(
Als je die kaart met die SATA er zomaar inzet, loop je kans dat je drives voor CD/DVD's ineens onbereikbaar zijn. En dan start de LiveCD ook niet meer op.
Morgen heb ik meer tijd, dan probeer ik het uit te vlooien.

Koop in geen geval zomaar zo'n controller kaartje, hier staan er twee "op de plank", zelf even gebruikt, maar toen keek ik eens goed, bleek dat er 4 SATA aansluitingen op het mobo standaard zaten.

Vr.groet, peter
 

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ouwe Dellgx240 vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/16, 14:20:14 »
Aan Supporty4u

Normaal moet ik de stekkers met een tangetje uit het moederbord trekken, anders ben ik bang dat de kabel stuk gaat, nu was de stekker voor IDE2, de CDRom-drives, er spontaan uitgevallen. Vandaar dat ik geen Live-CD kon proberen.
De SATA controllerkaart werkte wel met een serieele harde schijf. Vermeldingen onder Apparaatbeheer en Schijfbeheer, maar onder de Windows Verkenner kreeg ik hem niet zichtbaar. Waarschijnlijk omdat ik in de BIOS heb zitten rommelen. Ook wou de LiveCD 8.04 of 9.10 niet opstarten. Opstartvolgorde staat goed.
Ik weet niet hoe oud die Dell van jou is, maar waarom sluit je niet gewoon een PATA schijfje op de IDE aan?

Ik denk dat het gebruik van een SATA kaartje en daaraan gekoppelde SATA schijf niet of moeilijk aan de praat te krijgen is. Mocht je verlegen zitten om een IDE schijfje, dan ligt er nog wel iets in weggeef hoek denk ik.

Hoeveel en welk type geheugen zit erin?

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 16:14:18 door Petervdw »

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ouwe Dellgx240 vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/16, 16:38:27 »
ehy peter!
flink bezig? dit waardeer ik enorm.
er zit maar 512 ddr 1 geheugen in. niet om te springen dus :D

en je hoeft me niks te geven, ik kan namelijk zelf aan die ide rotzooi komen, maar dat wil ik niet. want het is niet groter dan 80gb.
minimaal 250 gb dus :D

maar no biggey. tet gaat mij gewoon om de vraag, of zon sata controller gaat werken on ubuntu


nogmaals bedankt voor je inzet! toppie!

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ouwe Dellgx240 vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/16, 16:56:26 »
Nou, recent nog een parallel schijfje van 200 Gb aan iemand meegegeven anders, dus van die 80 GB klopt niet erg. En rotzooi .......?
Whatever, graag of niet.

Vr.groet, peter


Offline Support4u

  • Lid
Re: Ouwe Dellgx240 vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/17, 15:40:22 »
hey , hey rustig. voel je niet aangevallen.
ik waardeer je hulp enorm. maar ik hoef geen hdd te hebben joh,

toch bedankt!  ;)