Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6.06.2 Server - 2e schijf (SATA) benaderen  (gelezen 515 keer)

sys02

  • Gast
Ubuntu 6.06.2 Server - 2e schijf (SATA) benaderen
« Gepost op: 2008/04/08, 21:31:06 »
Hoi allemaal,

Ik ben een complete newbie wat Linux betreft en wil hier graag wat verandering in brengen...

Mijn bedoeling is om een complete VMWare server op te zetten, dus commandline linux voor zo min mogelijk resources. En vervolgens in VMWare wat virtual machines aanmaken en lekker testen met linux in bijv. een grafische omgeving.

Huidige situatie:
- 1 IDE harde schijf van 20Gb waar Ubuntu 6.06.2 Server reeds op geinstalleerd is, zonder grafische schil
- 1 SATA schijf van 120GB waar ik de Virtual Machines naar weg wil gaan schrijven.

Nu heb ik VMWare al geheel aan het draaien op Ubuntu 6.06.2 Server, alleen wil ik het volgende nog regelen:
1> de SATA schijf benaderen zodat ik daar de virtual machines (data) op kan zetten. Moet ik deze dan mounten??
2> deze SATA schijf wil ik ook graag geshared hebben, zodat ik er vanaf een windows client ook bij kan.

Ik heb al een behoorlijke zoektocht afgelegd, maar kan de oplossing helaas niet vinden.

Ubuntu 6.06.2 Server - 2e schijf (SATA) benaderen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/08, 22:48:26 »
1) sudo fdisk -l dan zie je in iedergeval hoe je schijven heten. sudo nano /etc/fstab voor het eventueel wijzigen van de gegevens en wat het mount punt is.
Mounten hoeft niet altijd, zoniet toets even man mount op de commando regel zie je gelijk de opties.
2) zorg dat de schijf of een partitie daarvan fat32 of ntfs is dan kan windows hem zien.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.