Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04  (gelezen 797 keer)

Offline Agnes

  • Lid
veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04
« Gepost op: 2009/05/06, 16:25:08 »
ik ben nog steeds een leek wat betreft het gebruiken van ubuntu.
een paar maanden geleden werd ik windows helemaal zat en stapte ik op advies van mijn broer over op Ubuntu.
Zelfs het probleem dat ik op het laatst had bij windows (dat mijn pc niet meer kon herstarten) was opgelost.
Het liep als een tierelier en ik was een enthousiaste gebruiker geworden van Ubuntu.

Een tijdje geleden, ik vermoed door een update, werden mijn mappen en bestanden alleen nog maar geopend door VLC mediaplayer. Dit was lastig maar via de prullebak kon ik nog wel bij mijn bestanden komen. Ik las hier in het forum dat er meerdere mensen met dit probleem zitten en helaas is dit nog niet opgelost geweest (denk ik).

ik dacht dat een upgrade naar 9.04 misschien een uitkomst kon zijn. Maar helaas ik ben weer terug bij af: mijn pc kan praktisch niet meer herstarten (melding: pci express card is operating in x1 mode), ik als leek neem aan een probleem met mijn grafische kaart (windows herkende mijn grafische kaart niet) want ik zie op mijn pc dat het grafisch niet in orde is. Mijn broer heeft bij de overstap naar Ubuntu een driver geinstalleerd zodat Ubuntu mij n grafische kaart wel zag en mijn pc kon wonderwel weer herstarten zonder problemen en bleef dus niet hangen ( ik moet nu veel pogingen doen om mijn pc weer aan de praat te krijgen).

Vanmiddag wilde ik een cd afdraaien met totem media player maar mijn pc liep helemaal vast, dus uitgezet en na veel pogingen kreeg ik mijn pc eindelijk weer aan de praat.
VLC speelt geen films meer af, ik krijg hetzelfde scherm van VLC als wanneer ik een document wil openen, want 9.04 heeft dat probleem ook niet opgelost.
Ik vind dit erg jammer want ik was juist zo tevreden met Ubuntu en wil niet meer terug naar windows, dus wie kan me helpen om deze problemen op te lossen.
Ik heb een  Dell dimension 5150, met 2 GB werkend geheugen en een harde schijf van 150 GB (standaard werd dit geleverd met een 80 GB harde schijf). Ik weet niet precies welke grafische kaart ik heb, maar waarschijnlijk 9als ik in mijn geheugen graaf) een Ati radeon.

Help een Unbuntu gebruiker in nood!  >:(

Offline Jan E.

  • Lid
Re: veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/06, 18:22:29 »
Er is hier vast wel iemand met een soortgelijke PC, die je waarschijnlijk wel verder kan helpen.

Zelf zou ik kiezen voor 3 opties (omdat mijn kennis niet verder strekt op dit moment): Volledige herinstallatie van 9.04 óf -als dat niet werkt- van 8.04.
De laatste optie is op een Ubuntu-forum natuurlijk vloeken in de kerk, maar als geen van bovenstaande een goede oplossing is, zou ik toch eens kijken bij een andere Linux-distributie (Pardus Linux, OpenSuse, o.i.d.). 



Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/06, 19:01:46 »
Een hoop vragen Agnes, volgens mij kan je beter in delen je vraag stellen in het juiste forum onderdeel, wordt je sneller geholpen dan met alles op een hoop.
Ga toch vast wat proberen te beantwoorden.
Mappen laten openen door de juiste toepassing. Klik rechts op de map>Kies in het menu Met andere toepassingen openen...>Scroll naar beneden en kies Map openen> Nu worden je mappen weer geopend door de "Bestandsbladeraar"
Wat je grafische kaart betreft, type in een terminal lspci nu kan je zien welk type kaart van ATI je hebt. Wat je nu nog kan doen, start op in de recovery mode, normaal de tweede regel in je Grublijst. Kies nu fix xserver. Lukt het zo? Zoniet zet je vraag bij Hardware en drivers.
Heb je alle multimedia geïnstalleerd? http://sites.google.com/site/computertip/multimedia
Kom je niet verder, zet dan per forum onderdeel je vraag neer. In ieder geval succes.

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Agnes

  • Lid
Re: veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/06, 19:46:08 »
dat Grub venster gaat zo snel voorbij dat ik die commando niet kan intypen.
Ik heb inmiddels mijn broer gesproken, hij schijnt nog te weten welke Ati kaart ik heb en hij zal me telefonisch gaan helpen omdat hij zegt dat het a piece of cake is.
Dan heb ik natuurlijk nog wel het probleem met VLC media player.
dus elke hulp of advies is gewenst.
Ik heb niet de optie erbij zitten "map openen"dus dat lukt niet, ook niet als ik met andere toepassingen openen probeer want die optie staat er niet bij.

Offline Agnes

  • Lid
Re: veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/06, 20:02:17 »
uiteindelijk hebn ik die optie wel gevonden, maar dan blijft hij toch met VLC openen :(
met die lspci oopdracht heb ik wel het type grafische kaart gevonden: X300SE, bedankt voor de tip. hier gaan mijn broer en ik mee verder :)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/06, 20:25:42 door Agnes »

Re: veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/06, 20:25:51 »
Eerst welke smaak gebruik je? Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu of een blokkendoos(zelf samen gesteld) Dat is geen commando maar het starten van de recovery mode wat je doet.
Krijg je het Grubmenu met de regels te zien? Zoniet druk eerst op ESC. Als je de regels ziet gelijk op de pijltjes- toets naar beneden drukken, als je op de tweede regel staat een ENTER geven, eerst krijg je een hoop regels te zien die snel voorbij gaan, hierna komt het keuze menu.
Voor je mappen, Als je Map openen selecteert, je ziet een gele balk verschijnen, klik op de knop Openen. Als het goed is opent de betreffende balk in Nautilus, zo niet is er wat anders aan de hand. Het zou eigenlijk niet hoeven, start de PC na de veranderingen opnieuw op.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Agnes

  • Lid
Re: veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/06, 21:45:38 »
Mijn broer is met mij bezig geweest en we krijgen mijn grafische kaart niet aan de praat. hierdoor blijf ik die melding houden: pci express card is operating in x1 mode. Ik kan mijn pc dan bijna niet opgestart krijgen.
Uiteindelijk is dit wel gelukt en nu gebruik ik tijdelijk geen gnome maar xfce.
Na een hoop gezoek op internet blijkt dat Ubuntu 9.04 mijn grafische kaart niet goed ondersteunt.
Morgen zetten we al mijn bestanden op een externe harde schijf en gaan we ubuntu 8.10 er weer op zetten.
Mijn broer denkt dat Kubuntu ook problemen kan geven met mijn grafische kaart dus ik hou het voorlopig maar bij Ubuntu 8.10.

Re: veel pc problemen na upgraden van 8.10 naar 9.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/07, 15:58:00 »
Probeer de driver voor je ATI kaart te installeren met envyng-core en de grafische schil envyng-gtk, staan beide in de pakketmanager.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.