Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10  (gelezen 1420 keer)

jackogb

  • Gast
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Gepost op: 2008/01/25, 21:15:11 »
Op dezelfde laptop krijg ik wel internet met WinXP.   Ik heb 7.10 geïnstalleerd en alles werkte prima. Na wat experimenteren bleek opeens dat ik geen verbinding meer kreeg. Ik heb de laptop meegenomen naar een HCC avond waar een Linux man zo,n 2 uur gewerkt heeft maar het niet voor elkaar kreeg. Thuis heb ik daarop 7.10 verwijderd en , de linux partitie geformatteerd, en 7.10 opnieuw geïnstalleerd, en het internet was weer oke. Even niet geëxperimenteerd en gewoon wat spelletjes geïnstalleerd. De volgende dag bleek na opstarten dat het internet niet meer werkt?!?!

Ik werk al lang met pc's maar heb moeite met de veelheid van nieuwe dingetjes.

Wie weet iets?      Jack

Offline siegi

  • Lid
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/25, 21:18:59 »
Om je hier verder te kunnen helpen hebben we toch wat meer info nodig
draadloos bedraad
welke netwerkkaart
indien draadloos welke beveiliging

jackogb

  • Gast
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/25, 22:00:39 »
Ik werk met Speedtouch adsl modem met RJ45 bedraad, apparaatbeheer (winXP) geeft aan 1394-netwerkkaart en RealtekRTL8139/810x family fast Ethernet NIC.

Offline Jan E.

  • Lid
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/25, 22:17:32 »
Je zou toch een bekabelde verbinding moeten kunnen leggen... toch? Draadloos zou er best een keer uit kunnen vallen, maar om bekabeld internet er uit te krijgen, met je volgens mij echt even goed je best doen.

verder kan ik je alleen maar verwijzen naar de lijntjes hier over Ndiswrapper en dergelijke. Volgens mij moet het ofwel Ndiswrapper of anders de priority of hoe heet dat ookal weer -niet helemaal vrije drivers- gewoon moeten lukken. Probeer er voor de zekerheid even achter te komen wat de precieze chip is, die op je (draadloze) netwerkkaart zit. Kan Ralink zijn, BCM, Intel en nog een paar.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline siegi

  • Lid
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/25, 22:49:51 »
Heb je dan zoiets nodig als pppoe? Of word dit door de modem gedaan.

@asterix ndiswrapper is voor wireless netwerkkaartjes.

jackogb

  • Gast
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/25, 23:17:03 »
ik zou niet weten hoe ik die chip zou kunnen zien, de laptop openen, met die tientallen schroefjes en klikhaakjes. Ik heb Medion (daar istie van) wel gevraagd maar die wil die info niet geven. Windows XP staat ook op deze laptop in-uiteraard andere partitie - en die heeft geen enkel internet probleem. Volgens mij moet het in de software zitten, of kan het zijn dat mijn oudere (4jaren oud) hardware niet compatable is met het Ubuntu systeem??

Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/26, 15:47:24 »
kijk eens of je in /etc een resolv.conf kunt terug vinden.

Als die niet te vinden is , kan je die manueel aanleggen
sudo gedit /etc/resolv.conf

Voeg er de volgende regel erin

NameServer  "IpNr. van het lanmodem"

Bij mij ziet het er als volgd uit

NameServer 192.168.0.1

Alles opslaan en de PC rebooten.

Als je /etc/network/interfaces goed geconfigureerd is zou je een internet verbinding moeten hebben.

De file internetfaces word door het configuratie tool  een beetje door mekaar gesmeten.
auto eth0 staat niet daar waar hij moet zijn,....
Gelukkig gebeurd dat niet op elke geinstaleerde pc die ik tegengekomen ben. Mar het gebeurd regelmatig.


De LiveCD van ubuntu werkt meestal beter als de geinstaleerde vertie op de pc.
Waarom dat zo is ?

Offline Jan E.

  • Lid
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/26, 19:58:42 »
Citaat van: siegi
@asterix ndiswrapper is voor wireless netwerkkaartjes.
Klopt. Maar het gaat toch om een laptop? Die gaan veelal draadloos. Tenminste bij mij..... Vandaar mijn wellicht wat premature invulling. (schijnt een karaktertrekje te zijn.. *grinnik***


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

jackogb

  • Gast
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/26, 21:11:27 »
Hoi sniper,  hoe kom ik innhet venster om die veranderingen uit te voeren en/of resolv.conf te vinden. je ziet ik ben maar een beginneling!

Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/26, 22:31:02 »
open een terminal (toepassingen --> hulpmiddelen --> terminalvenster) en tik in:
sudo gedit /etc/resolv.conf
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

jackogb

  • Gast
Kan geen internet meer krijgen met Ubuntu 7.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/27, 16:30:54 »
Onbegrijpelijk, het probleem heeft zichzelf opgelost. Ik weet dus niet hoe, en ik weet ook niet of het ooit nog eens terug komt. Ik heb jullie laatste voorstellen niet uit hoeven te voeren. Wel heb ik even gekeken of de file resolv.conf er was , ja dus,  ook Nameserver was er met mijn Ip lan nummer. Allemaal bedankt voor het helpen,  Jack